|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Naikon hur gick det? | |
|
Vet attv det har varit uppe i tidigare trådar; efter man laddat batteriet fullt, hur kan man mäta om det är dåligrt eller inte? Ladda fullt Starta och varmkör bilen Stäng av o vänta en timme Spänning över 12,7V = OK var det så? |
|
| eller kan man skippa fasen att strarta bilen, och bara mäta vilospänningen efter en timme? | |
|
Du kan göra som du skriver, start efteråt gör ingen direkt skillnad. Tänk på att full laddning kräver 20 tim minst. Har du 12,6-12,9V fortfarande efter en timme eller två i vila så är alla celler med osv. Men det kan fortfarande sjunka mer än lovligt vid belastning, det märker du på t.ex att startmotorn verkar trög när den drar runt motorn, sulfatering kan göra att den aktiva ytan är liten på plattorna inne i batteriet. Isf är det bara att skrota. FP |
|
|
Jag hade problem med att den ena matningen från batteriet nästa var helt avfrätt vid torpedväggen. Resultat generator och startmotor hade mycket dålig kontakt med batteriet. Följ kabeln från generator, startmotorn ner till torpedväggen. Kolla hur mycket som är kvar av kabeln precis innan kabelskon vid kopplingspunkten vid förarsidan. Den andra strömmatningen förser innerbelysning och allt annat med ström så om dessa inte påverkas när du försöker starta kan du ha samma fel som jag hade. Lycka till!! |
|
| m | |
| Det går att tvätta ur batteriet med matsoda. | |
|
Hälla basisk soda i batteriets syra - intressant teori som jag inte förstår hur den skall fungera...! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Om batteriet dör vet man i alla fall att det är fel på det -- Efter den behandlingen :0) Låter konstigt att det skulle hjälpa på något sätt men förklara gärna! |
|
|
Ladda batteriet fult och starta bilen, eller låna ett batteri och starta bilen. När detn går igång ta bort kablarna och mätt spänning över polerna. Har du ingen laddning då så kan du misstänka generator eller något annat relaterat. Går bilen igång så bheöver du inte köra för att få igång någonting, antingen så startar den eller inte. Har du laddning så kan du misstänka batteriet. kolla att polerna är åtdragna eventuellt ta loss skrapa slipa rent och dra åt, du behöver inte dra åt för kung och fosterland, men det räcker inte att bara lägga på dem. |
|
|
Du menar inte att lossa batterikablarna från batteriet med motorn startad? Det går att missförstå din beskrivning till nåt sådant, och det leder isf till stor risk för skador i bilens elsystem som kan kosta mer än bilens värde att reparera. Aldrig aldrig lossa batterikablar på en bil med laddande generator.. Om du vill kolla att generatorn laddar så gör du det på batteriet (eller på hjälpstartsanslutningarna framme på motorn), du skall ha runt 13,8-14,2V när generatorn laddar. Starta en belastning, t.ex bakrutevärmaren, spänningen skall endast dippa ner marginellt. FP |
|
|
Menade förståss ta bort sstartkablarna när den gått igång, vad skulle man vinna på att ta bort dem från polerna under drift mer än att samma generator eller nåt? Tror inte det är fel på dina startkablar de kommer i lite olika dimensioner och de tunna duger till att starta en bil, det går att starta en bil med tunna elkablar men inget att rekommendera. Men då det fungerat med dina kablar förut så har jag svårt att tro att det är fel på dem. |
|
| Även om hans batteri är dåligt borde den inte starta med hjälpstart? | |
|
Det blir för stort spänningsfall i kablar med för klen area. Att det funkade förra vintern är en sak, nu är det ett år senare... Så länge huvudatteriet har lite kraft kvar så kommer det att samverka med hjälpatteriet och lite för klena kablar spelar mindre roll, men när atteriet är sämre blir det tvärt om, ännu srörre skäl till ordentliga kablar, detta är rätt basic. Prova att svetsa MIG eller pinne med klena svetskablar... FP |
|
|
Då mina korta körningar hela tiden laddar ur mina batterier kan jag säga att donator-bilen måste stå på ca 10 min utan att e39 an startar , hela tiden hörs klick klick.. Var ute för detta igår senast , hade stängt av xenon och allt onödigt... Testade starta några gånger, väntade lite till och hörde klick klick, en halv minut senare startade bilen direkt utan tvekan. Är det all el dessa bilar behöver ? Så här var det inte på e30 o e34orna Första gången jag skulle starta bilen så här höll vi på att ge upp efter några minuter men nu vet jag tillvägagångssättet |
|
|
Men vad kan ha hänt med kablarna på ett år skulle de ha åldrats på ett år eller vad kan hända med dem ? Jag menar även om man tar de tunnaste startkablarna som finns att köpa så borde de ju vara tillräckligt dimensionerade för att starta bilen. Kan de vara dålig kontakt på kabeln till startmontorn som gör att det klickar. |
|
|
Oj, såg inte att denna tråden fortfarande levde! Jo det gick bra, laddade i 8 timmar under natten, och sen startade jag bilen med starthjälp. Var ju inga problem. Körde direkt en långtur upp till sommarstället och hoppas att batteriet ska ha laddat upp sig lite igen :) |
|
|
Jag hade inte litat på att det laddas upp sig av körning. Har du ändå tillgång till hus så kasta på laddaren. Jag laddar min bil innan vinter och efter vinter. |
|
| Ja men Delorian, jag laddade ju det? Borde jag låta batteriladdaren vara igång ytterligare några timmar nu efter att den funkar och allt? | |
| indikerade laddaren fullt redan efter 8 timmar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.