AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.347

Bakre torkaren fälls upp i biltvätten.

sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Jag har tvättat min nya F31 2ggr i biltvätten (högtryck + borstar) och bägge gångerna har den bakre torkararmen vikits ut från vindrutan. Andra gången lossande även bladet, men jag lyckades hitta det på golvet i tvätthallen.

Det här har aldrig hänt på någon av mina tidigare kombibilar (typ Volvo V70/V50 och Passat) men på min nya 3-serie Touring är det alltså 100% fail. Någon annan som har liknande erfarenhet?
Kollade med personalen på tvätten om flera hade samma problem, men det var första gången dom hörde det. Tvätten är ganska ny, OK-Q8 Häggvik. SUPERBRA, så jag vill ogärna byta tvätt bara för det här. Högtrycken (brutalt bra tryck) kör 2 vändor innan borstarna tar det sista så det känns relativt "repfritt"

Något tips på hur man skulle kunna "spärra" armen mot vindrutan?
Eller kan det vara fel på min torkararm, den har liksom två lägen, första 5 centimetrarna är väldigt lätta, sedan får man ta i för att lyfta den helt. Under tvätten viks armen ut till det första "spärrläget".

Tacksam för tips :-)
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Prova o plocka bort torkarbladet innan du kör i tvätten.
Man vill ju inte ta silver tejp o fästa med hehe.
Själv är jag inget större fan av autotvättar.
Lämnar in bilen på hand tvätt istället.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Jo det är väl nödlösningen som man får ta om jag inte hittar något sätt att spärra armen i nedfällt läge ...

Eftersom jag bränner 10 mil på en skitig saltad E4:a varje dag så måste det tyvärr bli en automattvätt 1ggr/vecka, finns ingen handtvätt inom rimligt avstånd vad jag vet.
Går det inte att stänga av tändningen när torkaren är mitt på rutan? Borde ju funka..
m3
13
m32011
X5 -02
M3 -11
750i -10
Jag har ett riktigt bra tips.

Sluta tvätta i automattvättar!!
De
58
Deeds
118dA F20 M-sport Vit -13
320CI Cab M-sport Emolaröd II -05
Med risk för påhopp :P

Länk

mvh
Tobias
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
"Med risk för påhopp"
Svar JA .-)

"Jag har ett riktigt bra tips.
Sluta tvätta i automattvättar!!"

Läs om, läs rätt tack! Finns en liten möjlighet att du då uppfattar varför jag väljer automattvätten ;-) Vissa har ett liv utanför "vård av egen BMW"!

Automattvätt eller inte, men ska inte en äkta premiumbil (?) som BMW klara att köra igenom en sådan. Min tidigare budget V50 tog ett antal resor genom samma utan minsta problem.

Tror jag har hittat en fullösningen på problemet. Man kan spänna ett band runt fästet där armen är ledad så att den begränsas i förmågan att lämna rutan. Problemet med konstruktionen är att det är för litet tryck mot rutan i det inre läget. Jag förstår tänket att skona bakrutan ... men hur ofta använder man den torkaren?

Snälla BMW ... hur tänkte ni egentligen när ni gjorde den här lösningen? Biltvätten kommer dessutom från Tyskland och ska vara typ en av dom modernaste i Europa!
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Deeds, sorry, menade inget illa med mitt svar, såg inte länken (och jag kan inte redigera mitt svar :-(

Grymt intressant länk, man är ju helt rätt ute enligt den undersökningen:

" a car is actually treated better (especially concerning the paint finish) by machine washing at a professional car wash and the application of wax than a car washed by hand (with the resulting need for the application of rubbing compounds, etc.). However, in the process, the car owner who utilized the services of a professional car wash has saved a great deal of time, labor, and effort."

Jag kör vidare med min fullösning i automattvätten, dessutom som jag skrev så kör den dubbel högtryck innan borstarna nuddar lacken ... och så är det ju Tyskarna som har levererat den, dom har ju lite känsla för gedigen kvalitet eller hur, alla vi som kör BMW :-)
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Jag gör också 10 mil om dagen på ruttna e4an. Har varken handtvättat eller borsttvättat den (hädelse), sköljer av den var fjärde dag inne på OKs gds hallar. Den är lackkonserverad (ditec) så de räcker med en omgång avfettning och sen spolning för att få den nästan hundraprocentig. Sen brukar det bli shells borstLÖSA reflex tvätt var 10e dag (försöker hålla en gång i veckan).
När jag väl orkar ta mig an den för hand ser jag till att göra det rätt, så att påstå att handtvätt är sämre än borsttvätt är bara klåpare som köper.

Vare sig det är en bil för 15 mille eller 100k så har i stort sett lika känslig lack, du får inget emaljskydd bara för att bilen är dyr ;)

-Tihe Suryoye-
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
"hur ofta använder man den torkaren"
Hur kör du för att INTE behöva använda den torkaren när du ligger på slaskiga e4an så mycket som du gör?

-Tihe Suryoye-
ja
50
jaronsso
320i Sedan -07
Jag jobbade extra under studietider under flera år på en bensinmack.

Det var ganska ofta som folk fick sina bakre torkarblad helt söndertrasade av maskintvätten. Borstarna fick något grepp om armen och drog av den helt och hållet. Resulterade naturligtvis i ganska många försäkringsärenden för oss.
Detta började hända när vi bytte borstar i tvätten. Det problemet fanns inte tidigare.

Efter en tid kom det långa plastpåsar som vi gav våra kunder. Ungefär som kondomer alltså, att trä på över bakre torkarbladet.
Med det så slutade problemet att existera.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Problem solved :)

Har lackskyddsbehandlat bilen hos WellKept. Efter det så kör jag tvätten i OK:s nya Gördetsjälv-tvätt i Häggvik. Busenkelt att tvätta bilen efter lackskyddsbehandlingen, smutsen rinner av numera :) Blir ju 1/3 av priset på automattvätten dessutom.

Dom få gånger jag automattvättar så spärrar jag torkarbladet i bottenläget med ett kardborrband, fungerar till 100%.

Intressant kommentar "jaronsso" att fler än jag fått bakre torkararmen bortslagen i automattvätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.