|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, hade tänkt att ECU optimera min BMW M3 E92 och det ger följande siffror: 440hk/430nm (org 420hk/400nm) samt V-Max. Är det något man bör tänka på? | |
| Vem är det som gör "optimeringen"? | |
|
Många gånger är det önskvärt att helt undvika 95 oktan efter att ha pillat med ECU:n, och av BMW med marginal satta variabler. Det finns alltid folk som vill "snåla" när det kommer till bensin. Sedan är frågan som ställdes ovan relevant. Fast då vem som har utvecklat "optimeringen" - inte nödvändigtvs vem som säljer denna. Vissa inkluderar även motorgaranti i priset. Det kan ju kännas ltryggare än att köpa något av någon med enbart en förhoppning. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Tack för svar, firman som ut för det heter Länk verkar seriös, träffade dom igår, vet dock inte vad programet heter som dom använder sig av, nåt speciellt program ni kan rekommendera? Bilen ska även bli folierad där, dom gör behandlingar/foliering till Autoeuropa och verkar duktiga. Vilken hastighet ger V-max, 330 km/h? är trött att bli ifrån åkt i Tyskland! |
|
|
Firmor som har tuning till 1000-tals bilar gör mig lite skeptisk när det gäller en S65-motor, den förtjänar mer kärlek än så. Det finns ju riktigt seriösa tuners för dessa motorer, kolla med ESS Tuning eller Evolve. Där får du garanterat en mappning som är bra! |
|
|
Här hittar du siffror på en bänkning med orginal, byte av avgas, samt byte av avgas + programvara. Tror de säljer Evolves programvaror. 24whp skillnad mellan helt orignal och efter uppgradering. Tror att helt borttagna kattar ger rejäl skillnad. Länk 996turbo |
|
|
Personligen blir jag skeptisk när hemsidan har 10+ felstavningar och särskrivningar. Visst, dom kanske är bättre på att optimera än att stava...men det känns ju aningen "budget" om man säger så. Skulle jag ge mig på att rota i en såpass exklusiv bil skulle jag nog gått till en beprövad firma. |
|
|
Giac har också populära mjukvaror till m3 e9X. Men vad du än väljer så kommer den inte toppa ens i närheten av 330km/h hehe |
|
|
Det gör ingen större skillnad med mappning, gör som jag, släng på ESS komressor. Lovar att du kommer att bli nöjd, det finns beg till salu för 60-70 och den kan du ju sälja igen och få pengar tillbaka, till skillnad mot en flasch |
|
|
Jag skulle välja Giac eller evolve. En bekant har en e92 m3 med mjukvara från ESS och den toppar 305km/h gps-fart |
|
|
Bara att ha senaste motorprogramvaran i bilen ger en hel del. Senaste heter 240E. De som skapar "trim" till S65 ska basera sitt "trim" på senaste mjukvaran. Det är som sagt idag 240E Det som redan nämnts: Evolve, ESS, G-power. Beprövade. Jag har läst på ang vad som kan göras med optimering och vad som kan gå i skogen. Det jag kommit fram till och den firman jag skulle köpa ifrån: Länk Ägaren av firman är en BMW -entusiast och äger och kör bla en M3 e90. Dessutom så sysslar dom endast med BMW. |
|
|
Pea: Intressant med kompressor, såg att ESS har Vortech V3, likadan som jag hade i min Mustang. Är det mycket jobb att ta av/sätta på inför besikning ? För övrigt håller jag med, mappningen ger knappt märkbara resultat, svårt att känna av en effektökning på 20 hkr i en bil som från början har 420. T ex i Mustangen så gav mappning + öppet luftfilter ca 0,2 sekunders skillnad på 402 m. Inget som knäcker ryggraden direkt |
|
|
Musse, du får nog räkna med 3-4 timmar för demontering och något mer för montering, du behöver ju inte ta av allt utan bara insug o kompressor. Men jag känner flera som gått igenom besiktningen med kompressorn monterad.. |
|
|
Vad säger besiktningen om remmen ej sitter på på kompressorn? Rent tekninskt så är ju inte bilen trimmad även om det sitter en stor hårfön i motorrummet!? Jag har aldrig varit med om att dom öppnat huven på besiktingen, tror inte att det är nåt problem. I värsta fall så får man väl körförbud och krav på ombesiktning, eller vad händer!? |
|
|
Jag har ingen kompressor i min M3, dock så öppnade dom motorhuven och kollade på besiktningen.... Vet dock ej om dom vet hur det ska se ut.... Av de bilder på ESS-kompressorer jag sett så ser det väldigt likt någonting som skulle kunna vara OEM. |
|
| Dom öppnar väl alltid motorhuven och iaf kollar chassinummret? | |
|
När jag besiktade Mustangen(2005:a) första gången så hade jag kompressorn på och bilprovningen kämpade länge för att avgöra om det var orginal eller inte. Bilen gick till slut igenon med orden"hellre fria än fälla men se till å få den där inskriven i reg.beviset". Den "där" var kompressorn så han anade men kunde inte avgöra om det var orginal, mest baserat på okunskap om Mustanger 2008:a. Efter det så skruvade jag alltid av kompressorn, spridare och mappade om. Tog ca 3-4 timmar om man var själv. Vad som händer om man "åker" dit vet jag inte, har hört allt från ombesiktning till ny reg.besiktning. |
|
|
Hej! När du gör en besiktning så ska motorhuven öppnas och diverse punkter ska kontroleras av bla chassinr ev läckage,visuellt olämplig/skadad el,slangdragning,fastsättning batteri ja mm Att haka av remmen från ev kompressor är inte godkänt.... de spelar ingen roll bilarna är helbilsgodkända sen många år tillbaka 1996? är någon osäker på vad det innebär så bifogar jag en liten förklaring här. Länk Mao du får inte ändra i rpincip något alls om modifikationen inte är godkänd av biltillverkaren med ofta efterföljande typ,regbesiktning/tuv/E godkännande mm Att säga att bilen i "modifierat" utförande går igenom är ju bara en gissning sålänge bilen inte är helbilsgodkänd i de utförandet,och att tro att besiktningen inte kan ngt om bilar utöver orginal ja du de beror såklart helt på vem som kontrollerar din bil och blir hen osäker SKA hen gå till botten med misstanken via övriga kollegor och tekniska supporten innan dom godkänner/underkänner fordonet,google är ju ett enkelt alternativ med att hitta information på ^^ Ha även i åtanke att dom flesta har jobbat där länge och tro mig ser dom ett gjutet insug med ess,dinan etc, en kompressor div öppna luftfilter mm under en bmw huv ja gissa själv hur svårt de är att lista ut om bilen är i orginalutförande, om man ändå kommer igenom utan kompisar mutor ja då rekommenderar jag närmsta spelombud för inköp av lotter :) Och för de sista svaret om man "åker dit" som jag gjort nu 2 gånger grattis du får inte en ny kontrollbesiktning utan en ny regbesiktning med komponentkontroll det är de facit jag fått bita i. Ursäkta om de blev lite OT mm och som synes så har jag en skitdag därav min smått negativa ton lycka till :) |
|
| Ingen som tänkt på vad som händer om du krockar med kompressor? | |
|
ZORG: Bra info och länk. Kan bara beklaga att du "åkt dit". Nä, att slänga på kompressor kan bli dyrt och besvärligt och som sagt, om det händer något där försäkringsbolaget ska blandas in kan det stå en dyrt. Nåja, kul är det iallafall, men jag tror min M3:a får förbli orginal, lite för dyr bil att riskera något med, iallafall för mig. |
|
| Mussse , det är ruskigt kul ochså, att dra loss bakhjulen i 70 på rak väg bara genom att gasa,och så ofta besilktigar man inte, sätter helt klart på mitt kitt igen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.