|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Hoppas ni har överseende av mig som nybörjare har plöjt forumet men blir mer och mer villrådig Så här ser min situation ut: Jag har hittat min drömbil en 530D med rätt utrustning som Msport limited Edition,panorama etc etc beige läder etc etc 2010 år modell pris 26500Euro gått 12000mil en ägare Problemet är att jag inte kan tyska Fick kontakt med en firma www.autocenter.st som kan hjälpa mig enl dom ser bilen ut följande En framskärm omlackad pga av repa,alla papper ok inga skulder på bilen Följande pris förslag är Pris 27500 Euro = 237875 sek Besiktning = 2800 sek Hämtning, skyltar, försäkring = 6000 sek Vår provision = 10000sek Summa: 256600 sek Är detta rimligt och prisvärt? Skall pröjsa bilen kontant Det som stör mig är följande: Jag trodde att autocenter köper bilen och att jag köper den av dom men inte vid senaste samtalet så vill dom att jag skallstå som ägare för då blir bilen billigare då jag som privatperson endast pröjsar 7%moms hur skyddar jag mig mot att inte bli blåst? Du jag måste lämna ifrån mig betalningen? Är en lösning att jag åker ner och pröjsar direkt till bilfirman och kan jag då ta med mig ägarpappren på bilen och låta autocenter ta hem bilen för mig eller behöver dom pappren Samt kan jag teckna någon form av försäkring som gäller en längre tid typ mot diverse haverier som låda,motor,drivaxlar SNÄLLA hjälp för ju mer jag läser desto räddare blir jag Har ingen lust att bli blåst Tack på förhand Stefan | |
|
Ska du betala kontant eller tar du lån via den svenska firman? Var finns bilen i Tyskland? Kollat historik, finns garanti? För den summan du betalar hade jag bara köpt från auktoriserad BMWhandlare och med några godbitar som exempelvis Night Vision, aktiv farthållare, comfort access, dieselvärmare. Garanti får du om du köper från BMWhandlare går att få 2år om man vill. Importkostnad är rimlig jag brukar räkna med 10tkr om man tar in på egen hand och då betala 8800kr extra för att någon annan tar in den är ok. Är det du som letar upp objektet eller gör firman det? Har du kollat firman hur deras räkenskaper ser ut? För första risken är bilen det minimerar du genom att köpa från auktoriserad handlare samt fråga din lokala handlare om historiken, på köpekontraktet från auktoriserad handlare så garanteras miltal och står om något är lagat efter en olycka även om detta ska komma upp efter kontroll via handlare här hemma. Mvh Stephan |
|
|
hejsan Bilen skall betalas kontant problemet som jag känner mig obekväm med är att jag sa till firman jag har frågat att jag vill ha bilen levererad utanför min dörr,körklar allt fixat och nyckeln i handen Ville ha denna lösning då jag ville slippa allt mer jobb och dyl Men nu säger dom att dom skriver mig som ägare direkt när bilen köpes samt att jag skall betala bilen,dvs jag skall lämna ifrån mig 256k till dom på firman!! Går det att lösa på annat sätt? Eller kan jag skydda mig eller hur funkar det? bil firman i Tyskland hete rAutokohler.eu och har varit verksam i 10-15år. Bilen är väldokumenterad,service samt dok är kollad. Enda plumpen i protokollet enl säljren är att bilen hade en lackskada(repa) på en framskärm som är åtgärdad bilen är skuldfri samt en ägare,högre tjänsteman på tyska Shell Fan jag e livrädd att bli blåst,putrar omkring i min V70 ocean race 2012 trött på volvo. SNÄLLA goda råd tips tja vad som helst |
|
|
jag skulle ju personligen aldrig själv förskottsbetala en bil till ett företag som jag inte vet något alls om eller som inte är en större auktoriserad märkeshandlare. Firman heter väl Auto Center West AB i Bohus? Länk Ingen direkt starkt balansräkning och minst sagt knapra nyckeltal. Ta hem bilen själv är mitt råd. Det finns många här på sajten där vi kan hjälpa dig med råd hur du skall göra. /Anders |
|
|
Bilen är väldigt fin och jag tror den tyska firman är OK :) "Firman" som hämtar din bil och ställer den på dig, gör det garanterat för att slippa betala skatt/moms. Jag TROR att du betalar en privatperson som sedan åker ner och hämtar dem. Fråga hur bilen kommer till Sverige, om de kör den måste du vara säker på att de tecknar en försäkring, då bilen endast är trafikförsäkrat på tyska exportskyltar. Jag hade hellre köpt bilen själv av firman i Tyskland och kört hem den själv. Du kan flyga till Berlin och köra hem den till Torslanda. Besiktningen är lätt klarat. Det måste väl finnas nån på firman som kan lite engelska?... |
|
|
Tackar blev rekommenderad då detta företag ägs av en svåger till en av mina arbetskamratér Jag tar gärna imot all hjälp jag kan få Lutar åt tt jag åker ner och betalar på plats men jag tar imot all hjålp bor i GBG Så allhjälp motages tacksamt |
|
|
asch stavar somm en kratta vad är det första jag skall göra kontakta säljaren ? Fråga efter servicar allmän kondition på bilen Vad kan jag göra härifrån Tror ni att säljaren hjälper till med allt? Så som skyltar försäkring och dyl Skall man betala en handpenning? Och hur mkt isåfall? Som sagt vad behöver hjälp med detta Fastän det är en flyktigt bekants svåger som har företaget som tar hem bilar så lämnar jag inte ifrån mig 256k Så snälla hjälp please En step by step manual som jag kan bocka av allt Tack på förhand Stefan |
|
|
Skriv eller ring till säljaren och be om ett par bilder på serviceboken. Hör om bilen är "unfallfrei" dvs om den har varit i en olycka tidligare. Om allt verkar OK (jag tycker den ser fin ut, och firman har fina bilar på lager, så ingen "vimpelhandlare"), kan du föra över handpenning om säljaren ber om det. Det brukar inte vara mycket mer än 1-2.000 EUR. Efter det åker du ner till Berlin och tar med dig kontanter eller för över pengarna när du sett bilen och väntar i Tyskland tills pengarna gått in. Jag har vid ett par tillfällen överfört direkt till BMW handlaren (Premium Selection bilar), utan att ens ha sett bilder på ena bilen innan. Säljarna brukar vara väldigt hjälpsamma med att åka till "Zulassungsstelle" med dig, där man hämtar exportskylter. Du måste ha de röda skyltarna, då de gula inte är tillåtna i Sverige. |
|
|
vilken bil är det? jag kan inte se någon bil som är länkad. Jag tycker definitivt inte att du skall åka till Tyskland med 230 tkr i cash, av flera orsaker. Dels är det mycket dyrare att köpa sedlar än att göra en kommersiell betalning och dels inte minst stöldrisken. Det kan bli ditt livs sämsta affär att åka dit med alla cash som sen nån snor på Berlins flygplats ex vis. Glöm det! Du får istället räkna med att du är där en eller ett par dagar för att se på bilen, prova den och sen göra överföringen från din bank. /Anders |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Stefan, du har PM. Hojta till så ska jag ge dig råd alt lösa det år dig prata flytande tyska, och tagit hem bilar sedan 95, från europa, japan,usa.:) |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Kul är också, du säger, bilen 26500Euro, medan firman räknar på 27500. :) |
|
Det är en baggis att ta hem en bil från Tyskland...I regel hjälper stället som säljer bilen till med "Zulassung". Kort förklarat så åker man med bilen till "Zulassungsstelle" o betalat för skyltar o försäkring (mellan 200-400€) sen är det bara att åka hem. Betalningen av bilen gör du lättast med en "express öveerföring" brukar ta 1 dag, kostar ca 500kr, hör med din bank. Ett tips kan vara att teckna helförsäkring på bilen redan innan man åker ner, LF har en sådan o den kostade 3000kr i somras. Den tyska försäkring är bara en trafikförsäkring. Se till att du får med original-briefet från handlaren, BÅDA delarna. Väl hemma så ordnar du först med ursprungskontrollen, när den är godkänd bokar du tid för en regbesiktning, och därefter en kontrollbesiktning. Därefter är bilen klar för trafik i Sverige. Man kan även begära tillfällig registrering om man vill bruka bilen under tiden den blir klar för trafik i Sverige. Kostnad för allt detta inkl resa till Tyskland landar på mellan 6-10" Sek. |
|
|
När jag köpte min bil 2008 så gjorde jag en expressöverföring från min bank till bilfirmans bank. Det tog en dag och kostade bara några hundra. Totalt kostade min import 10 000:- Tågresa, flygresa, hyrbil 3 dgr, hotel 2 nätter, exporthandlingar, bränsle hem 140 mil och regbes. Körde hem den trafikförsäkrad enbart, lite vågat kanske, men de gick ju bra. j |
|
|
Gör det själv, det är inte särskilt svårt och bilfirman i tyskland bör kunna hjälpa dig med skyltar et.c. Vill du ändå ha hjälp är importbil.se i Lund seriösa och du kan själv kolla deras referenser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.