AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.951

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 105 av 110
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
För 5:an ser business cast bra ut just nu.

Försäkringen är marginellt dyrare (hel mot halv skiljer endast 3'/år) och vinsten i skrivande stund ligger på ca 75' efter 12,5% rabatt på det brittiska listpriset. Så för min del ser det ut att bli affär - men mycket hänger på pundets resa den närmaste tiden...

----
BMW CS/SC #6212
Lars, vilken modell kikar du på?

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
540i xDrive, finns ju inte något val om man måste ha kombi... :/ Diesel är aldrig ett alternativ för mig.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
En annan fördel är att det antagligen är kortare leveranstid på 540i från UK som sägs vara en mer prioriterad marknad.

Den 540i som fanns på blocket för nån dag sen är iaf såld.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Verdi - näps. Som jag skrivit i den andra tråden om nya 5:an så är svaret att BMW har förseningar på bensinmotorer. Vet ännu inte om det beror på en plötslig anstormning av köpare eller om man har leveransproblem.

Dock, UK är ju en mer prioriterad marknad, så när man börjar beta av backloggen så kan det vara så att det kommer fler bilar till Storbritannien än till Sverige.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
dd88/Verdi - roade mig med att speca en M3 CP.
www.bmw.se/myconfig/e6i3l9p5
I Sverige: 977.100 SEK. Med BMW-klubbens avdrag på 8%: 898.900 SEK

Motsvarande bil i UK, med svensk moms:
Länk
Inklusive 3 års fri service och leveransavgift: 688.000 SEK.

En liten "vinst" på 210.000 SEK.

Räknade GBP på 10,80.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Ja, det är helt klart fördelaktigt. Tycker man borde kunna ta hem och sälja direkt med en liten vinst till och med. Även om det antagligen är relativt svårsålt med avseende på försäkringskostnaderna. Nog lättare om man själv har den i 3 år först. Men då blir det såklart ingen vinst. :) Dock ett relativt billigt M3-ägande.
Li
11
Lindqvist82
Porsche 992 GTS
Bmw X7 40D
Audi Etron S-Line Advanced 55
Mailade precis med Faisal som är den man köper via. De har sänkt rabatten från 15 till 10 %. Åtminstone på M4, men lät som det gällde överlag.
Verdi
Så de kompenserar lägre pundkurs med sämre rabatt. Ok, där dog det...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Beror kanske lite på modell o utrustning? Min rabatt gentemot 2013 är också sänkt, men "bara" till 11,5%. Så länge pundet håller sig där det är nu så är det en bra affär.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror också att man på en hyfsat specad svensk M3 / M4 med ZCP snarare får 10% i Sverige också än enbart 8. Även som privatperson.
Min säljare ger mig 12% (som privatperson) på nästa M-bil så länge den inte är limiterad, med tanke på att priserna har gått upp så skulle jag begära mer om det blir av.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Exakt. Så pundet behöver ner en bit till, om det inte finns andra fördelar så som snabbare leverans eller liknande.
Verdi
Jo, fast 4% bättre i Sverige ger "bara" ca 35 tusen. "Vinsten" sjunker då från 210 tusen till 175 tusen. Jag fick 12% på min M2 som företagare men skulle bara få 8% som privatperson. Det var aktuellt ett tag och då gjorde min säljare klart för mig att då skulle det bli sämre rabatt. Men det kanske är jag som är dålig förhandlare eller så är de mer generösa på M3 än på M2?

Snabbare leverans från England kan du nog glömma. Snarare längre. Man får dock nöjet att köra hem den genom Europa. :-)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, fast högre upp här i tråden så spekulerades det i om 540i just kunde gå snabbare via UK.

Visst är det billigare i UK fortfarande, men när allt är klart så är skillnaden inte så pass stor som man kan ledas att tro. Det bästa sättet att få kalkylen att funka på en UK-bil är att köra den så pass länge att ursprunget inte spelar någon roll och värdeminskningen planat ut. Efter 6-8 år eller så.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
acey - det låter som du kikat i min budget. :)

Om man bortser från icke planerade händelser (typ stöld) så var min plan just att ha bilen en 6-8 år. 5:an är en så pass bra bil att det funkar fint; min bil var/blev nästan precis 4 år gammal, knappt 8.000 mil och kändes hur ny som helst. Nu putsar jag i och för sig min bil med samma frekvens som andra byter underkläder, men ändå!

Köper man för att sälja inom ett halvår så är det en tveksam affär, det håller jag med om.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Jo fast på en 540i lär du inte få 12% som privatperson...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Nope. 8% via BMW Club Schweden är just nu det bästa. Blir säkert bättre i framtiden när backloggen är borta, men det är ju då det...

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
OT. Det här med rabatter och skit är ett grymt irriterande system för övrigt. Är man som jag inte särskilt fräck och rapp i käften så får man alltid ett lite sämre pris. Jag tycker inte det är ok. Skönt nu senast när jag köpte bil av ett märke som inte tillåter förhandlingar alls. Det som står på prislappen gäller. Punkt. Lika för alla.
Det enklaste sättet att få bra rabatt är att sätta handlare mot varandra, jag blev förvånad över att säljare inom samma kedja (Bilia. Vet dock inte hur ägarstrukturen ser ut) spelade ut varandra så hårt. De sista två procenten fick jag ut mellan Bilia Sthlm och Bilia Gbg. Sen sitter jag och förhandlar avtal dagligen så med lite erfarenhet så vet man vad som funkar, men det hade troligtvis inte gått att snacka sig till 12% hos en handlare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.