AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.987

Bmw e36 dålig värme i kupen

bm
4
bmwcalle123
bmw e36 323-98
Tjenare, har ganska nyligen köpt en 323a som jag har problem med värmen i. Kan säga några grejer så de går uteslute vissa saker, arbetstempen går upp rätt fort tycker jag men till rätt nivå och har aldrig kokat eller gått varm. Nybytt termostat, har provat lufta ganska mycket utan några framsteg. När man varvar typ 6 tusen varv då kommer de värme sen direkt jag släpper så blir de kallt igen. nu när det var 24 minus ute hade ja kanske 2-3 grader i kupen, inte jättekallt men går inte köra med i längden.. har fullt kylarvatten i kylaren också. Har läst att värmeventilen vid torpeden ska klicka till men den klickar aldrig till, vare sig jag slår av och på tändning, höjer o sänker värmen eller tar ut kontakten och stoppar in när tändning är på, låter aldrig nåt, är felet där eller? Är en 98 med dubbel klima
Är vattenpumpen nyligen bytt?Hade liknande problem med min 323:a.

bm
4
bmwcalle123
bmw e36 323-98
Ehmm ja tror den är nyligen bytt! Förra ägaren sa att den var nybytt och själva vattenpumpen ser ny och fin ut, borde den inte koka om den är dålig ? eller blir de så att den kanske just och pass inte kokar men orkar inte pumpa hela vägen till paketet? Kan ju prova ta lös den när de blir lite varmare och se så den är hel.
bm
4
bmwcalle123
bmw e36 323-98
Vattenpumpen är hel, har tagit upp och kollat, efteråt luftade ja systemet med en liten vattenslang (50cm) sen en pet flaska längst upp sen fyllde allt med vatten så all luft måste vara ute! imorse när jag for så hade jag haft i motorvärmarn i typ 2 timmar så de var gode varmt i bilen, och när ja starta bilen blåste de bara kallt så ja stängde nästan av fläkten, sen när motortempen hade gått upp till normal så slog ja på mer fläkt, då kom de ganska mycke värme ur defroster och golv, ej rakt fram. Men sen när jag hade haft på fläkten ett tag typ 1min då försvann värmen och det blev kallt. Skulle uppskatta tips på vad jag kan göra vill verkligen ha värme, va förbi på burlin motor och frågade men där fick jag inte mycket hjälp, gubben jag snackade med var otrevlig :P han envisades om att jag skulle lämna in den för att dom skulle kolla upp vattenventilen
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Har du märkt om det blir mer värmen i vänsterkurvor(rondeller) och mindre i högerkurvor?
Jag har detta fenomen på min E46, och hade samma på E36:an jag hade innan, Luftning hjälper inte.. Nästan så man börjar tro att det 'ska' funka så..
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
dum fråga kanske..... men har du ställt värmespjället som sitter ovanför radion på varmt så de inte står på kallt?

när du vrider på de så ser du blåa pluttar och röda, går ju att ställa värmen individuellt på bara de utblåset
Jo
246
Jopovic
325DA E92 Coupé M-sport
Lånar tråden då jag har en fråga, hoppas det är ok :)
I min 325i e36 (med AC) får jag bara varm luft upp på rutan, hur jag än vrider och vänder kommer det aldrig kall luft på rutan, men kall luft kan jag få rakt fram och ner mot fötterna utan problem, ska det vara såhär eller är det något fel?
bm
4
bmwcalle123
bmw e36 323-98
Har inte överhuvudtaget på fläkt på dom fläktarna, men ja den står på rött :) Har bara ställt på rutor och golv:) blir galen! det kommer fasen ingen värme! hur kan värmepaketsslangarna vara varma men de kommer ingen värme? begriper det inte ..
wi
160
wigert
328i Cab E36 -99
V70 2,5 FT - 09
Har du kollat om värmeventilerna öppnar? Jag hade problem på en E36. Ventilerna hade fastnat på full värme (inte skönt sommartid). De sitter på torpedväggen och går att byta enkelt själv. Du behöver en mejsel till slangklämmor med flexibel arm för att komma åt. Sen fylla och lufta kylsystemet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.