AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.869

Frusen vevhusventilation, törs jag köra hem 65 mil?

Hejsan,

Min Range Rover -03 med M62 motor frös vevhusventilationen på i går. Sköt ut ca 6,5l olja. Han stänga av motorn i tid så inga motorskador vad jag vet. Hade en mack 800 m bort så jag gick å köpte 8l ny olja och fyllde på ca 6,5l. Motorn går normalt nu, låter normalt, men det luktar lite bränd olja om avgaserna när den är varmkörd. Ryker inte speciellt mycket. Nu till frågan. Är i Åre och måste köra hem till Stockholm på Lörd. Törs man köra? Har med mig 8l olja till ifall den skulle skjuta ut olja en gång till. Inga synliga läckage i övrigt. Har pratat med flera verkstäder i området men ingen kan fixa bilen i tid. Måste resa i väg och jobba på söndag kväll så stanna kvar i Åre är inte ett alternativ.
Mvh
Kalle
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Att den luktar bränd olja är ju fullt "normalt" efter en sådan insident.
Går den bra på alla cylindrar och jämt och fint så skulle jag köra den, är ju bara att den får blås bort oljan i systemet.
Men se till att den inte fryser till igen bara, kör den genomvarm så kondensen försvinner innan du ger dig hemåt och låt blir kortkörningar. Hoppas du inte ska besikta den på ett tag för det kan ta en bra stund innan kattarna hämtar sig och ger rätt avgasvärden.

Man bör nog försöka isolera upp slangar mm. X5 4,4 har samma problem. Dock inte övvriga såsom 540-740 med 4,4.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för svaret Hasso,

Tyvärr sköt motorn ut olja i morse igen. Har varit -22 i natt, startade o lät motorn gå på tomgång i ca 20 min i morse för att värma upp eventuell ispropp men rätt som det var så rann olja ut under bilen. Fick inget larm men stänge av omedelbart. Gick i ca 4l olja. Noterade att en triangelformad plastflisa ca 4x7cm låg i oljan som runnit ut under bilen. Kanske kommer från ventilationsmembranet? Varmkörde bilen ordentligt igen, körde ca 4 mil i långsam fart med mycket uppförslutning så motorn fick jobba. Parkerade bilen över natten i ett betalvarmgarage. Får stå där till lördag morgon. Hoppas den sen håller för hemfärd. Får väll annars i frästa fall hyra en bil på vägen o lämna min bil för reparation på någon verkstad längs vägen.

Håller tummarna!

Mvh
Kalle
Är nu hemma,

Bilen höll hela vägen utan missöden. Skönt. Får stå i varmgarage nu tills verkstaden har fått kika på den.

mvh

Kalle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.