AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.306

Varningslampa motor? Sprucken slang? bmw 330i e46!

Hej! suttit och läst en massa trådar här på autopower men inte hittat riktigt vad jag velat veta.

När jag åkte hem idag så började gula motorlampan lysa (dåligt avgasvärde).

Tittade lite när jag kom hem. Hittade då en spricka i den undre slangen efter luftmasse mätaren. Kan detta vara en orsak till att lampan börjat lysa?

Nr6 på bilden. den lilla veckade slangen är boven som spruckit. Länk

Mvh Karlsson
Ja det kan vara orsaken för att lampan ska tändas.

Minns inte om den slocknar själv eller om du måste släcka lampan efter du bytt den.
Hej! Nej har samma fundering, det är inte så att den släcks efter ett antal omstarter med felfria resultat?

Tror du det går att köra med bilen eller blir bränsleblandingen fel, har inte märkt ett dugg ändrad karaktär hittintills på motorn.

Mvh..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn kommer att få fel bränsleblandning eftersom det kommer in luft efter LMM (som mäter luftflödet) och det är det som motorstyrningen har reagerat på och därför har gula lampan börjat lysa.

Går och går - motorn går med ett luftöverskott (magert) och då kan temperaturen sticka iväg okontrollerat i förbränningsrummet i värsta fall.

Nödlösningen temporärt är att täta läckan med t ex silvertejp.

För övrigt är det ett "klassiskt" ställe där det börjar läcka - nyare versioner av bälgen har klart kraftigare gummi-tarm än de tidiga som var ganska tunna just där, så BMW har uppdaterat/förstärkt konstruktionen för några år sedan (vet inte exakt när men min bälg som jag bytte för ca fem år sedan var klart kraftigare där än den som jag demonterade från 98/11).

Går att byta själv men är lite pilligt - klart lättare att göra arbetet om man demonterar plastpanelen som sitter till vänster om huvudbromscylindern ovanpå fjäderbenet in mot motorrummet - då får man helt plötsligt plats att röra armarna utan att utveckla en eller två leder till utöver de som gud fader har begåvat oss med från födseln! ;o) (Att man lätt kan ta bort den panelen upptäckte jag efter några timmars svärande...!)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänster är egentligen höger....då man alltid skall utgå från förarplatsen - jag såg arbetet framför mig som jag gjorde det och då tittar man ju "bakåt"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej! Fick hem en ny slang samma dag som jag var o beställde den, så bytte den nu på kvällen efter jobbet. (trång var det) men underlättade att ta bort plastkåpan som du sa johan B, tack för tipset!

Nu fungerar det igen fick starta och köra ett par gånger innan lampan slocknade men nu är allt frid o fröjd!

Mvh Karlsson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.