AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.288

Vad är ett rimligt pris för följande bilar ?

Sida 1 av 2
He
77
Herkules83
Äger ingen men letar efter en Bmw E91 LCI - Touring
Hej !

Det är dags för min första kombi och Bmw 3-serien är jag helt såld på med M-Paket. Har tittat på och provkört bilar i snart 1 års tid men har väldigt svårt att avgöra vad som är ett bra pris eller ej. Jag listar följande objekt som just nu är intressanta och ser vad ni tycker om prisbilden:

Objekt 1
Länk
Saknar dragkrok
Navigation
Vill egentligen ha ljust skinn men det kanske är bättre om bilen står en hel dag i solen
Saknar iPhone styrning
238 700 :-

Objekt 2
Länk
Saknar dragkrok
Navigation
Vill egentligen ha ljust skinn men det kanske är bättre om bilen står en hel dag i solen
Lågt miltal och låg bilskatt
229 000 :-

Objekt 3
Länk
El dragkrok
Ej navigation
iPhone styrning
Alcantara Blue Shadow
Låg förbrukning och låg dieselskatt
249 000 :-

Objekt 3
Länk
Avtagbar dragkrok
Navigation
Mörk inredning i skinn
Står dock över 100 mil från Kalmar
289 000 :-

Kom gärna med prisidéer och förslag vad jag bör tänka på
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Fina bilar allihop. Jag hade valt objekt 2 utan att tveka. Den har ju gått hälften så långt som de andra.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Svårt att uttala mig om prisvärt eller ej men det är väldigt olika motoralternativ, bensin, diesel, 320-330. Bestäm vilken motor du vill ha först och hitta några objekt av samma typ. Jag hade hu också valt 2an för att den är 325i. 1an tycker jag annars ser attraktiv ut trots milen.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Kollat historiken på alla?
He
77
Herkules83
Tack för era svar ! Glömde skriva att jag söker en bil utan ljust skinn då jag vill ha mörk klädsel. Dragkrok är något jag sätter högt upp. 320 D skulle väl passa alldeles utmärkt då det är en familjebil

Alla bilarna är svensksålda, vilket är ett krav
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle valt bil 1 eller 4. 325i är en överskattad motor och 320d är inget kul.

-------
//Lövet
He
77
Herkules83
Vad det gäller priset på bilarna ? Är det rätt pris eller bör bilfirman göra något på priset ?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
För att bedöma priset måste du nog först komma fram till vilken modell du vill ha, sen kan man jämföra likvärdiga bilar. Jag känner spontant att alla utom tvåan ligger lite för högt i pris (finns säkert lite prutmån på tvåan också).

Generellt så bör du kunna pruta en slant på det pris handlaren sätter ut på en bil.

/DJ
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Shiftgear har tokhöga priser på "sina" bilar....som för övrigt alla är förmedlingsbilar.

Bil nr.1 lr nr.2 är mest intressanta.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Lövet: 320 d inte kul???
Har du kört den motorn med 184 hk twinturbo? Var vär enkel turbo på föregående motorn om jag inte mons fel?
Kan säga att det är en grym motor. Snål men ändå med ett grymt drag och härligt vrid.
Speciellt med Automat. Nu har iofs jag en Ny F30 med den nya 8 stegade automaten. Men min går som ett skott. Inte många andra bilar som hänger med där kan jag garantera.
Jag provade 330 d men tyckte det blev lite för mycket kraft i en 3-serie.
Kändes som bilen skulle vika sig typ när man drog på.
Så 320 d är grymt härlig
Bilen hos Shiftgear känns oseriöst prisad. Vem betalar dessa summor för en 3-4 år gammal 320d idag? M-sport och automat i all öra men den förmedlingen lär ta lång tid...

320d har vad jag vet ingen twinscroll turbo (är det inte bara bensinarna som har detta?) och visst är det en riktigt trevlig bruksbil. Nackdelen är att gången är väldigt rå som de flesta fyrcylidriga dieslar har. Själv stör jag mig inte så mycket på det eftersom det inte märks på motorvägen eller landsvägen men är man känslig bör man kanske välja något annat.

Hade antingen valt 325d eller 325i i dessa fall.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jo då det är twinturbo i nya 320 d motorn på 184hk. iaf på nya F30. Men borde vara samma i sena E90 med 184 hk motorn.
Så den har fint drag på alla varv :-)
325 d är samma motor med bara lite mer kraft. Inte värt dom extra pengarna tycker jag iaf. Hade det vart 6:a i 325 d så hade det vart ett bättre alternativ.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Craile: Jag har kört 520d 184hk och det är samma motor. Det handlar inte om brist på drag utan på kultur. Det är en effektiv motor men jag tycker inte det räcker.

Dessutom är twin scroll inte samma sak som twin turbo.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är sex cylindrar i E91 325d. Du kan ju inte utgå från att alla BMW:s modellserier är lika som F30.

Sen som Lövet skriver, twinscroll är inte två separata turbos.

Herkules83
Hej !

Om man är intresserad av objekt 3 som säljs av Shiftgear vad bör jag ge för bud ? Tycker 249 000 är förmycket för den bilen !
Objekt 1 går bort då sambon inte tycker om sadelbrun
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Inte mer än 230'
Har du sett den här? Ingen m-sport men har bara rullat hälften.
Länk
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Objekt tre är snart tre år gammal och har gått nästan 8000 mil, då bör den enligt normal värdering kosta ca halva nypriset. Nypriset borde inte ligga över 400000 så dagspriset borde inte ligga på mer än 200000 enligt min mening.

/DJ
NE
17
NErixon
320d Touring M-sport -09
Var inne på Novation AB i Uppsala igår och köpte lite smågrejer till bilen och passade på att kolla på Objekt 1 som stod i hallen. Såg ut att vara i väldigt fint skick, några få stenskott på huv och front som man får räkna med vid 8000 mil. Nyskick invändigt och välrekondad. Stod dock "reserverad" på bilen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vart lite sugen på objekt 1 ifrån början. Men inredningen är ju inte snygg alltså...visst, alla har olika smak vilket är bra.
Men just detta kan jag inte förstå varför man vill lägga en massa extra pengar på?!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Missa halva inlägget :)

Objekt 4 kan vara mycket trevlig om man kan få ner den ett antal tusenlappar till.

Denna var jag ruggit sugen på förut Länk men tyvärr så verkar den fifflad.
ni
520
niklas100
520d 2008
Häng inte upp dig för mycket på dragkroken går ju att eftermontera för rimliga pengar hade nog också satsat på no2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.