|
Sida 101 av 110
|
|
|---|---|
|
Har för mig att Export Sales tidigare hade egen konfigurator/prislista men hittar ingen via deras hemsida? Hur gör man annars, går via bmw.co.uk och drar bort UK VAT och lägger på svensk moms? /Christian |
|
|
Efter en snabb titt i de engelska prislistorna så tycker jag nog att det börjar dyka upp en del fynd, inte bara hos BMW utan också hos andra märken. Jag har för mig att det dessutom gavs ganska bra rabatter på de priserna? Pundet närmar sig 11 kr och stod i ca 10,40 när den här tråden startades, så förutsättningarna är inte så långt ifrån vad de var för några år sedan. |
|
Verdi |
De har aldrig haft egen konfigurator. Det är den engelska som gäller. Och ja, man drar bort engelsk moms. Sen betalar man svensk moms när man tar bilen till Sverige. |
Verdi |
Vilka modeller har bäst pris mot svenska priserna nu? Fortfarande 3-serien och X3? M-modellerna också har jag för mig? |
|
Jag som letar efter en lätt beg. X4 M-Sport (vit) Kanske skulle se på alternativet England...? |
|
Verdi |
Engelsmännen själv säger att de brukar kunna få 17-18% rabatt också. Kanske svårare för oss men 12-14% vet jag är möjligt. |
Verdi |
Testade att speca en CP M3. SE: www.bmw.se/myconfig/s7i7f0w2 UK: mybmw.co.uk/o3c7s4h9 Bruttopriser: £64k vs 893k SEK Svenska nettopriser utan rabatt: 741 tkr vs 893 tkr Tror man kan få ca 2% mer rabatt på den engelska så skillnaden är runt 150 tusen netto. Ska man ändå köpa en ny M3 med competition package så är det absolut värt att tänka på. På CP är det halva priset i England ungefär. Och H/K-ljud kostar bara typ en fjärdedel där. Sjunker kursen ytterligare mot hösten så kanske jag blir frestad faktiskt. Vill nog ha en skillnad på minst 200 tkr. Vilket ger en pundkurs strax över 10:-. |
|
M-bilarna brukar vara en bra skillnad (för oss) prismässigt. Samt 5:an med V8:an, när den fanns till försäljning. Man kan tjäna en slant på ex en 535i/d, men det är inte i samma härad. Har inte räknat på de senaste åren, men om jag räknar på de budgetar jag gjorde för tre år sedan är den totala vinsten med en 5:a cirka 50.000 med dagens kurs. (alltså inkl dyrare försäkring i 3 år, resa dit mm) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Stocktrader: En högerstyrd eller? | |
Verdi |
Nej. Sjukt trött på de frågorna. Är export sales. Endast vänsterstyrda. |
|
Frågan är vad importbilarna kommer säljas för, ligger titt som tätt relativt nya importerade m-bilar ute på blocket utan att bli sålda. Den här har varit ute till och från sen i vintras och antingen byter den ägare med väldigt korta intervall eller så blir den inte såld (håller tyvärr inte koll på säljarna utan känner igen beskrivningen): Länk Även de tidiga svensksålda bilarna verkar ligga kvar ett tag. En två år gammal bil ligger ofta inte mer än 100-150 under nypris. Jag hade personligen inte importerat, enbart för riskerna när man ska bli av med den. Verdi: Var den procentuella mellanskillnaden på din UK import lika stor vid försäljning som inköp? |
|
Verdi |
Betalade 450 tkr för min 330d i England. Listpris i Sverige 682 tkr. Netto drygt 600 tkr. 335an betalade jag 500 tkr för. Listpris i Sverige drygt 700 tkr. Var svårt att sälja när de var nyimporterade. Gick dock väldigt lätt nu efter nästan 3 år. Är väl så man får ta det. Svårt att köpa på spek. Lättare att få bra ekonomi på längre sikt. |
|
Vet inte om det stämmer men min bild av prissättningen på dyrare modeller (M-bilar, större modeller med de större motorerna och så vidare) här i Sverige är att den är minst sagt optimistisk. Tycker samma bilar ligger kvar väldigt länge, oavsett om de är svensksålda eller inte. Visst, är det en ovanlig modell så kan de ligga högt i pris för lågmilare och välskötta exemplar, men tumregeln är ändå runt 20% värdeminskning per år och för många av de dyrare modellerna så är det oftast mer än så. Varför skulle någon som har råd att köpa en bil för runt miljonen nöja sig med en mindre rabatt för en begagnad bil som man då heller inte får speca själv oavsett hur bra skick den är i? Ännu värre är ju om det är en demobil som gått 1000 mil, skulle jag tagit en M-bil eller snäppet under så skulle det varit en saftig rabatt, hur många har stampat på den gaspedalen? Nu har jag inte gjort någon detaljjämförelse eller djupare studie i det hela, men det är i alla fall mitt intryck. Sen har ju antagligen bilfirmorna, och speciellt auktoriserade sådana, mer tålamod än en privatperson som vill bli av med sin bil. Och så länge det inte blir för många så är det väl inte fel att ha en lite häftigare bil i hallen som inspiration för kunderna. |
|
|
Verdi: Vad fick du för dom när du sålde dom? Någon som har kontaktat en handlare för att se vilka rabatter som ges? Folket på m3-cutters snackar om 11-12% just nu på en M3/M4 då det ändå inte finns några slots för leverans förrän nästa år (samma sak i Sverige). Beställer man nu så har man en bil till våren vilket är rätt lagom, men då gäller det att pundet inte blir starkare medan man väntar. Hoppas att pundet hålls nere de kommande åren, är lite sugen på nästa generations M2 som en dedikerad banbil. |
|
|
Nimgaard: Man ska aldrig underskatta folk som är otåliga. Sen kan det vara andra omständigheter som gör en affär enklare hos en icke auktoriserad ÅF, exempelvis om det gäller inbyte av annan exklusiv bil men av "fel" märke. Långa leveranstider och liknande gör också att begagnatmarknaden då blir hetare. Sen gäller det också att ligga rätt i tiden och ha en modell som är het. Min F80 M3 var nog den första (eller en av dom) icke-demo bilarna som kom ut på marknaden. Såldes inom ett par dagar för i princip mitt bruttopris. När jag sålde min Cayman GTS så fanns det i princip bara 2 till salu i hela landet och nyheten om att nästa generation skulle få turbo-fyror hade precis släppts. Den såldes också på ett par dagar till ett pris som var väldigt nära inköpspris. Men normalt sett så håller jag med om att vissa verkar tro att det är en USP att bilen är begagnad. Men som jag skrev i en annan tråd – tillverkarnas eviga kampanjande och höga rabatter sätter begagnatmarknaden av "nya" begagnade bilar ur spel. Jag tror att vi kommer se ännu större förändringar iom privatleasingens intåg och hur den yngre generationen ser på materiellt ägande. Lite OT sorry! Men jag tror nog att de snart kommer ett fönster där det är väldigt intressant att titta på inköp från England. En annan sak som kan vara värd att titta på ärr LHD-bilar som tagits in till England när pundet varit extremt starkt. Det kunde vara 400-500-600 000 billigare att ta in en GT3 RS från Europa än att hitta en högerstyrd. Dessa bilar kan bli intressanta att titta på igen då de inte håller värdet lika bra i England som en högerstyre, lägg då till ett billigt pund så behöver man inte enbart titta på nya bilar. |
|
Verdi |
dd88, 330:n vill jag inte ge nån exakt siffra på då den ligger ute på blocket igen efter 2 månader för 369'. Kan väl säga att jag inte fick riktigt så mycket. Men efter 2 år och 9 månader så är en värdeminskning på drygt 100 tkr inte så farligt på en sån bil tycker jag. 335:an fick jag slumpa iväg för 500 tkr efter en sommar och 1000 mil. Åkte gratis en sommar iaf. :) |
|
Går man efter "halvering av priset på 3 år"-regeln (räknat på bruttopris) så borde även en motsvarande svensksåld ligga ute för runt 350tkr begagnad, så då måste du ändå ha gjort en väldigt bra affär. Det största problemet för mig är just oron över att bli av med bilen, speciellt då min kommer rulla en hel del. Kombinationen import och 6000 mil på tre år är inte lovande inför försäljning. Skulle någon ställa en importbil framför mig idag, med identisk utrustning, för 150tkr mindre än vad jag ger för min så skulle jag inte ta den. I det stora hela så skulle jag kanske spara 50tkr om jag lägger mig 100tkr under motsvarande svensksåld (vilket säkert kommer krävas för att bli av med den), men för de pengarna sover jag hellre gott om nätterna. Edit: Ytterligare ett exempel. Importerad ny av nuvarande ägare. En 2016, gått 1000 mil. Rätt dåligt utrustad men den billigaste jag sett på Blocket: Länk 635000 och legat ute sen i början av Juni (från början 700000) |
|
|
Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig dd88. Du kan ju för det första påvisa att du köpt bilen NY i England. För det andra så kan du köpa till fri service, vilket du också bör göra. För det tredje bör "rabatten" i England vara så pass stor att du ändå inte förlorar något på att köpa den där. Jag har dock inte räknat på det just nu och vet att när jag köpte min X5 M50d 2013 så var nog pundet ändå en krona lägre än idag, vilket säkert gör ca 60 tkr på en sån bil och då tycker inte jag att det (iaf ännu) är värt att köpa där. Du får ju lägga till högre försäkringspremie till kalkylen iom saknad av vagnskadedegaranti. Det bör iaf skilja 15% i priset för att det skall löna sig anser jag. Du skall ju även räkna med kostnad och tid för att hämta den. Idag med de rabatter som finns, ex vis Innovation Edition, kan det knappast löna sig. Men givetvis är det annorlunda när vi talar M3, M4, M5 osv. Där kanske situationen är bättre? Där skenar dock försäkringskostnaden upp och äter en del av förtjänsten. /Anders |
|
|
Hur är Porsche priserna i UK? Lönar det sig att köpa Cayenne eller Macan? |
|
| Har spanat en del på LHD bilar i England, och ofta säljs dem av handlare som har koll på marknadsvärdet i resten av europa och har prissatt dem därefter. Dock kollade jag inte på GT3'or och liknande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.