|
|
|
|---|---|
|
Hej, Bytte batteri i December då lackeraren lyckats ta död på originalbatteriet. Har efter det behövt stödladda en gång. Har nu under senaste veckan reagerat på att startmotorn gått långsammare än vanligt. Vid uppmätning så ligger spänningen på ca.14 volt mätt på polerna i motorutrymmet med bilen på tomgång så det verkar som bilen laddar som den ska. Satte på CTEK laddaren igårkväll och den fick stå på över natten, imorse när jag åkte till jobbet så var startmotorn riktigt seg men bilen startade iallafall. Men när jag skulle hem så kom det ett "skorrande" läte först när jag vred på nyckeln och däefter inte ett liv i startmotorn. Har nu mätt batterispänningen och den ligger på 12,3volt mätt på polerna i motorutrymmet. Allt i bilen fungerar och alla lampor lyser lika starkt när jag vrider till startläge. Skulle vara tacksam för tips om vad det kan vara. Själv misstänker jag nu att startmotorn gett upp. Christian | |
|
Om batteriet håller 12.3 volt, så är den nere på 50%. Enkel tabell (Batteristatus) 12.7V = 100% 12.5V = 75% 12.3V = 50% 12.1V = 25% 11.9V = 0% Vänligen Mattias |
|
|
Jo i och för sig men något livstecken från startmotorn borde man ju få. När jag bytte ut det gamla batteriet så hade jag haft det upprepade klickandet samt att allt ljus drogs ner vid startförsök. Det jag reagerar på nu är ju att det inte finns antydan till klick ens samt att inga andra strömförbrukare påverkas vid startförsök. Christian |
|
|
Kanske låter löjligt men kolla så att kablarna till polerna på batteriet är åtdragna ordentligt och att det inte är oxiderat på kontakterna. MVH Jonathan |
|
|
Hej, en statusuppdatering. Bilen släpades hem igår kväll och idag mätte jag lite till och kunde konstatera att det går ström till startmotorn, med nyckeln i startposition så får även tillslaget ström. Har utifrån det beställt en utbytes startmotor samt demonterat den gamla. Den nya kommer på Tisdag så förhoppningsvis kan man snart åka ståndsmässigt igen. förutom alla plastsjok under bilen så gick det oväntat lätt att demontera får jag säga. Christian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.