|
|
|
|---|---|
|
Hej gott folk, Är inte bra på sök funktionen så jag startar en ny tråd och ursäkta om det redan finns såna. Nu är det så här att det är dags att byta tändstift på bilen och jag undrar var och vad man ska köpa för stift. Jag vill ha bara original bmw delar och det ska passa till min 525i E61 2006-01 N52 motor. Tack på förhand | |
|
Hej igen, Kan inte editera så jag komplitterar här istället :-) Jo om det är inte mkt mer dyrare att byta på en verkstad (inte hos BMW) så vill jag gärna ha rekommendation på en bra verkstad i stockholmsområde |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
tex härifrån. Länk I Sverige kan man inte handla tändstift om man inte vill betala 2 eller tredubbla priset. NGK PLZFR6A11S Länk Är fabriksmonterat. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Dessa från NGK kanske: Länk knappt 550:- hemskickat för 6 stift. Eller dessa från Bosch: Länk knappt 850 hemskickat för 6 stift. Mekonomen tar 221 kr/styck för Boschstiften... /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Hoppsan Hasso var snabbare.... :-) /Magnus, BMW CS # 07317 Mina bilar: Länk |
|
|
Hej. Ska inhandla tändstift för en kommande service,får dock lite huvudbry vilket NGK stift som passar (523-07b)N53 motorn. Har fått fram två olika med sök av regnummer, modell ZKBR7AP-HTU och ILZFR6D11, sen så upptäckte jag här något om PLZFR6A11S. Vill ju självklart byta till den mest optimala o "bästa" :-) mcwede |
|
|
peter-umeå, Nu lite OT....jag tror du ska ha ex NGK ZKBR7A-HTU (ej NGK ZKBR7AP-HTU, dessa har blivit ersatta/avslutade). N53 har man bytt typ av tändspolar och tändstift. Dubbelkolla gärna detta. |
|
|
Allt forskande o sökande leder till ngk zkbra7a-htu,konstigt att alternativ verkar vara ilzfr6d11 som oxå passar N52 motorn o då passar förmodligen oxå plz.... Oxå. Bäst o gå på zkbra7a-htu. mcwede |
|
|
Hej! Att byta tändstift eller ej...... Har en 520 -98 som har gått 32 tusen mil utan att någonting bytt tändstift! Startar utan problem, misständer inte - inga konstigheter. |
|
|
Och det är du stolt över eller?!? Kör bara! Du märker ju om något tändstift ramlar sönder och lägger sig olämpligt. :) |
|
|
Härligt Ezze! Har du kört 32000 mil på oljan oxå? Precis som Marin skriver så KAN stiften "dela" på sig om man har massa otur, fast det är klart lite "porslin" o "metall" i cylindrarna kan väl inte vara nån större fara...O då har vi inte ens pratat om att stiftens elektrodgap är förmodligen "något" större än det var från början. Men var "stolt" o se glad ut så länge det funkar, men förvänta dig ingen som helst sympati OM det skulle gå illa, iaf inte från min sida. |
|
|
Har du haft bilen sedan den var ny? Aldrig tagit loss och gjort rent dom? |
|
|
Importerade bilen från Tyskland 2005 med 8000 mil på mätaren.Servat den på egen hand men tyvärr aldrig haft ute något stift.....vet inte om dom går att få loss idag..... |
|
|
Och varför skulle de inte gå att lossa? Om det normala intervallet är 12 kmil? har de bara suttit lite längre. Men visst är det dax om du vill minimera riskerna. Påminner om en Audi som någon hade väntat lite för länge med byte av kamrem. Det blev till att renovera toppen med nya ventiler. Blir liksom lite dyrare ;0) |
|
| Även om stift håller långt mycket längre än tillverkarens rekommendationer, så had jag definitift tagit kostnaden att byta till nya så det gjort och du behöver inte bry dig om det så länge du äger bilen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.