AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
728.946

Tips för er som tänker köpa ny BMW

Sida 102 av 110
Verdi
Pundet är nere under 11:- nu. 10.9668 närmare bestämt. :)

Börjar bli intressant. Nån som etablerat kontakt med "nye Charlie"?

Vad säger förståsigpåarna, hur kommer pundet ligga mot våren? 10 känns ju verkligen inte avlägset.
Verdi
Omöjligt att säga. Skulle "alla" veta skulle pundet redan stå under 10 spänn.

En enkel regel är att vid en pundkurs på 11:- och en rabatt på 12% så blir nettopriset ganska exakt 10 ggr det engelska bruttopriset man ser i konfiguratorn. Bygger man en bil som får priset £60,000 på bmw.co.uk så kostar den alltså ca 600 000:-.

Tror man kan få bättre rabatt än 12% dock. Och så tillkommer det lite avgifter.

Jag behöver nog en "förtjänst" på minst 15% jämfört med svenska nettopriset om det ska vara värt besväret. Och så ska det vara en bil jag vill ha.

En M3 med Competition Package och en del annat får man nog loss för ~670 000:- i England. I Sverige kostar den 944 300:- minus rabatt. Säg 12% rabatt så skiljer det ändå 161 000:-, vilket då blir drygt 19% billigare än i Sverige.

Så ja... Vissa modeller börjar nog bli prisvärda.

Verdi
Faisal Janjua heter den nya säljaren. Svarar otroligt snabbt. Jag fick riktigt bra rabatt också.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, hur bra rabatt fick du? Samt hur mycket fokus har det varit från dina köpare när du sålt din UK-importer tidigare?

Byggde en likadan bil som jag har idag och den landar på 38500 £, men då är inte vinterdäck med. Men om jag skulle köpt en ny likadan så behåller jag nuvarande vinterdäck.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur var det nu, körde Mercedes någon liknande grej? Vet att Porsche var kinkiga senast, Audi var okej och även BMW.
Verdi
Äh va fan. Hur hemligt kan det vara... 15% kan de erbjuda. Kanske mer om man pressar de lite. Och som jag förstår så är det 15% rakt av, dvs även på paketerbjudanden. Så var det för 3 år sen iaf. Har inte fått nån offert än så kan inte säga säkert.

Jag köpte två bilar (330d och 335d) inom 8 månader. Var faktiskt rätt segt att bli av med en av dem då. Däremot så var det inga som helst problem nu när den var nästan 3 år gammal. Tror folk i regel ogillar såna som kanske försöker tjäna en hacka. Har man däremot kört runt med bilen själv i några år så försvinner den misstänksamheten. Dvs, har du tänkt ha bilen ett tag så är det inga problem.

Verdi
acey,
Mercedes la ner sin export 2011 har jag för mig. Audi ska vara ok men jag hörde nån som hade problem att få sin bil levererad. Massa krångel och förseningar.

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror du tänker helt rätt där ang försäljning inom ett par månader och 3 år senare. Även om jag tror att Anders väl blev av med sin X5 relativt enkelt via 7H?

Mercedes Diplomatic Sales finns ju, men det kanske är så att de bara säljer till diplomater och inte "löst folk".

Om man är sugen på en M2 kanske det kan vara värt att kolla upp? Tänker mer på leveranstiderna än eventuella pengar att spara.

Jag hade problem med Audi, men tror mer att jag hade otur...
Verdi
acey,
Jag kontaktade Mercedes då faktiskt. De hade grymt bra pris på C63 AMG. Alltså, sjukt bra pris. Kostade typ 70% av vad den kostade i Sverige. Men nej. De hade slutat sa dem. Men det skadar väl inte att fråga igen?

M2 är ganska högt prissatt i England av nån anledning. Så det är inte värt det ekonomiskt. Men som du säger, kanske kortare kö där?

Ja just det, det var ju du som hade problem. Vad hände egentligen? Backade du ur? De har bra priser på bland annat RS-modellerna i England vet jag.

Nej Acey, jag sålde min X5-a "lätt" själv. 7H var aldrig involverade.

/Anders
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Anders: Sorry, måste blandat ihop den. Men hade iaf rätt om att det var relativt lätt :)

Verdi: Det var en massa strul med förseningar, som då kändes som att de kanske inte ville sälja bilen eller fått order uppifrån att inte sälja bilar till svenskar. Kan inte bevisa det, men när jag sa att jag "skiter i det" så var det inget strul utan det var som att de bara väntade på att det skulle ske...
Verdi
Jag hade mina bilar hos 7H. Kommer aldrig hända igen. Orkar inte gå in på detaljer men allt gick fel. Men visst, de sålde 335:an till sist...

Verdi
Nya 7-serien ser väldigt prisvärd ut i England. Tyvärr är det väl den modell som har sämst andrahandsvärde av alla...

Verdi
www.bmw.se/myconfig/h9w1m9w6

vs

mybmw.co.uk/c2e7o0y9

~820 tkr vs 630 tkr netto, Är väl inte så tokigt? Åtminstone värt att hålla ett öga på pundkursen?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det är ungefär 23%, då börjar det bli intressant...
630kkr, det är inkl svensk moms? Sedan kommer helförsäkring och liknande ovanpå det?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ett väldigt bra pris, och om jag får säga det själv, ett mer skäligt pris i förhållande till vad man får.
Verdi
Har fått en offert nu. Inklusive lite avgifter för utlämning, bränsle och fri service i 5 år/50 000 miles (8046,72 mil) så hamnar den vid dagens kurs runt 640 000:- inklusive svensk moms och allt. Kostar lite att åka och hämta den (flyg till London, taxi till Ashford, tunneln, bensin, hotellnatt i typ Belgien...) men den är lätt inreggad och klar i Sverige för under 650 tkr. Och som av en händelse är det ganska precis 200 mil från Ashford till mälardalen. Dags för inkörningsservice när man kommer hem. :)

Den svenska har jag räknat 12% rabatt på. För mycket? För lite?

Skulle säga att efter man dragit extra försäkringskostnader och lägre pris än svensksåld så är sparar man ändå runt 100 tkr jämfört med att köpa i Sverige.

Hämta den i april, köra ett år och sälja våren 2018 borde bli ganska ok. Gäller bara att skaka fram 650 tusen i cash. :)

ps. Finns även ett "service inclusive plus"-paket för £3,000 där det även ingår nya bromsar och sånt. Kör man mycket bana kanske det är prisvärt?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Frågan är om det finns någon klausul som friskriver bankörning? Om man väljer keramiska bromsar och den täcker dessa så hade det kunnat vara värt.

Men – kalkylen är riktigt trevlig. Finns väl en möjlighet att den blir något bättre om man tror att pundkursen blir något bättre.

När man ändå är i Belgien kan man smyga förbi SPA och Nurburgring på vägen hem så kan man lägga den kostnaden på upplevelsekontot istället :)

Verdi
Kostnaden för att hämta hem bilen räknar jag inte ens in i kalkylen egentligen. Ska vara registreringsavgiften och importförsäkringen då. Men i övrigt är det vad jag kallar "semesterresa". :-)

Kanske blir det så att jag beställer en M3 på min 40-årsdag i oktober. :) Får tacka Brexit för det i så fall.

ps. Det lilla fri service-avtalet som jag har i min offert ligger på £900. Det motsvarar väl den fria service man får av BMW Sverige? Prisvärt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.