AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
19.274

Audi RS4

Sida 2 av 3
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Förmodligen inte lövet:-)

Jag lär dock känna igen bilen när ljudet från M3:ans underbara V8 närmar sig 8000...

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
M3 e90 skall väl inte jämföras med RS4 B7. Jämför gärna med en RS5!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man ska alltid jämföra en BMW med en lite äldre äldre konkurrent Marin. Annars kan ju BMWn förlora. Solklar AP logik.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ahaaa!!
Undrar hur dom gör på nordic audi. RS5 vs M3 e46?
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Länk

Läcker RS4 Avant 2013
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Blir alltid lika konfunderad när jag läser igenom såna här trådar och bränsleförbrukning diskuteras.
C.Ek +1 !!!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag ligger de senast 500 mil på ca 1,2 i snitt - har kört till och från jobbet (11 mil - E4an) på under litern några gånger.

Svårt att låta "Dynamic" vara urkopplat - riktigt härligt med öppet spjäll och använda paddlarna.. :-))

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Min M3 E90 kunde jag körde på under litern på motorvägen.
Snittade 1.2l/10km vanligtvis.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
C.Ek +1, så klart....men tyvärr så är ju de flesta helt hjärntvättade av den här miljöhysterin som pågår.

peddan; en V8:a som närmar sig 8000....vad jag hört låter Audins minst lika bra - ingen större skillnad där? ;)

Utseende på B7:an är såklart förlegad, men det hade varit kul att slänga ut en kommentar om "sjukt slö" för en bil som gör 0-100 på 4,7 sek till...tja, säg killarna med M135i?? :)

Vad heter den senaste RS4:an - är det B8 nu förresten?
St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

När kommer RS6 bilarna ut på vägarna, nån som vet? Ursäkta OT
RS4 har jag inte sett än men 1 RS6 häromveckan på Sveavägen
C.
590
C.Ek
Lexus IS250 -08
Sani; Jo, men jag har svårt att tro att en potentiell RS4-köpare har miljön i åtanke. Det är nog snarare hur mycket plånboken svider vid bensinstationen, vilket i sig då kanske vittnar om att man inte ska ha en sån här bil om det är en viktig faktor.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror nog att nybilsköparen av en RS4 bryr sig mer om miljön än kostnaden för att tanka den. Lägger man 800kkr + på en bil så är det nog inte så viktigt med 3 eller 4 tusen i bensinräkning per månad, men när den dryge kollegan gnäller över hur dåligt det är för miljön med motorstarka bilar är det skönt att säga "att min RS4 drar inte mer än din 3 år gamla bensin V70..."

C.Ek
Lexus IS250 -08
Grelle; Really? Den argumentationen hade jag inte ens brytt mig om att gå in i. En RS4 spyr enligt uppgift ur sig 324 g/km, inte direkt mycket mindre än min "omoderna" jänkarmotor som lämna 336 g/km, så jag tycker definitivt inte att miljöaspekten borde spela någon större roll om man tänkt köra V8 med 420 kusar. Nu vet jag inte vilken 3 år gamla V70 du jämför med, men jag antar att det inte är T6:an som lämnar 270 g/km? Så nej, prestandabilar och miljö tycker jag oavsett diskussion inte hör ihop utan känns mest som hyckleri.
Stephan,
Nej jag jämför med egna tester där man kör rullande head to head på en given signal. Har kört både på Gustavs event och emot bekanta med dessa bilar.
Både när jag hade e36 3.2 (körde då jämnt emot tre andra 3.2or och två e46or).
Har även racelogicloggar på 3.2an runt 12,5 sekunder och 12.0 på min e46. Dock har e46 en bättre utväxling för det intervallet så i verkligheten är dom jämna.
RS4an är inte mycket snabbare...bara lite lite.

RS4 får exempelvis stryk av M3 CSL. Länk

Flåklypa
Loggar på 100-200 km/h alltså.
Sen kollade jag på din länk, Stephan.
RS4orna som finns där (cab undantagna) gör 100-200 på:
12.5 sek
12.2 sek
12.2 sek
11.2 sek (den du publicerade)

Vilken 100-200 tid tycker du verkar vara mest trovärdig?

Flåklypa
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
C.Ek.

Nu avsåg jag inte RS4 specifikt, utan mer att köpare av starka och exklusivare familjebilar (500tkr+) uppskattar att de är bränslesnåla, för miljöns skull, snarare än för pengarna.

Att nya M5:an drar under litern i officiell förbrukning är ett sånt exempel. Visst, lagkrav hjälper att pusha utveckling dit, men även kunderna vill inte vara onödigt miljöovänliga. De vill kunna köra en trevlig bil utan att behöva ha allt för dåligt samvete.

Se bara på Volvo V60 Plug-in hybriden. Känner flera som väntar på sina beställningar. Ekonomiskt försvarbart jämfört med en D5? Nej, mindre förbrukning, ja. De är alltså beredda att betala ganska mycket för en miljövänlig V60, fast det hade sparat pengar på en vanlig D5:a.

90% tänker nog driftekonomi, 5% är riktiga miljövänner oavsett och 5% struntar i det och kör det de vill oavsett miljö.
Håller helt med C.Ek, tror inte miljön är en faktor överhuvudtaget. De jag känner och hört som har dessa bilar så har det aldrig kommit på tal, möjligen att det tar tid och är frustrerande att åka till macken...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Keiser, gäller det specifikt nybilsköparna eller andra eller tredjeledsägare?

Jag har ju inte gjort någon statistikt säkerställd undersökning, så det är helt klart möjligt att jag har fel. Men intrycket jag fått är att det finns ekonomiskt starka köpare som bryr sig om miljön, men de vill inte offra prestanda för miljön. De kan däremot tänka sig att offra lite pengar för den goda sakens skull.

Men då avser jag främst de som köper bilarna nya.

Är du redan användare? Logga in i menyn.