AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.710

Nollställa felkod

Sp
151
Spectre
330e 2020
118D 2007-10, 10500 mil.

Har haft loss bakbromsar och smörjt pga fastrostade belägg.

Dock får jag felkod nu när jag bytt olja och grejat med bromsarna. Det kommer nån bild på displayen vid start med bil upplyft i lift och sedan när man kollar service info så ser man symbolen för bromsbelägg bak och där står inga kilometer utan bara streck så den menar väl att detta skall fixas nu. Bromsarna är ju ok men detta måste väl nollställas på nåt sätt?

Under körning är symbol för broms gul och tänd (utropstecken i ring med parenteser vid sidorna).

Tacksam för hjälp! Kan man nollställa själv? Vill minnas att jag läst nåt om detta att man kan hålla in trippmätaren några sekunder och komma in i systemet men vet inte hur man gör sen.

Hur åtgärdar man detta? Kommer denna felkod pga att bromsarna lossats eller varför?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Har nog fattat efter att hga googlat och kollat i Haynes.

Kan det stämma att bromsbeläggssensorerna måste bytas när man haft dem av från belägget? Det verkar som dessa förstörs när man tar av från belägg? Nån som vet? Kan man möjligen lura bilen och koppla bort i andra änden på sensorn också så att bilen tror att man bytt hela sensorn?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Nån som har erfarenhet av kortslutning av slitagevarnaren så att den inte varnar längre? Därefter reset av felmeddelandet. Det känns nästan som att detta är det bästa, annars får man bara köpa ny slitagevarnare typ om ett år när bromsklossar skall bytas.
Skrapade du av färgen på bromsbelägget där varnaren ska ha kontakt?
Sp
151
Spectre
330e 2020
Kan faktiskt inte svara på det, fick hjälp med den biten.
Om detta är avskrapat, hjälper det inte med ny slitagevarnare?

Går ofta varnaren sönder när man kopplar loss den? I Haynes bok står att BMW säger att man alltid måste byta varnare om man haft den av.
Okej, det är en tabbe jag själv gjort ett pae gånger och sedan svurit och undrar vad som är fel.
Visst är det inte fel att byta den. Och ja dom har en förmåga att gå sönder när man tar bort dom, men o andra sidan finns det ju ingen anledning att byta den om man får bort den hel?
Jag kan faktiskt inte svara på hur det funkar med nollställning på din bil. Om det görs själv eller med dator.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Har kollat med BMW. Det verkar som att det är vanligt att slitagevarnaren måste bytas efter det att man haft den loss, dock verkar det vara så den klarar sig ibland.

Man bör kunna kortsluta de två trådarna i sladden för att få en fungerade signal. Dock skall jag byta både belägg och slitagevarnaren imorgon. Kanske ska prova att kortsluta först bara för att se om det funkar för att få bort felsignal.

BMW säger att man ska kunna resetta denna felsignal själv med trippmätaren och knappen på blinkersspaken.
Mo
39
Morgan1
645 -05
Nu kan jag vara ute o cyckla, men givaren slits ju ner o tråden inuti går av
som gör att den varnar, alltså behövs alltid ny givare, om du inte byter beläggen innan bilen varnar.

//Morgan

Sp
151
Spectre
330e 2020
Morgan: Problemet är att slitagevarnaren brukar paja när man tar bort den från belägget även om det inte är slitet. BMW rekommenderar byte alltid när man haft den borttagen. Det kan ju vara som i mitt fall att man bara tar bort den för att man skall smörja bromsarna, och då pajar den utan att belägget är dåligt. BMW-gubbe sa till mig att man kan ibland klara sig utan byte men ofta pajar de när man demonterar.
Går den sönder så ser du det.
We
159
Weelie
435D GC-15
Fick själv samma felkoder som du har på min bil.
Efter att jag bytt bromsbeläggen och slitagevarnaren bak så var det bara att nollställa med trippmätaren och knappen på blinkersspaken.
På min bil var slitagevarnaren inte i kontakt med beläggen utan direkt mot bromsskivan. Däremot monterades varnaren i ena belägget.
Sp
151
Spectre
330e 2020
Har bytt belägg och slitagevarnare. Felkod försvann automatiskt vid start. Behövde inte nollställa själv.

Måste säga denna bils bromsar är ljusår mer lättmekade än Audi som jag tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.