|
|
|
|---|---|
|
Hej!Jag har en 320i-o3:a som tar olja och sotar tändstift.Finns det något bot mot detta.Bilen har gått 24tusen mil drygt.Är det vissa motorer det drabbar?Har haft 5 E36 or,men ingen har tagit olja. | |
| M54-motorn kan ta en del olja. Sök på forumet här så kommer du hitta en del info. | |
|
Körde en e46 325 04a med 11000mil på nacken, denna hade m54 motorn och drogg ingen olja alls mellan servicarna som jag gjorde med 1000mils mellanrum. Hade bilen i 1.5år och körde ca 3500mil totalt. Tätare oljebyten samt bmw original olja endast, är mitt recept på en frisk bmw motor som varvar fint och går stabilt. Mvh |
|
|
Min drar inget mellan servicarna på 1250 mil vid vanlig körning. På banan serplar hon i sig c:a 4-5 dl på 12 mil. Kör på Biltemas Helsyntetiska 5/50 olja och är kanon nöjd sen jag gick över till den för c:a 10000 mil sedan. Vad kör du på för olja. Helsyntetisk är det enda som gäller alla fall oavsett val utav olja. |
|
| Glömde tillägga att min har rullat c:a 24400 mil nu. | |
| Clintan har du 328a så har du ej m54 du har föregångaren som heter m52 | |
| Jag vet Niklas, men läste bara huvud frågan om alla E46 drog olja??? | |
|
Clintan66:jag kör på Castrol 0w30 slx som förra ägaren har fått bytt till.Jag tänkte byta till mobil1 5w40 helsyntet.Jag är ju nöjd med bilen i övrigt,men nu börjar jag tveka på bmw.Kanske ska köpa sig en Audi eller VW eller Mercedes nästa gång.Är ju trots allt 6:e bmw:n jag äger.Har alltid varit nöjd. |
|
|
Jag kan inte oljor så, men provade själv 0w30 olja mellan service tillfälle för ett par år sedan och då drog hon c:a 3 dl mellan servicen på vanlig standard körning. Gick då över till Biltemas 5/50 olja och nu dricker hon som sagt inget mellan servicarna. Vad det beror på vet jag inte. Kan tänka mig det har något med varmen att göra och 30 olja hänger inte med. Pratade med NGK när jag gick över till Iridium stift från fler elektrods stiften och de förklarade för mig att Bmw motorer blir varma. Hade jag varit som dig hade jag provat Mobil oljan som du skrev. Hoppas du får rätt på det. Lycka till |
|
|
Mobil 1 5W40 finns nog inte att köpa längre - var många år sedan de slutade med den. Men om du har problem med att den drar mycket olja kan det vara läge att först prova en olja med lite tjockare viskositet än 0W30, som är en rätt tunn olja när motorn är varm. 5W40, 0W40, 5W50 eller t om 10W60 kan vara alternativ. Hur mycket olja drar bilen mellan servicarna? Glöm inte att ALLA motorer drar lite olja och att normalt sett drar motorerna mer olja på vintern pga mer "choke" som tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo självklart drar alla bilar lite olja,men min tar en dl på 100 mil MINST :(.Va som sakt servad med castrol 0w30 innan.Funderar på att få oljan bytt till Mobil1 5w40.Känner en som servar med den oljan.Jag är rädd för att katalysatorerna ska gå åt pipan,när det kommer olja med i avgaserna. |
|
|
Ingen av våra E46 med M54-sexan drog märkbart med olja, men trådskaparen ta en titt i denna tråden: Länk WD40-metoden kanske är intressant för dig, även om 1dl/100mil inte låter som någon extremt hög oljeförbrukning jämfört med vilka mängder som kan försvinna i de värsta fallen. //Bjersér |
|
|
sqnilsson: Jag har själv en 320 som visserligen bara gått 14000, men i vilket fall hade jag en relativt hög oljeförbrukning med 0-30 olja från castrol. Efter ungefär 200 mil var brukade nivån på stickan nästan vara nere på hälften. Efter oljebyte i november 12, då jag gick över till helsyntet 5-40, har jag kört 300 mil och nivån ligger fortfarande på "full". Kör uteslutande långa sträckor när jag använder bilen, så det bör inte vara kondens som kompenserar oljenivån. mvh /Magnus |
|
|
sqnilsson, du har PM i powerposten! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har haft 4st olika M54 motorer. Dom nuvarande M54B22 och tidigare 2st M54B30. Ingen av B30 motorerna drog i princip någon olja alls. Ena B22 har jag fått fylla drygt 0,5l på 500 mil. Är förvånansvärt stora skillnader mellan olika motorer i mellan. Har aldrig kört på någon 0w-30 olja då jag uteslutande använder 5w-40 olja. Kan rekommendera denna olja Länk mycket bra olja till bra pris |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.