|
|
|
|---|---|
|
Om en bil har kredit som jag vill köpa, Hur gör jag? Kan man skriva ägarbytet direkt eller måste det ske sen? | |
| Ni går till banken förslagsvis, ringer kreditinstitutet och kollar värdet på krediten och ber att få kontonummer att betala hela summan på. Sedan betalar du mellanskillnad till säljaren och ni utför ägarbytet och skriver kontrakt i två ex där detta framgår. | |
|
Ber att få förtydliga ovanstående med att du givetvis samtidigt på banken ser till att säljaren betalar hela krediten inkl ränta och ev kostnader och SEN får han ev mellanskillnad från dig upp till den köpeskillingen ni kommit överens om. Jag tycker att det är bra att man ber kreditinstitutet maila vilket lösenbelopp som gäller med info om bankgiro eller plusgiro nummer de vill ha pengarna till, för att undvika att någon senare hävdar att man uppfattat fel belopp eller någon lämnat felaktig uppgift. /Anders |
|
|
Måste man gå till banken? Jag tänkte mer på att föra över pengar från mitt konto till hans o resten till hans kredit, Men det funkar visst inte så |
|
|
Banken är mest för att båda parter skall känna sig "säkra". Man får kvitton som kan kopieras så alla har överföringar i kopior o.s.v. Men om ni litar på varandra och du har full koll på vad som måste betalas för att betala krediten så kan du lika gärna sitta hemma i soffan. Det handlar om att försäkra sig om att man betalar hela kreditinstitutets alla avgifter, räntor, påminnelser o.s.v. Jag har gjort detta en gång i privatköp och då pratade vi i högtalartelefon med kreditinstitutet och sedan gick till banken och gjorde båda överföringarna till hans konto och till kreditinstitutet. Skrev också ägarbytet på banken när vi ändå hade pennor och allt redo. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.