|
Sida 108 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Att M550d F10 inte fanns i UK berodde på att det inte byggdes några högerstyrda F10 med xDrive pga en konstruktionsmiss. |
|
Verdi - nja, det är inte vad som officiellt sägs. i UK exempelvis var man ärlig och sade att man inte förväntat sig att efterfrågan skulle bli så stor, så man sade att man skulle trycka på för att det kom en högerstyrd 5:a vid nästa generation (alltså den nu aktuella G3x) Så inte så mycket av en konstruktionsmiss utan en miss från säljorganisationen av vad kunderna efterfrågade. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
acey - ja, jag räknade en "vinst" på 270' på F10 M5:an för fyra år sedan. Har inte specat en ny mot svenskt pris, men kan tänka mig att det hamnar där någonstans igen. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Så, nu finns G32:an på den svenska hemsidan också. Nu när pundet dragit iväg lite så blir vinsten faktiskt "bara" precis under 100' om jag får en likvärdig rabatt, men i gengäld kan jag ju få min bil levererad, och innan bonus-malus-systemet slår till. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
... det visade sig att den svenska konfiguratorn inte var helt i ordning. Nu verkar priserna stämma och samma bil i SE är betydligt dyrare. Betydligt... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
Verdi |
Härligt Lars! Alltid trevligare att känna att man gjort en kanonaffär istället för bara en bra. :) Sitter och letar modell själv men får inte ihop nåt bra. Köpa en m3/M4 på spekulation kanske skulle funka men det är så mycket pengar och en hel del strul/osäkerhet. Tror inte jag tycker att det är värt det och så blir man så nervös när man kör en sån bil då den bara är till låns på nåt sätt. Allt som förstör nybilsskicket är ju en katastrof om man ska sälja efter några månader. Tyvärr har BMW just nu ingen modell som jag vill ha på längre sikt. Ja, en fullmatad 640i kanske. Men den är lite för dyr för mig. |
| Lite off topic, men på samma tema som Verdi är inne på, även om jag inte spelar i riktigt samma liga så hittar inte jag heller riktigt hem i BMW's modellprogram just nu, förutom då kanske 6GT. Trodde jag var ensam om att tycka så, men det är kanske inte bara jag som är knepig då. | |
Verdi |
Lus, Jag tror mycket beror på att 1- och 3-serien är så gamla. Kommer nog kännas fräschare om 1-2 år när alla tre ordinarie serier (1, 3, 5) kommer vara någorlunda nya. Man kan säga att BMW är inne i en generationsväxling just nu. Det enda som är fräscht nu är X3, 5/6-serien och till viss del X1. Jag tycker 5/6-serien blir för dyr om jag bygger en bil som jag vill ha den. X3 kanske skulle funka men den verkar bara säljas med dieselmotor i UK. Sen måste jag vara ärlig och säga att jag har svårt att se mig gå tillbaka till bensinmotor i detta läge. Så personligen avvaktar jag nog tills BMW erbjuder något som kan matcha min Model S. |
| Ja, släpper BMW en elbil med samma look&feel som övriga modeller så är de nog tillbaka i gamet. Som du säger är 1-2-3-4 "gamla" nu och lockar inte speciellt alls. | |
|
Jag tycker att du har gjort ett bra val Lars. Den nya GT ser riktigt läcker ut. När jag ser de G31 som blir allt vanligare på gatorna så känner jag att den exteriört endast har en liten uppdatering - som för mig ter sig sämre än F11. Däremot är den säkert fantastiskt fin körmässigt. Men GT är ordentligt lyft på ett bra sätt! Jag läste någonstans i veckan om en liten provkörning på GT, men hittar nu inte länken. /Anders |
|
|
Håller med, inget hos BMW som lockar idag. Funderat på att plocka ut en ny M3 men den kommer snabbt kännas gammal. Räddningen för min del kommer säkerligen ligga i en ny 3:a och kommande Z4 |
|
|
Tack boys! Ni ska veta att era uppmuntrade ord verkligen värmer! Det har ju inte varit det mest roligaste bilåret för min del men det känns som jag fått en vettig väg ut. Lustigt att jag har samma känsla som ni angående BMW:s modellprogram! Det är lite som Bruce Springsteens med "54 channels and nothing's on". Det har väl aldrig funnit ett sådant stort utbud som nu och... nja. Inget som riktigt hetsar, utöver i8:an då. Men den kan man ju knappt komma in i så det är ju inte lönt att köpa en bil som bara kommer stå parkerad. Det kommer ju ett designskifte på BMW nu och det behövs verkligen. Jag är helt enig med Med känsla i att F11:ans design är vida överlägsen nya G31:an, som rent produktmässigt i sin tur är vida överlägsen F11:an. Den nya 5:an är en fantastisk produkt på många sätt, men utseendet funkar inte för mig: Fronten känns påklistrad. Bakdelen är konstig; som om man känt sig tvungna att hitta på lite veck och kanter på en lyckad design bara för att den skall se "ny" ut. Den nya 3:an skall vara ett riktigt lyft designmässigt, med BMW:s nya mer agressiva designspråk, så håll ut! Dessutom har man äntligen officiellt erkänt att man sparat in för mycket pengar på den påvra interiören, så där borde det också bli en avsevärd förbättring. Och glöm inte 8:an som kommer nästa år. Den du... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Produktionsvecka är blir v2/2018, vilket betyder att den når Storbritannien ung i v6/v7. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Lars, det finns provkörning av 640i GT i nyaste TA, mkt bra omdöme. Dock dyr. Såg förresten första 6 GT igår på Blocket 630d för dryga 1050 tkr, huaaa men den försvann tydligen direkt... /Anders |
|
|
Narvselius: Jag gissar att du får sådan där Bonus Malus skatt på nya bilen då eller? Har du kollat upp vad den blir? /DJ |
|
|
Med känsla - Japp, har läst de tyska provkörningarna. Bra tips - ska kolla vad de svenska testerna säger. I det tyska landet har de varit överlag bra recensioner men klagomål på att den är dyr och de tillval man gärna vill ha (integralstynring och Executive drive, exempelvis) gör den ännu dyrare. Trots detta gav ams den fem stjärnor, vilket förvånade mig. Jo, priset i Sverige är spännande. Den 630d xDrive på Förenade Bil i Lund som jag såg idag har ett listpris på 1 020 000, så det finns fog för kritiken att den är dyr. Känns bra att hämta hem min egen från England. :) Det börjar poppa upp en och annan G32:a på Bytbil/blocket och alla ligger mellan 920-1020 ksek. Jag vet inte varför, men något säger mig att denna bil blir ganska ovanlig på vägarna... BMW-DJ. 1 juli är startdatumet för den nya skatten, så jag hinner att registrera min i god tid... annars blir det väl en 18-19.000 extra över tre år tror jag? ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Finns beg G32 640iX hos Holmgrens för 579' + moms: Länk Har G30/1 samt G32 identisk interiör samt materialkvalité? |
|
|
Jo jag såg den också idag men ändå... 725 tkr för den bilen. Den var väl inte speciellt bra utrustad vad jag minns. Tittar man på 540i så finns ju den i Växjö för nu 659 tkr minus prut. Länk GT lär ju inte bli speciellt vanlig på vägarna som man skrev i AMS provkörningen, även om det säkert är en väldigt fin bil, men den ska ju gå att sälja i andra hand någon dag också. Det blir intressant att se om 6 GT säljer bättre än 5 Gt. Ser man till prissättningen nu så tvivlar jag. /Anders |
|
|
Turbo4ever - japp, interiört samma fram med lite justeringar bak. Chassimässigt är det en hybrid mellan 5:an och 7:an. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Väcker liv i denna tråd igen - nästa vecka tillverkas min 6:a, så snart bär det av till England igen. Gäller att passa på innan Brexit! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.