AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.443

Åter igen: lysande airbag-lampa på E39?

Jag har problem med lysande airbag-lampa på min 540. Inte så bra i besiktningen.

Vilka felkoder betyder vad i Carsoft? Jag har det fungerande och tänkte läsa ut bilen i helgen, när jag får en chans att ta in den i varmgarage några timmar.

Som jag förstår, så är vanliga fel problem med sitsmattan i passagerarsätet, eller sladden till bältessträckaren?

Jag har prövat att släcka lampan med Carsoft, men den tänds igen.

I förebyggande syfte skaffade jag en plugg från eBay som permanent simulerar att sätet är upptaget. Men dosan under mina sportstolar sitter så himla dumt till så jag kommer inte åt kontakten, och jag vet inte hur jag ska få loss den utan att bryta sönder något?

Jag vet var bältessträckarkontakten sitter, så den kan jag kolla (att den sitter i och inte verkar vara skadad)

Väldigt tacksam för hjälp hur jag får loss dosan? Sportstolar i en e39 540 -98.
Ro
38
Robert.m
BMW 520d M-sport LCI -07
Om det är bältessträckaren är det vanligt att den går av i den stora kontakten där alla kablar är samlade. Det behöver inte synas att den är skadad utan det är smidigast att löda ihop kablarna för att vara på säkra sidan. Har gjort detta på 4-5st av mina bmwbilar och det har löst problemet.

Men är det själva sätessensorn så behöver du boxen eller alternativt byta ut sensorn vilket kan vara rätt bökigt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Låga felkoder 4-5-6 brukar vara glapp i bältesträckar kablaget. För respektive stol
Räcker ju med någons sekunds glapp i den stora kontakten så sitter lampan där. Går det inte att släcka är det bra att rucka och klämma en del, öppna och sprya elektronikspray och testa med. Ibland hittar man div saker under stolarna som gör glapp i kontakten, äggkartongen mm.
Sensormattan har oftast felkod 24 dock är det väldigt ovanligt med fel på sportstolarna, har noterat 1 st sedan 2003 när jag uppfann simulatorn.
Men 1000tals vanliga stolar. höj stolen till max, kör den längst fram . öppna bakdörren, spegel och en bra lampa så lär du inte behöva lirka bort dosan, för att plugga in simulatorn, den ska sitta på utgången där kablarna går upp i stolen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tusen tack för bra svar grabbar! Jag ska försöka utan att lirka loss dosan - den sitter dom berget. I värsta fall får jag väl skruva loss hela stolen?

Har försökt svara tidigare, men har haft ngt konstigt problem med AutoPower - knappen "Besvara inlägget" har varit nertonad, det hände inget när man klockade på den.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Lasse-SL500: Intressant jag har samma problem med Firefox på hemmadatorn men inte med explorer har inte kommit på vad som strular.
Inte så kul när man skrivit ett långt inlägg och sedan går det inte att posta.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
observera att den är liksom låst med en "bygel"
det går inte att bara dra isär kontakten
man måste öppna "låsbygeln"
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Som Nachtjäger skriver så ska man dra en bygel åt sidan för att få loss kontakten. Det är liknande den som sitter på tex ABS styrenheten. Här är en länk med bra bilder:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.