AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.784

530XI E60 Låter som en helikopter

Hejsan

Köpte för ett par månader sedan en bmw 530Xi e60 2005.

Bilen har gått jättebra men nu har det dykt upp lite problem.
Det första är att ratten vibrerar ganska kraftigt vid inbromsning och det antar jag är bromsarna fram. (Hade det varit bak så borde bilen vibrera, right?)

Det andra är ett missljud som är konstant vid körning, ju högre hastighet ju högre är missljudet. Det låter ungefär som en helikopter som skall starta. Det är väl den bästa beskrivningen jag kan ge. Varvtalet påverkar ej ljudet. Så min fundering är om även detta hör ihop med bromsarna?

Skulle kunna tänka mig att någon broms ligger på eller att någon skiva en skev för att detta ljud skall kunna uppstå.

Men vad vet jag, det är ni som är experter.
Tacksam för svar!
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kollat däcken så det inte är någon skada på dom, ändrat form etc.

628csi
th
105
thepe
520iM -10
En helikopter på taket brukar vara lösa hjulmuttrar

Thepe
Däcken är helt nya och bör ej vara något problem. Men skall kolla upp det också!

Var in och bokade tid hos verkstad idag och de skall ta och kika på fredag nästa vecka. De trodde att det ev. var någon bromsskiva som har blivit skev.

Tack för svar
mvh
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Länkarmsbussning?
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
En helikopter som förföljer dig? :) Kolla så att underredskydden inte sitter löst och börjar fladdra vid högre hastigheter. Om skivan är så sned (att bromsen skulle ligga an ibland) så borde du kunna känna det på fälgarna. De borde bli varma i så fall. Kolla efter självklara saker som lösa underredsdelar osv men sedan kan det vara någon bussning osv. Bromsarna måste du nog byta ända om ratten vibrer som du beskriver det. Eller kan det också vara en effekt av en kass bussning?
Vad jag kan se så verkar det inte vara något som sitter löst. Skall känna på fälgarna nästa gång jag varit ute för att se om någon är extra varm/het. Något annat som det kan tänkas vara?

Tack, mvh
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Hjullager annars? När ett hjullager fram gick sönder på min förra bil, en fyrhjulsdriven V50, så brölade det rejält - framförallt vid gaspådrag men även i jämn fart. Det var dock fråga om ett dovt malande oljud, mer som ett jetplan än som en helikopter... :)
Låter mycket väl som att det skulle kunna vara ett hjullager då!

Jag tycker din beskrivning passar lite bättre än min "helikopter"-beskrivning ;)

Mvh knase
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
När de lät som en helikopter på min e60 så var de hasplasten i underredet som lossnat lite, smattrade på gött och tog min en stund att lista ut. Ljudet kom vid 90 kmh och försvann vid 120kmh.
Okej, detta är konstant oavsett hastighet. Men ljudet ökar med hastigheten.

Känns mer och mer som att det skulle kunna vara ett lager som spökar, enligt min far skulle även lagret kunna göra att vibrationer kan uppstå..
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Om det är hjullager fel brukar det låta olika när man svänger åt olika håll.

628csi
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
De e bara att sträcka in handen unden spoilern fram och slå/trycka lite.
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Ett trasigt hjullager brukar vina inte smattra. Tror nog att du har något löst under bilen ändå.
Hade bilen inne på verkstad i fredags för felsökning och fick tillbaka den samma dag. mekanikern lyckades inte hitta något. bromsarna såg väldigt fina ut och det var inga leder ellet bussningar som glappade. körde bilen hem och helt plötsligt var vibrationerna helt borta och missljudet var inte alls lika kraftigt. så fick känslan av att hjulbultarna satt dåligt och att det blev bättre när han monterade på däcken igen..

Dock till min besvikelse dök problem upp igen efter ca 5 mil..

Några idéer?

Exakt vad mekanikern har gjort vet jag inte fören på måndag då jag skall träffa honom.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
No clue men det fanns massor att googla på "bmw helicopter sound".
Ji
18
Jimmy 530d
530d Touring -07
Facelift
Har du kanske flyttat runt hjulen?
Råkade ut för det en gång på en Golf. Fattade inte felet på den heller, startade bilen i upplyft läge och tryckte upp den i hastighet. Ena hjulet vobblade och hade sig. Satte tillbaka dem på fjolårsplatsen och då var problemet löst.
Skall kika runt på google och se om jag kan hitta något. saken är den att däcken är helt nya så det borde inte kunna vara så.

mvh knase
dl
5
dlimi
530xia e60 m-sport -06
Min 530XI 06:a lät också som en lite tystare helikopter när jag köpte den. Hördes bara om jag hade rutan nere... Lät typ "Flaa, flaa, flaa..." för varje hjulvarv. Det visade sig att framdäcken var snedslitna på insidan samt att dom börjat fjälla. Lösningen var hjulinställning + nya däck som bilhandlaren fick stå för.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.