AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.652

Rost eller galvsläpp bmw e46-04. Garantiåtgärd?

m_
41
m_t_j
318 IS-90
2002TII-74
Hej!
Har en e46 årsmodell 2004. Tillverkningsmånad augusti.
Upptäckte nu när jag tvättade, små bulor i lacken på vänster framskärm ca 15-20 mm ovan skärmkanten. Antagligen rost eller galvsläpp. Tänkte svänga förbi bmw och visa upp detta. Vad tror ni om möjligheterna att få det fixat på rostskyddgarantin (har 12 år)? Har ni några tips påbra argument att använda i dialogen med bmw (misstänker att det inte så där bara tar sig på ansvaret).
För övrigt är bilen ytterst välskött.....så blir så less när det åndå blir så här och att inte lacken och galvningen är av bättre kvalité.
Tillsaken hör att jag fick bagaeluckan bytt 2007 pga av galvsläpp

Mvh Mj

pu
547
puiu
330i-03
jag tror att du har 6 år rostskyddgarantin,efter 2004 är 12 år kanske jag har fel!
m_
41
m_t_j
318 IS-90
2002TII-74
Har 12 årigt rostskydd. Tror alla e46 fick det med tillverkningsmånad april-2004 och senare

/Mj
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det kostar inget att fråga BMW. Om jag inte minns fel så gäller 12 års rostskyddsgarranti för bilar sålda från och med 2004. Tyvärr är min erfarenhet samtidigt att biltillverkarnas garrantier kan låta bra när bilen säljs och sen i praktiken vara nästan värdelösa.
1 du måste ha servat bilen enligt biltillverkarens rekomendationer
2 genomrostning innifrån - det måste vara hål
osv

Ändå har jag förstått att BMW varit förhållandevis generösa i sina bedömningar.

Testa, och berätta gärna här på forumet hur det gick!
E
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Från April 1 2004 är det 12 år rostskydds. BMW fixar detta, kör inom och låt dem inte vifta bort det.

Jag fick rost åtgärdat på min förra E46 325i 2004 på bakluckan hösten 2010.

Vet inte vart du befinner dig men BMW Theanders i Lund var behjälpliga på detta, så prova dem om du är i skåne. I princip tog de kort på rosten, mailade bilden till BMW Tyskland och fick reparationen clearad (de få betalt av dem).
m_
41
m_t_j
318 IS-90
2002TII-74
Tack för tipset skall svänga förbi Theanders imorgon

/Marcus
Bilar registrerade från 1/1-2004 har 12års rostskydd infört april-2004, retroaktivt för dem mellan 1/1 och 31/3-2004.

Mvh Stephan
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag hittade liknande prickar på min bakskärm för ca ett år sen. Var in till bmw och visade upp den. De tog lite bilder och kollade serviceboken. Efter ett par timmar ringde dom tillbaka och sa att bmw stod för reparationen. Bilen är servad enligt bok, dock inte på märkesverkstad de senaste gångerna.

Anders
m_
41
m_t_j
318 IS-90
2002TII-74
Ok tack för infon!

/Mj
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haft min inne för rost på bakskäm och tröskel. Va inga problem att få på garanti trots lite egna service stämplar.
Om jag förstått de hela rätt så är de bmw Tyskland som står för kostnaden på detta. Så återförsäljare här hemma lider nog inte speciellt mycket av det
Ma
128
Mango
BMW 320iT -04
Hej, som flera här intygar ska det inte vara några problem att få sådant åtgärdat. Förenade Bil i Malmö fixade rost på bakskärm, baklucka och bakom framhjulen utan knot. (ja lite fick jag argumentera..) Har också en -04 och åtgärden genomfördes i mars 12 tor jag det var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.