|
Sida 10 av 110
|
|
|---|---|
Verdi |
Hej niti, roligt med en som har erfarenhet av den här manövern. Hur fick du hem bilen? Hur mycket kostar 5 års fri service? Hur långt får man köra? |
|
Nu blev jag också nyfiken! Berätta gärna mer om 5-årsservicen... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Intressant inlägg Niti. Jättebra att veta att det fungerade för dig, då hoppas jag att det fungerar även för mig :-) Jag har precis bett Charlie att få ett signerat köpekontrakt tillbaka från dem, eftersom de nu borde se att de fått den 20% betalningen. Jag frågade även samtidigt om servicen. Hur lång leveranstid hade du på din bil? Är det något som helst som var negativt med din affär? Precis som Verdi undrar jag hur du fick hem bilen? /Anders |
|
|
Länk Kronan kan stärkas mera enligt Handelsbanken i denna artikel i DI, intressant! Snart kanske BMW Sverige börjar sänka priserna lite alternativt skicka med något paket. /Anders |
|
|
Jag har fått priser nu från Charlie. Måste bara reda ut skillnaden mellan Service Inclusive och Service Inclusive Plus, återkommer. /Anders |
|
|
BMW Service Inclusive Terms and Conditions 1 BMW Service Inclusive and Service Inclusive Plus cover the following items: a) BMW Service Inclusive covers the cost of parts, labour and fluids for the following service items: engine oil service, engine oil top-up, brake fluid (at 3rd year only), air filter, micro filter, fuel filter (diesel models only) and spark plugs. These items are covered from the date of first registration for a period of 5 years or 50,000 miles (whichever occurs sooner). b) BMW Service Inclusive Plus covers the cost of parts, labour and fluids for the following service items: engine oil service, engine oil top-up, brake fluid (at 3rd year only), air filter, micro filter, fuel filter (diesel models only) and spark plugs. It also covers the cost of the following maintenance items if required due to wear and tear: brake pads, brake discs, brake sensors, wiper blade rubbers (up to 2 sets within the package period) and clutch. These items are covered from the date of first registration for a period of 5 years or 50,000 miles (whichever occurs sooner). 2 Items not specifically mentioned above and items requiring replacement or repair due to excessive wear and tear or misuse are not covered by BMW Service Inclusive or BMW Service Inclusive Plus. 3 Work carried out under the BMW Service Inclusive or Service Inclusive Plus programmes will be indicated by the vehicle’s on-board computer and BMW guidelines. Work must be carried out in line with BMW service schedules and BMW repair instructions (copies of which are available on request) which may be updated or vary from time to time according to the manufacturer’s instructions. 4 If vehicles have undergone any form of unapproved aftermarket tuning or performance enhancement, any right to request services or parts under BMW Service Inclusive or BMW Service Inclusive Plus ceases with immediate effect. 5 Servicing must be carried out at a BMW Service Authorised Workshop by BMW Approved Technicians as specified in the Owner’s Manual. 6 BMW Service Inclusive and BMW Service Inclusive Plus are transferable to subsequent owners of the car but not transferable to another car. 7 Costs paid for BMW Service Inclusive and BMW Service Inclusive Plus are non refundable. 8 Where BMW Service Inclusive comes as standard with the vehicle, customers can opt-out up to the point of vehicle registration. /Anders |
|
|
Verkar för X5 kosta GBP 1220 alt 3490.... /Anders |
|
Verdi |
50 000 miles = 80467.2 km Dvs 8000 mil. Samma som här, fast man har 5 år och inte 3 år på sig. Onekligen väldigt billigt. Gör det hela till en ännu bättre deal. Snart inga nackdelar kvar. :-) Har dock börjat luta mot en 330d xDrive M-sport istället för X3:an... |
| Vilka koder gäller för att få en BMW med svensk instruktionsbok och i svenskt (nordiskt utförande)? Ingår sätesvärme fram + uppvärmda sidobackspeglar och spolarmunstycken i dessa paket eller beställes det separat? | |
|
Verdi - lustigt, jag satt själv och specade en 330xdM-sport i går. :) Massiva besparingar via UK istf Sverige. Men jag håller fast vid min 550i ännu så länge - irriterar mig väldigt på den plastiga inredningen i F3x-serien. turbo4ever - allt det kan beställas utan problem, vissa saker som rumpvärme ingår ex i komfortstolarna. "Cold climate" måste man komma ihåg att beställa, då fixar det mesta sig automatiskt. Men det hänger på en själv, du får inga propåer från UK att du skall lägga till Sverigespecifika tillägg. Men med lite planering, googlande och jämförelse med gamla beställningar man gjort är det inte ett större problem. ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
turbo4ever, I min offert på X3:an står det bara swedish handbooks & swedish language. Inga koder. Man får helt enkelt säga till Charlie att man vill ha det. Vad gäller stolsvärme så är det ett tillval bland andra. Kostar drygt 2 tkr för stolsvärme fram. |
Verdi |
Narvselius, Gäller att inte ha för stora krav. :) "Besparingen" jag har räknat fram på 330xdM hamnar runt 140 tkr. På X3:an är det ännu lite mer faktiskt, ca 170 tkr. Tillkommer då extra kostnad för hemtransport och kostnad för helförsäkring. Servicekostnaden försvann ju mer eller mindre. Kanske inte så viktigt för kalkylen men rent känslomässigt är det ju trevligt att få den servad "gratis". :-) |
|
...och så får vi hoppas att den lokala BMW verkstan vet vad som verkligen gäller så det inte blir strul när de vill ha betalt och de inte känner till serviceavtalet ovan. För några år sedan var det ibland ett helvete för en del att få Europlusgarantin att funka ordentligt - får hoppas att serviceprogrammet funkar för UK bilarna som det är tänkt. F31 har ju fördelen gentemot X3 att den kommer vara fräschare ett par år längre och på så sätt kanske hålla värdet. Å andra sidan verkar trenden bland fler och fler barnfamiljer gå mot cross-overs och mindre SUVar så X3 bör vara långt ifrån död på marknaden. Tror det oavsett bilval blir något att se fram emot! |
|
|
Jag betalade 1380 GBP för Service Inclusive Plus för X3 - Gäller i hela EEA (European Economic Area) Omfattning 1) Maintenance - Engine oil service* including top-ups - Service of micro filters, fuel filters, air filters and spark plugs - Replacement of brake fluid - Vehicle check and standard services as set out in the BMW Service Booklet 2) Wear and tear - Replacement of front and rear brake pads - Replacement of front and rear brake discs - Replacement of clutch, as needed - Replacement of windscreen wiper blades, as needed These items are covered from the date of first registration for a period of 5 years or 60,000 miles (whichever occurs sooner). Servicepaketet säljs av BMW och finns registrerat på bilen (systemet S-Gate) så vilken ÅF som helst kan se det när dom slår in chassinumret. Jag var förbi en ÅF för påfyllning av spolarvätska i år, som ingår, och det var inga problem då dom kunde se mina uppgifter. Jag kanske har fel men jag tror att den fri service för BMW inköpt i Sverige omfattar: - Omfattar motsvarande 1) ovan, dock inte moment under 2) - Gäller i 3 år - Gäller bara i Sverige |
|
|
hej hej Hittade denna tråd igårkväll klockan 22:30 och nu sitter jag med en färdig specad X3 30d M-Sport och funderar på att dra iväg en beställning inom det snaraste. Jag fick ett litet bakslag i kalkylen när jag såg att de endast har 20% VAT så det blev lite dyrare än det första summan jag fick fram. Det jag funderar mest på just nu är valutan, hur resonerar ni? Det är ganska mycket pengar och små förändringar i valutan gör ganska stor skillnad. Kan man köpa GBP redan nu och hur går det till rent praktiskt isåfall? Kan också hålla med om att Charlie gett ett mycket bra intryck, han svarade på två mail och sedan ringde han upp någon timmer senare för att kontrollera om jag var nöjd med svaren. |
|
Verdi |
niti, Ok, måste ha tänkt fel förut. Blir inte så billigt som jag trodde. Tyvärr är det väl ytterst sällan man behöver byta bromsar innan 8 000 mil? Eller jag har kanske fel? Men det är ju skönt att veta att man får om man behöver. P.T. Vet inte om du tänkt på det men X3 35d M-sport är bara £2,255 dyrare än X3 30d M-sport. Dvs ca 21 tkr i nettopris. I Sverige skiljer det 54 tkr i grundpris mellan 30d och 35d. Tror alltså att de där extra 21 tkr är väldigt väl "investerade" pengar. Lite beroende på hur länge du tänkt ha bilen såklart. Tror du får tillbaka pengarna om du säljer inom 3 år åtminstone. Toppmodellen brukar alltid vara klart dyrast som begagnat. |
|
En fråga som ni kanske har koll på. Vad skall jag fylla i för utrustning om jag vill ha en bra handsfree lösning till min iphone? Jag har inte direkt behov av att ladda den men jag vill kunna få upp kontakter och ringa utan att röra telefonen. Jag har inte valt Navi, tycker att 1775 GBP är för mycket och jag ligger i ovankant på budgeten så den går bort. |
|
|
Ang hemtransport: X3 hade ju väldigt långa leveranstider under 2011. Jag höll på och valde tillval under nån månad och fixade med praktiska detaljer. Jag tror att jag betalade handpenning i början på juni 2011 och fick leverans i mars 2012! Leveransen kunde senare förkortas men 2012/03 passade mig bra tidmässigt. Valutarisken hanterade jag genom att jag täckte upp all valuta redan under juni 2011 och lade detta på räntekonto till det var dags för betalning. Hela vitsen med denna affär bygger på att det har uppstått en växelkursrörelse som inte leder till att listpriser i resp marknad justeras (för då blir det inte många bilar sålda i UK). Listpriser är mycket mer trögrörliga jämfört med valutakurser. Med det i bakhuvudet fanns det inget alternativ till att säkra upp valutarisken. I efterhand tycker jag ingenting var negativt med köpet. Det var mycket att sätta sig in i men gick väldigt smidigt. Jag fick inspiration/stöd av en kompis som köpte på samma sätt (F10) året innan. Tanken med EU är ju faktiskt att det ska vara smidigt att göra den här typen av transaktioner. Om man jämför med ett USA-köp så inser man det. Däremot är det väldigt ovanligt att göra ett sånt här köp. De flesta nyköpen är väl också leaseavtal, och då är ju detta inte aktuellt. Jag körde hem bilen själv, vilket också det var smidigare än jag trodde. Jag ville passa på att lära känna bilen så båtfärja var tex inget alt för mig. Körsträckan på ca 200 mil gick lättare än jag hade föreställt mig, och halva sträckan är ju faktiskt Sverige som är fantastisk att köra i. X3 är en landsvägslok och många timmar på vägen tröttade inte ut. |
|
|
@P.T. det finns ju olika alternativ att göra med valutan. Som du kanske sett i tråden ovan så kan du förstås betala bilen i GBP alternativt även använda en omräkningskurs som BMW internt som för februari är 1,15 Euro = 1GBP. Just nu är GBP cirka 9,81 och EUR cirka 8,44, så att omräkningskursen ger cirka 9,71, alltså något billigare ännu att betala i Euro. Omräkningskursen fastställs som jag förstått det månadsvis, så att dessa 1,15 används hela februari. Kronan är ju oerhört stark just nu och har stärkts ytterligare i veckan i och med den uteblivna räntesänkningen från Riksbanken. Samtidigt skall man ha i beakttande att GBP var i knappt 10,20 i fredags eftermiddag. Dessa 50 öre skillnad gör 30tkr på min beställda bil...på knappt en vecka. Du kan som skrivits ovan öppna ett valutakonto i GBP eller Euro och alternativt kan du förstås även betala hela bilen nu direkt. Det torde vara omöjligt att tippa var kurserna ligger i juni/juli då det lär bli leveranser på bilar som beställs nu. Jag kommer själv att ta beslut i slutet på februari om jag betalar hela eller ytterligare en del (utöver de 20% jag betalade i måndags för att bilen skall börja byggas) under februari eller om jag skall chansa på att vänta. Den starka kronkursen kan komma att bli ett problem för den svenska industrin så det kommer att höjas många röster för att den inte får bli för stark. Sen hur GBP/Euro kommer att utvecklas har jag ingen aning om men antar att GBP fortsatt kommer att vara svagt, då engelsk industri är svag och behöver hjälp, likaså behövs stöd i många Euroländer som ex vis Frankrike, så även Euron lär vara svag gentemot dollarn. En variant som jag funderat på är att betala i delar, kanske ytterligare 30% nu i slutet på månaden, 20% mars, 20% april och 10% maj. Då sprider man ju risken. Ungefär som om jag bestämt mig att köpa en bunt aktier så bör jag ju sprida inköpen över en viss tid. Vem vet :-) Intressant med servicen Niti, tack så hemskt mycket för den inputen! /Anders |
|
|
Niti, vilka avgifter fick du betala för att få bilen med brittiska exportskyltar? Betalade du därmed VAT på 20%? Levererades bilen med nästan tom, delvis eller helt fylld bränsletank? Ordnade BMW med import (export) försäkring eller köpte du den här hemma före avresa? P.T, BT är std. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.