|
|
|
|---|---|
|
Har som andrabil en e39 523 touring 97:a som nivåregleringen börjat strula på. Det som sker är att pumpen fortsätter att pumpa till topp-läge och går en stund tills den gula lampan för nivåregleringen tänds om att det är fel. Misstänker att det kan va fel på givarna vid länkarmarna eller ärjat i kontakterna där. Någon som har varit utför detta och har tips? Mvh/ Nicke | |
|
På min 540 E39 Touring -97 så började den varna typ: (minns ej exakt) men det stog typ: air suspension, den varnade för luftfjädringen var ur funktion typ. Men det försvann, på min bil verkar det som att en del saker 2spökar" på grund av kylan som är nu ute.. är ju rejält kallt iaf där jag bor. Prova att ställa in din bil i varmt garage? |
|
|
Vet att det kan kan strula när det är kallt ,men problemen började redan i slutet av sommaren. Den har stått i garaget en månad nu i ca 2+ grader. |
|
|
Aha, ok. Då vet jag inte vad det kan vara. Min strulade igår igen, varnade för self leveling... Men idag fungerar den fint igen..skumt |
|
|
Har samma fel på min E61:a. Ställde sig i toppläge med felmeddelande. Nu efter 2 veckor så kommer felmeddelandet direkt när jag startar motorn. Bilen har varierat mellan normalläge och högsta läge lite då och då.. Började efter att jag började parkera i varmgarage för 2 veckor sedan. Känns som det är glapp någonstans. Ska in på koll snart. |
|
|
Ok, låter som samma problem. Att den varnar hela tiden nu är nog för att felet uppstått för många gånger och genererat felkoder. Var så på min e39 också tills jag raderade felkoder, dock så börjar ju samma visa igen med att den pumpar upp i topp och sedan tänds lampan igen! Kom gärna med svar här om hur det gått efter du lämnat in den för koll. |
|
|
Ska in om en vecka till verkstaden hos BMW Verkstaden i Partille (Peter o Jocke). Har haft bilen på omlack av bagageluckan( garantijob rost) i över en vecka nu så har inte haft möjlighet att lämna in den. Dock så ger den felmeddelande med jämna mellanrum men den är aldrig låg utan snarare för hög i baken. Återkommer med mer info om ett tag. |
|
|
Nu är bilen fixad. Först lästes datorn av och gav fel om "Drain Valve failure". Trodde att det var byte av kompressorn som behövdes. Detta är ju en kostnad på c:a 10000. Bestämde mig för att ta en titt själv på kompressorn så jag plockade ner plastkåpan höger bak. "Skumgummit" som skyddar kompressorn var i tusen bitar och låg på skyddet..bra kvalite BMW NOT... kompressorn såg dock som ny ut och slangen var fin och hel. Såg sedan snabbt att en elkabel som går in i kompressorn såg riktigt illa ut. När jag rörde den så lossnade den helt, hängde i en tråfd bara vilket väl förklarar varför bilen funkade fint i regnigt väder. Detta kändes helt klart som felet och BMW Göteborg konstaterade samma sak och fixade elen plus ny skyddskåpa. Blev 2900kr fattigare men kändes ok jämfört med att byta hela kompressorn. Försökte få lite goodwill med tankte på den usla kvaliten men de sa prompt nej Får säga att jag är klart missnöjd med hur "Göteborgs Bilservice" i Partille skötte detta då de endast läste av datorn utan att ens titta på kompressorn och konstaterade att det behövdes en ny kompressor för 8500:- Som tur var så tog jag själv en titt. |
|
|
Hej Toppen att det löste sig för dig! Inte fel att kolla lite själv ibland, är annars lätt att man blir lurad på pengar när man lämnar in bilen. Tror inte det är samma fel på våran gamla e39 då det är andra felkoder som tyder på nivågivare bak. Ska byta ut den i helgen så får vi se. Kollade upp kompressorn på våran e61:a i våras och där var skumgummit och allt annat ok, men det trillade ut rejält med grus när man tog loss kåpan...Ingen trevlig miljö för den stackars kompressorn!! |
|
|
ÄNTLIGEN FELET LÖST! Problemet var ju att fjädringen gick i topp, därefter sjönk den ner till ett hyfsat normal-läge med tänd varningslampa som följd. I Inpa ediabas hade jag då felkod:31 controling time only one side, Unknown environment condition right side. Efter att ha kollat kompressor ,kablage, säkringar mm. så misstänkte jag starkt att höger nivågivare (bak) var något strul med. Hämtade en annan givare på skroten och monterade...och JIPPIE allt fungerar normalt igen!! Hoppas att någon kan ha hjälp av denna lilla novell! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.