AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.986

Då startar inte bilen igen... dags för nytt batteri?

Sida 1 av 4
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena, har en E39 528.

Förra vintern hade jag lite problem med att den inte startade. Den står i garage, men det är inte särskilt varmt. I alla fall så brukade den inte starta när den stått ett tag, men då har det funkat med starthjälp med startkablar från ett ensamt bilbatteri.

Men nu startar den inte, fast att jag ger den starthjälp. Starthjälps-batteriet är fullladdat med en 12volts-laddare.
Jag vrider om nyckeln, och all elektronik går igång, fast motorn startar inte och det kommer ett snabbt klickande. Verkar ju inte som att batteriet är HELT dött då elektroniken som sagt går i gång samt interiör-belysningen.

Förut har det alltid funkar med starthjälp, men nu klickar den bara när man försöker starta den? Läste att om bilens batteri är i så dåligt skick, så hjälper det inte ens med starthjälp.
Är det ända alternativet att köpa ett nytt batteri?
MVH
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har haft svårt ibland att kabla igång bilarna om startkablarna är för klena. Behövs en vis grovlek för att orka.
Men det mest troliga är att ditt batteri är kass.
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
snabbt klickande kan også være startmotorns solenoid som er defekt,hvis ditt batteri er ok, var samme symtom på min e39(med nytt batteri),all elektronik går igång men hørde bare ett klikk,etter byte av startmotor ble den bra.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
olaO: Men jag har ju startat bilen med de startkablarna innan, vore konstigt att de inte fungerar helt plötsligt.

runaris: Borde det inte vara bäst att börja med att byta batteri innan man försöker sig på att byta startmotorn?

Fan, fattig student som man är. Kan någon rekommendera något hyfsat billigt batteri? Kan tänka mig runt tusenlappen, helst under. Har inga speciella krav.
Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
För låg spänning på batteriet = snabba klickningar och startar ej.
Kan även ske om batteripolerna inte sitter fast helt och glappar, stött på detta problem själv.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
banan85: Är det bäst att köpa ett nytt batteri då? Vet inte hur gammalt detta är, och jag hade samma startproblem förra vintern.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja Naikon du har en poäng där..men faktum är att jag har laddat ur batteriet en gång så rejält att mina kablar som hade funkat inte gjorde det men med grannens kraftigare så fungerade det hela.
Har du ingen laddare då så kan du ju prova att ladda batteriet. Kan ju vara värt ett försök innan du köper ett nytt batteri. Är bilen manuell kan du ju alltid försöka rulla igång den.
Varför inte börja med att ladda upp batteriet i 24 tim. Startkablar måste vara grova, det finns massor med dåliga klena kablar. Speciellt när batteriet i bilen är urladdat, då drar detta en massa ström, ännu större anledning till ordentliga kablar.
När bilen står oanvänd en längre tid så töms batteriet sakta men säkert, även om det är helt friskt. Om batteriet är 5-6 år eller mera så kan det vara dags för byte men kolla ändå med uppladdning. Det brukar gå att hitta en datumkod på batteriet, ibland instansad på ena polen, men oftast i plasten eller på etiketten.

FP
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Hmmm, ja. Jag har en batteriladdare som jag laddade starthjälps-batteriet med.
Jag vill ogärna ta bort som sitter i bilen, då jag är rädd för att airbaglampan ska börja lysa igen... är det något att vara rädd för?
Inga airbaglampor tänds för att man tar ur batteriet. Du behöver inte ta ur batteriet för att ladda, om du kan ansluta laddaren ute osv, du kan även med fördel koppla den framtill på hjälpstartsanslutningen i motorrummet.

FP
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Jaså, jag hade inte en aning om att jag kunde koppla in laddaren via pluspolen i motorutrymmet. Men vart ska minuspolen ifrån laddaren gå då? Ska den bara gå till jord-punkten?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Och hur länge? Tänkte jag skulle kunna börja ladda nu innan jag lägger mig och låta det ladda tills imorgon.

Men frågan är var kopplar jag minuspolen? Ska den bara in på jordnings-punkten?

Fan jag känner att jag börjar bli bortskämd med så snabba och bra svar här på Autopower. Ni ska ha creds, ni är jävligt schyssta grabbar!
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jordpunkten vid fjäderbenet blir utmärkt.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Schysst! Går å sätter på laddaren över natten då!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Försök att alltid hålla batterier så fulladdade som möjligt under längre tids avställning då ett dåligt laddat batteri förstör sig själv rätt fort genom sulfatering och dessutom fryser ett dåligt laddat batter lätt sönder även om det inte är så kallt. När det väl har sulfaterat är det oftast bara att skrota även om vissa laddare kan återväcka en del av sulfateringen om den inte har blivit för tjock.

Ett fulladdat batteri sulfaterar väldigt långsamt och tål mycket sträng kyla.

Har man möjlighet att ansluta en "smart" laddare under avställningen, kan den vara inkopplad hur länge som helst eftersom den själv känner av när spänningen sjunker för mycket och då börjar ladda automatiskt.

Låt dock inte en "gammal hederlig" batteriladdare vara inkopplad mer än ett dygn eller så, för de kokar sönder batterierna annars!

mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaret Johan! Jag låter det stå på över natten, ca 7-8 timmar. Borde jag provstarta sen eller låta det ladda mer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har en "smart" laddare slår den ifrån när batteriet är fulladdat.
Vissa smarta laddare har även en övervakningsfunktion som varnar om batteriet tappar spänningen för snabbt direkt efter det är fulladdat, så det kan vara bra att låta laddaren vara ansluten några timmar efter den indikerar att det är fulladdat.

När du väl provat funktionen på batteriet kan du som sagt låta laddaren vara ansluten hela tiden så länge det är en smart laddare, för att undvika att batteriets självurladdning gör att det står dåligt laddat.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Du behöver med 95% säkerhet köpa nytt batteri!

Det låter: Klick, klick, klick, klick, klick, - i snabb följd när du försöker starta och ev slår mätarna upp och ner!? = dåligt batteri - hänt mig massor med gånger när jag hade tjuvström på E39an.

Kolla om du kan hitta ett beg testat med garanti på en skrot nära dig - runt 90-95 Ampertimmar, pris runt 400-500 max.

-"Never drive faster than your guardian angel can fly!"
Johans inlägg är helt korrekt.
R: Även ett helt nytt batteri som är nästan urladdat kommer att ge klick-klick-klick osv.. Man kan inte bedöma batteriets skick utan att först ladda upp och sedan provbelasta, genom att starta t.ex. Om det ända snabbt dyker och är orkeslöst, då byter man.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Naikon; Fick du igång kärran?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Nae har inte gjort det, det står i garaget och farsans bil står framför. Tänkte vänta tills imorgon...

fan kanske ska prova nu istället. Grejen är väl att när jag väl startat den måste jag väl helst köra runt en bit med den för att få igång batteriet igen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.