AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
729.005

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 103 av 110
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Gör det! Mer praktisk än din GC och snabbare än M2:an!
Verdi
Har ingen GC längre men den är nog tyvärr mer praktisk än sedan-karossen ändå... Synd att M4 GC inte finns.

@Verdi: Det är ju bara att försöka få ett bra pris på en M6 GC!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
När det gäller service-avtalet som man kan signa vid köp från UK, stämmer det att man då först själv får betala servicen i Sverige och sen begära ut ersättning från BMW centralt i efterhand...?
Verdi
Nimgaard, Haha. Ja, det vore ju nåt det. Men alldeles för dyrt!

Joofa, Nej, jag har bara lämnat in på Novation och fått det gjort. Precis som vanligt. Fast de har iofs krånglat lite. Både för mig vid första servicen och när Lars som köpte av mig skulle serva. Men båda gångerna gick det igenom efter påtalande om att fri service ska gälla i hela Europa.

Köp! Körde ner min till Köpenhamn idag, otroligt skön bil. Det enda jag har att klaga på är vägljudet, väldigt högt på dåligt underlag (aka svensk asfalt). Standard M3/M4 är betydligt bättre på den fronten.

Snittade 10.7 med lite för hög hastighet, har börjat använda limitfunktionen för att inte tappa körkortet.
Tror trafikpoliser är det minsta du behöver oroa dig för i Sverige idag, de har minskat med en tredjedel.
Verdi
Är CP-bilarna sämre isolerade alltså? Är du säker?
Lanab: Det sista jag vill göra när jag fått ny bil är att bli av med körkortet, tar inte risken.

Verdi: Styvare bak, mer brummande oljud från avgas (även i efficient mode) och bredare däck är det som skiljer, isoleringen är mig veterligen samma (dvs ingen). När jag fick hem bilen så tror jag att hela familjen tänkte "vad har vi gett oss in på". Bilen var stötig, halkade runt och mer eller mindre dånade på dåligt underlag. Nu har den gått 150 mil så chassit har satt sig (i comfort lika stötig som min f31 med m-sport, vilket är helt ok för mig) och den hårda slitytan på däcken är borta så det greppar och låter inte riktigt lika illa. Dock så är det fortfarande så pass mycket oväsen så att det överröstar stereon om man inte spelar riktigt högt (detta på grov asfalt). På motorvägarna kring Köpenhamn (väldigt släta och fina) så går den väldigt tyst och mjukt, vilket var lite intressant då man började höra helt andra ljud från drivlinan som man inte hört innan. Som när turbon laddar och lådan växlar.

Testkör en ZCP på dåliga vägar innan köp, min familj är rätt så tolerant så för oss överväger fördelarna. Beställde precis ett par Bose Quiet Comfort som lilltjejen kan ha där bak när hon kollar på ipad under långresor, för även om det även låter fram så är det betydligt värre i baksätet (jag fick direkt huvudvärk när bilen lät som värst)
Verdi
dd88,
Jag förstår. Var samma med M2an. Jag som inte hade nån erfarenhet alls av M-bilar fick en liten chock. Det dånade ordentligt i början. Var ju bara april också och rätt kallt och det blir inte bättre av det. Men nu tycker jag att även om den är rätt bullrig så funkar det riktigt bra. Kan prata i telefon, lyssna på radio osv. Fast kan tänka mig att 20" fälgar inte direkt gör det bättre. Har även haft lite tur att de har asfalterat om vägen in till stan så den är helt ny och slät. Var väldigt spårigt och gropigt förut.

Nu är det ju så att bilen inte kommer bli nån familjekärra här. Jag skulle lika gärna kunna ta en M4 men jag tycker M3:an är snyggare faktiskt. Ja, om det nu blir nåt. Är rätt tveksam om jag orkar om jag ska vara ärlig. Får se hur det känns framåt oktober. Hur det blir med M2:an, hur börsen går, hur pundet utvecklar sig osv.
MU
940
MUC
M340i - 2025
dd88, vad sitter det för däck - fabrikat/typ- på den?
Verdi: Håller med, M3 ser betydligt bättre ut.

MUC: Michelin Pilot Super Sport i ett BMW-utförande, alla ZCP har dessa. Standardmodellen har MPSS eller Sport Contact 5
Prova att byta däck till Conti. Det gjorde jag på min M6 GC som var outhärdlig nästan på många skarpa asfaltsunderlag. Jag hade vill jag minnas till och med 22" med Hartgefälgar och en enorm skillnad!
BMW M är tyvärr ofta väldigt högljudda. RS6-an är jämförelsevis en dröm även i det avseendet.

/Anders
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
£ mår inte bra nu..

Länk

GBP/SEK har en bit kvar till 2013-års nivåer dock.

Länk
cu
127
currymutta
Z3 2.2i Roadster -01
320d Touring -20
750iL -00
En M4 med Competition Package och DCT är just nu ganska exakt 200' billigare än i Sverige.

Länk
C_
74
C_B
Bmw 125i Cab -08
(Nissan Leaf -18)
Frågade angående M2, även om skillnaden jmf med svenska priser inte är så stor som på M4.
På M2 gavs ingen rabatt och de hade sålt slut 2017 tilldelning och de kunde inte få bekräftad när tillverkningen skulle ske.
Hej, härlig tråd!
Undrar om någon har beställt Audi och kan säga vad man kan förvänta sig för rabatter?
Är sugen på en S5 Coupe.
Mvh
Verdi
Tyvärr verkar det inte vara lika smidigt med Audi. En här hade problem med sin beställning och avbokade till slut. Men det ska gå.

Den här idén började faktiskt med att jag hittade just Audis exportavdelning hösten 2012. Länk

Här är min spec för den S4 jag tänkte beställa. (vilket inte blev av)

Länk

Lite lustigt är att hämtningen sker i Watford norr om London. Blir mycket mer vänsterkörning om man tänkt hämta den själv än om man beställer BMW.

Roade mig lite snabbt att bygga varsin välutrustad A4 Avant med 272-hästars dieseln.

Bruttopriser: £53,415 vs 754 200 SEK

Snabbt överslag i huvudet ger en skillnad på runt 150 tusen iaf. Men det blir antagligen mer på en S5. (När kommer den nya?)
Tackar för svar Verdi, nya S5 går redan att beställa i UK men inte i Sverige ännu. Finns några på blocket där de skrivit ut vilka priser som kommer gälla.

Vid en snabb räkning är skillnaden ca 200tkr. Märkte att desto mer man utrustar desto större bli skillnaden, mycket dyrare här hemma.

Notarade att en på forumet hade problem med Audi tidigare därav min fråga om något lyckats göra en smidig affär.
Har ingen aning om hur långa leveranstider de har på nya S5 ska försöka hitta mer uppgifter.
Får hålla tummarna för att punden ska falla ytterligare. Når den 10kr så blir det riktigt attraktivt för mig.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.