AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.024

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 11 av 110
Bilen köps momsfri i England och svensk moms skall betalas inom 35 dagar från leverans, och en blankett för detta skall skickas in till Skatteverket. Svensk moms måste alltid betalas i och med att bilen är fabriksny, annars måste den vara minst 6 månader och ha gått minst 600 mil.

Att betala Engelsk moms kan jag inte se någon vits med, eftersom man då i efterhand måste begära tillbaka den från engelska skattemyndigheterna och man måste ju ändå betala den svenska momsen.

/Anders
Så här ser mitt avtal ut vad gäller frågorna om språkversion (bra att lägga till cold climate version eller att kontrollera att den finns med)

Dealer Sourced Accessories
SEALP BMW Seal & Protect 499.17 99.83 599.00
842 - Cold Climate Version 0.00 0.00 0.00
Swedish Handbooks 0.00 0.00 0.00
Swedish Language 0.00 0.00 0.00
Sub Total 499.17 99.83 599.00
Other Items
FUELN Fuel 83.33 16.67 100.00
@XDEL Delivery 583.33 116.67 700.00
FRF First Registration Fee 55.00 0.00 55.00
Sub Total 721.66 133.34 855.00

/Anders
ni
16
niti
2012 X3 20d
- Importförsäkring köpte jag från TryggHansa för 3500 kr för en månad. Jag fick lite återbetalat av detta till min ordinarie försäkring eftersom importprocessen var avklarad inom en månad.

-Utöver själva bilkostnad tog BMW ut följande kostnader:
- 583 GBP för delivery
- 55 GBP för "första registreringsavgift" kanske skyltarna?
- 80 GBP för full tank

tillkommer 25% svensk moms på detta

- Inga andra avgifter/kostnader i mitt fall
ni
16
niti
2012 X3 20d
Jag såg Anders inlägg precis.

I mitt fall skippade jag SEALP BMW Seal & Protect

som de lägger på som standard om man inte säger till. Jag hade läst en del negativt om detta på nätet, men såklart kan det vara ett bra tillägg om man så önskar.

Jag kan också rekommendera Trygg Hansa för importförsäkringen. Jag har använt den ett antal gånger vid import från Tyskland och det fungerar väldigt smidigt. Kvarvarande del av försäkringspremien avräknas därefter om man fortsätter att försäkra bilen hos TH, vilket jag gjorde nu senast förra året. Betalade då ex vis 9800 kr helförsäkring för en X5 35d M-sport -09.

Niti, du använde Skatteverkets blankett 5934 anmälan mervärdesskatt för att fastställa det svenska momsbeloppet? Betalning inom 35 dagar från leveransdagen?

/Anders
PT och turbo4ever: det verkar som att den vanliga BT är standard men om man vill integrera sin smartphone och streama musik (via ex Spotify) krävs BT professional och den är extrautrustning.

Lite konstigt - när jag valde till Navigation Professional package på F31 så får man stora Navin men med den enklare BT. Jag trodde inte denna kombon var möjlig...
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Tog också bort SEALP - kändes vettigare o lämna in den på BVS väl hemma.

/T
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Har följt tråden nogrannt, men det verkade som om den stannade av när dte kom till att köpa i England och sedan ha den som leasing bil, det var inget som någon lyckades reda ut?
Vad innebar det att en ÅF här hemma tog hem den? Eller accepterar Wasa kredit en importbil som inte är smittad?
ni
16
niti
2012 X3 20d
Anders,

Ja, det är blanketten jag använde och betalning inom 35 dagar.
Verdi
Nu ringde frun och sa att oljelampan lyste... Den har börjat dra lite olja senaste året tyvärr. Positiva är ju att motivationen för ny bil ökar hos alla i familjen. :-)

Det enda trista med F31 är att min favoritkombo carbon + oyster inte finns än. Funderar på svart + svart även om det är trist.

Gillar även 18" M-sportfälgarna bättre än 19"-fälgarna som jag tycker ser ut som gamla M3 E46-fälgar... Fast alla svenska M-sport F31 har 19" fälgarna så det verkar vara populärt. Tror ändå jag tar 18". Sparar lite pengar på det också.

Henke77,
Tror du måste ta hem den via en bilhandlare och sen övertyga någon leasinggivare att det är en bra idé. Gissar att bilhandlaren vill ha lite för det och sen får du ju förmånsvärde baserat på svenska prislistan så jag tror inte det är lika förmånligt som privatköp.

Verdi
Henke77,
ps. Det jag menar med mindre förmånligt är såklart att det blir främst firman som drar fördel av mindre värdeminskning. Du får också en lite bättre deal men det gör inte alls lika stor skillnad som vid privatköp. Oavsett om du är anställd eller äger firman själv.
Det verkar vara rätt många som är sugna på F31 330d X-drive. Är det någon som har hunnit testa den ännu, eller den kanske inte kommit ännu till svenska handlare? Jag tog ju i veckan ut en F11 530d X-drive M-sport, fd demobil som gått 220 mil bara, att åka i till i sommar. Jag måste säga att jag är stormförtjust i denna bil nu i snömodden. Helt fantastisk och även om jag gillar F11 skarpt och har en hel del erfarenhet av framförallt 535d, så måste jag säga att jag är oerhört positivt överraskad. Så en 330d X-drive är nog ett riktigt bra val för den som kan skippa det lite extra utrymmet, lite komfort och inga komfortstolar :-) Några saker jag själv har svårt att tumma på. Men drivlinan...sen i kombinationen med X-drive är så här års verkligen fantastisk!

Angående valutan så stärks kronan lite idag. Det är ju G20 möte nu och det talas väldigt mycket om "valutakriget". Alla vill hålla sin valuta svag för att gynna exportindustrin och rädda sysselsättning. Frågan är vem som vinner kriget...

/Anders
Verdi
Anders, jag har ju en 330xd idag så även om det skiljer en del mellan E91 och F31 så vet jag ungefär vad det är för typ av bil. Har väl inte riktigt bestämt mig än heller.

Så F11 xDrive är bättre i modden än X5:an? Borde iofs vara så med tanke på att X5:or i regel har väldigt breda vinterdäck.

Verkar dock inte finnas F11 med xDrive till salu alls i UK. Konstigt.

Btw, pundkurs på 9,729:- via euron fortfarande. Riktigt bra. När jag startade tråden stod pundet i 10,40:-. Många sköna kronor.
Verdi jag vill inte på något sätt säga att F11 X-drive är bättre än X5 i snömodden men däremot mycket roligare. Jag gillar ju numera X5 men det är ju en helt annan bil. F11 kör man mera och X5 åker man mera och det är mycket bättre utrymme i baksätet i X5 och lättare att sätta i och ur barnstol tycker jag nu när vi behöver det. Såg också att inte 530d X-drive F11 fanns i England, lite märkligt, annars hade jag ju varmt rekommenderat modellen till ex vis dig. Inbillar mig dock att med F31 så tappar man en hel del komfort som man har i F11. Byggde på skoj en F31 330d X-drive M-sport med det mesta i och den hamnade på cirka 485 tkr. Klart konkurrenskraftigt pris.

/Anders
ni
16
niti
2012 X3 20d
Verdi,

60000 miles motsvarar nästan 10000 mil (9656). Det är nog inte otroligt att åka på byte av bromsbeläggbyte i vart fall om man har xDrive, som innebär mer bromsande oavsett om man vill eller inte.
Verdi
Anders, min tänkta spec hamnar på ca 440 tkr (räknat på en kurs på 9,90:-). Skippar en del saker. Vet att du sagt att en bil med maxutrustning är begärlig på begmarknaden men samtidigt har t ex Jörgen problem att bli av med sin synnerligen välutrustade F11 530d. Man vill ju inte hamna >50 tkr över en "nästan" likadan när man ska sälja heller.

Vet att man tappar komfort. Har egentligen tänkt mig en F11 som nästa bil, men det blir helt enkelt för dyrt för mig. Kan inte försvara en sådan kostnad. Enda anledningen till att jag ens funderar på den här beställningen är möjligheten att komma lite billigare undan. Och då faller tyvärr F11 bort den här gången.

Samtidigt så klarar vi oss bra med en E91 idag och F31 är större än den. Dessutom är den smidigare, billigare, roligare att köra osv. Fast visst, komfortstolar, lägre buller, större utrymmen osv skulle inte göra ont. :-)
Verdi
niti,
Oj, är det 6000 miles? Jag räknade på 5000 miles. Känns helt klart som att jag tar det om jag beställer även om det kostar en slant. Känns skönt att ha och låter dessutom bra på blocket om nåt år. :-)
ni
16
niti
2012 X3 20d
Ang däck

F25 levereras som standard med vanliga däck i UK, så om man som jag inte gillar runflats, så är det ett plus.

För övrigt är vinterdäck mycket billigare i UK än i Sverige (uppåt 10.000 kr för kompletta hjul). Jag köpte kompletta 17" Pirelli Sotto Zero med 304-fälgar (non-runflat).

Om man vill köpa vinterdäck så är det hemtransport via bilkörning som gäller. BMW försäkrar inte sån transport då de haft problem med att inredningen slås sönder vid sjögång av medföljande hjul. Det var den info som jag fick.
Verdi
Men då får du vinterdäck för av mellaneuropeisk typ?
ni
16
niti
2012 X3 20d
Däcksortimentet är desamma. Tex om jag vill ha 17" non-rft för F25 så har jag samma två däck+fälgar att välja på i Sverige som UK. I vart fall på hemsidorna.

Dock kan det säkert stämma att just dessa däck, som bla. är odubbade, inte passar vinterklimat i tex norra sverige. Jag bor i sthlm och ville ha odubbat och tycker dom har funkat superbra i vinter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.