AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.980

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 12 av 110
BMW brukar ha samma sortiment av däck på flera marknader, sen finns det dubb och nordiska friktionsdöck för "oss" här uppe. De mjuka däcken säljs knappt utomlands då de är i flera fall lika olämpliga på kontinenten som de centraleuropeiska är i Norrland.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
X-drive finns inte i Storbritannien eftersom BMW inte tog med detta på planeringsstadiet.

Det var ok fram till att man släppte M550dx som säkert skulle ha blivit en stor succé på ön; nu har BMW sagt att man inte gör om misstaget till nästa femma - men inga fyrhjulskrafsare alltså ur F1x-serien i UK.

----
BMW CS #6212
Verdi
Tydligen kommer F31 335d i sommar:
Länk

Jag har mailat Charlie och frågat vad han vet och om de kommer att erbjuda den modellen. Vore inte helt fel med 313hk-dieseln i F31. :-) 330d xDrive gör 0-100 på 5,6 sek med 258hk. Gissningvis bör en 335d närma sig 5 sekunder blankt. 335i gör det på 5,2 sek med några hästar färre.

Påslagen på de här modellerna verkar inte vara så stora alls i UK. Skiljer bara lite drygt 20 tkr mellan X3 30d och X3 35d t ex.

Ytterligare fördelar är bättre andrahandsvärde. Dels blir den "ett år nyare", dvs en årsmodell 2014, och dels blir det toppmodellen som brukar hålla värdet lite bättre.

Nackdelen är att valutarisken ökar och att man inte kan utnyttja den väldigt fördelaktiga kursen via euron som finns nu i februari.
Kommer 335d finnas som fyrhjulsdriven i UK? Personligen tror jag inte en 330xd blir "kall" jmf med en vanlig 335d. Men visst, är skillnaden inte mer än 20kkr för att få åka top-of-the-Line är det inget att snacka om...
Frågan är dock om det nu skiljer 20 tkr mellan 330 xdT och 335dT om prisskillnaden är värd då den förstnämnda har X-drive. Jag kan bara jämföra själv med F11 där jag haft tre 535d och nu har en 530d X-drive och jag skulle alla dagar i veckan ta den sistnämnda just för X-drive, iaf så länge jag måste betala 20 tkr mera för den med större motor. 30d motorn räcker oerhört långt och inte ofta man behöver mera krut. Isåfall tycker jag man måste upp på nästa modell (som ju ännu inte finns till trean) M50d. Ungefär som att jag aldrig skulle välja 525d framför 520d som även den går otroligt fint.

Verdi du kommer aldrig lyckas bestämma dig om du nu även funderar på modeller som ännu inte ens går att beställa :-) X3 30d eller 330d X-drive T är ju kanonbilar båda två, där jag själv dock skulle välja den sistnämnda.

/Anders
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

0-100 med 335iAT går på 5.2 sek och 5.4 sek med 330dAT xD. Jag gissar på att kommande 335iAT xD går på 4.9 sek eller 5.0 blankt enligt BMW.

Hade också om det var aktuellt gått på 35d istället för 30d om det "bara" skiljer ca 20-30 tkr. Man får kanske nån mer utrustning men det ÄR stor skillnad mellan dessa och inte bara att man får toppmodelen.

Toppmodellen på F31 lär väl sen också bli någon M335i/xi eller 350i/xi (M350i/xi) modell? Typ *M3 kombi fast BMW M Performance* kan ju iofs också bli diesel isf.
Verdi
Enligt länken ska det vara en 335xd. xDrive är ett krav i vilket fall.

Och nej. Kan nog inte bestämma mig. Blir som för åsnan... :-)
Verdi
Stilren, M350d ska iaf inte komma. Tveksamt om det finns utrymme för en modell mellan 335i och M3. Men vad vet man?
Men skiljer det verkligen bara 20 tkr mellan en 330dXdriveT och motsvarande 335dXdriveT??? Det låter otroligt lite om man jämför BMWs prislistor i övrigt.

/Anders
Verdi
Det vet jag ju inte. Men det skiljer bara 2255 pund brutto mellan X3 30d och X3 35d. Allt annat lika. Så det borde vara nåt liknande på F31 tycker jag.

I Sverige skiljer det mer än dubbelt så mycket mellan motorerna i fråga på X3. Verkar som att det i regel är mindre spann mellan motorerna i England. Därför som man tjänar mer ju större motor man väljer.
St
1.200
Stilren

Verdi, tjaa men M3 Touring kommer väl ändå inte så en M350i/d med eller utan X-Drive är väl mer trolig tror jag. Vem vet om BMW möter upp RS4 och C63 denna gång. Däremot M5 Touring har dementeras denna gång så dom verkar inte riktigt bry sig om kombiracers på M divisionen just nu utan enbart på sedan, coupe, cab och gran coupe modellerna. SUV också iofs.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
0-100 på 5,4 sek för en 330xd touring känns helt tillräckligt, får se om e46 m3'an hänger med...:/
St
1.200
Stilren

Verdi, en M350 F30 är rätt onödig... Det håller jag med om :)
Verdi
Jo, räcker riktigt bra med 5,4 sek. Skulle räcka med 8 sek om man ska vara sån. Men om under 5 sek och över 300 hk är så nära och så överkomligt så tänker jag ändå försöka. Två drömgränser i ett liksom. :-)

Ja, vi får väl se...
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Jag har nu en färdig X3 35d som jag troligen tänker beställa, det jag dock undrar över är hur själva betalningen går till och till vilken växelkurs. Denna del måste hag ha 100% koll på innan jag beställer. Jag blir förvirrad av alla olika typer av kurser hit och dit. T ex så står pundet nu i 9,82 men kan jag använda den kursen till något? Banken säljer t ex till 10,40 och jag måste väll köpa pund för att kunna betala?

Kan någon vännlig själ här förklara exakt hur betalningen går till och vilken kurs jag kan räkna på? Ta det hellre för detaljerat än för övergripande.
Verdi
P.T
Härligt att du tog ditt förnuft till fånga och valde 35d. :-)

Igår kunde du t ex köpa pund av Handelsbanken för 9,8766 SEK. Länk

Det där med 10,40 SEK är om du ska köpa kontanter. Vilket du nog inte ska...

Jag vet inte heller hur man gör egentligen. Men jag vet att det finns standarder för internationella betalningar, t ex International Bank Account Number (IBAN) och Business Identifier Code (BIC).

Enklaste är väl att gå in på ett bankkontor och be de göra överföringen åt dig och kolla vilken kurs du får. Men du kan nog även göra det via din egen internetbank om du känner för det. Ring och hör med banken innan om vilken kurs du får osv bara så du slipper obehagliga överraskningar.

Ska du betala nu i februari så kan du utnyttja att BMW UK sätter en fast växelkurs mellan euro och pund månadsvis. För februari är den 1,15 EURO/GBO, vilket gör att det blir aningen billigare än att betala direkt med pund. Dvs, du gör överföringen i EURO istället.

"Problemet" är att du inte kan ta en kurs för givet tills du verkligen har betalat eftersom kursen ändrar sig hela tiden.

Med Känsla har redan betalat en del av sin bil så han har nog stenkoll.
PT. Innan du gör din formella beställning måste du vara medveten om att denna affär medför en valutarisk. Det kan du aldrig komma ifrån. Däremot så kan du till viss del begränsa risken. Men kalkylera i din beräkning av affären med en högre kurs än den som gäller idag. Jag själv kalkylerade med 10,50 och allt bättre än den kursen är för mig bara positivt. När du lägger beställningen så får du olika betalningsalternativ. För oss är det egentligen två alternativ, pund eller euro. Turligt nog så frågade jag om man kan betala även i euro eftersom att följa pundkursen innebär även en risk för hjärtinfarkt då den svänger hiskeligt. Jag fick då veta att det går att betala i euro och att BMW har en växelkurs euro/pund som fastställs månadsvis och för februari är den 1,15, dvs 1 pund=1,15 euro.

Senaste pundkursen är cirka 9,79 och för euro cirka 8,44 (till dessa kurser slår bankerna på cirka 5 öre vid en betalning för oss vanliga jordliga). Detta innebär då att betalar du nu i euro så blir kursen cirka 8,44x1,15=cirka 9,71, dvs cirka 8 öre billigare att betala i euro. Tar du ex vis 40000 pund så gör det cirka SEK 3200 lägre kostnad. Denna differens varierar dock rätt kraftigt och var tidigare i veckan betydligt större till fördel av euro betalning.

Alltså det är viktigt att följa både pund och eurokursen.

Sen skall du göra betalning först av 20% av köpeskillingen för att låsa affären och för att bilen skall börja tillverkas. Därefter har du själv olika val beroende på hur du vill hantera valutarisken. Du kan ex vis betala resten av bilen eller delar i februari enligt ovan. Eller också "chansa" på att betala senare.

Mycket av valutarisken lär hänga på hur kronan kommer att prissättas. Just nu är den väldigt stark= bra för oss ur denna aspekt. MEN det pågår i världen ett gigantiskt valutakrig. Alla länder vill hjälpa sin export och försöker hålla nere sina växelkurser. Det var senast nu i veckan på tapeten vid G20 mötet. Svenska företag tappar nu konkurrenskraft när kronan är så stark. Många storföretag klagar och en del förespråkade att Riksbanken skulle ha sänkt räntan i veckan men den lämnades oförändrad.

/Anders
Det bästa medlet mot hjärtinfarkt är att räkna med en rejält högre pundkurs som Anders nämner ovan. Blir den lägre är det en bonus, blir den högre är ändå bilen billigare än hemma åtminstone när vi snackar dessa besparingar.
Då slipper man finanstramset ovan med att sitta och räkna enkronor dagligen och oroa sig för fluktuationerna på marknaden. Det blir så nära en win-win även om det är att förenkla det något...

Tror det kan vara klokt i detta fall att utnyttja Eurokursen som Anders nämner. Även om valutarisken aldrig kan räknas bort så ger det en viss trygghet att få en mer precis koll på vad inköpspriset landar på.
Denna strategi används ju som regel vid större outsourcade internationella utvecklingsprojekt av naturliga skäl.
Edit: naturligtvis är det bästa medlet mot hjärtinfarkt att inte kliva på affären öht - men det antar jag att de flesta i tråden redan vet :-)
Lite är det nog kanske som du skriver Kristoffer, att en sån här affär är kanske inte för den som är bekväm och alltid beställt sin bil av sin närmaste åf. Själv har jag importerat bilar i femton år ungefär och ser eg bara positivt på detta då det är första gången som bilen är ny och man inte behöver oroa sig för skicket.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.