AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.800

Krånglande glaslucka som öppnas när man startar E61

7
HälgeZ
525 IA 2007
är det någon som har eller känner igen problemet på E61 med att glasluckan öppnas på bagageluckan när man startar bilen?

TH
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Om du får fukt i tryckknappen på luckan så får du detta problem bara byta kontakt isåfall,men kan även vara skadad kabel i gångjärn.
7
HälgeZ
525 IA 2007
ok, tack för svaret. Har läst om en del som har värre problem än jag här med glasluckan. Min lucka öppnar sej bara vid start av bilen och inte varje gång man startar. Vet du om man kan fixa detta själv?

TH
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
Bryt upp knapphöljet med en bordskniv och lyft försiktigt på locket samtidigt som du noterar hur fjäderb och den lilla pinnen sitter monterade. Var försiktig för de sprätter ut!
Blås sedan torrt med en hårfön eller liknande, täta och sätt fast locket tillbaka.
7
HälgeZ
525 IA 2007
Ok, Tack Arken skall prova detta!
BMW/Bilia Group vill ha 2800:- för att fel söka luckan! och beroende på vad det kan vara så skulle det lnda på mellan 4000:- till 16000:-
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
En ny kontakt kostar 276 kr fick min bytt idag.
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
HälgeZ.Du har väl inte så långt till Halmstad Rigobil är en renodlad BMW verkstad med stort kunnade där du inte behöver betala för lyxiga lokaler. Länk
7
HälgeZ
525 IA 2007
Hej GTO, jag undrar om det bara kan vara knappen. igår och idag så har klockan samt trippel mätaren varit nollade vid start! Ett fel medelnade om batteriet kommer upp också men slocknar efter att klockan ställts. Vad tror ni om detta?
Kan det ha ett samband eller är det värre problem.
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Länk

Kan orsaka en massa spökerier. Lyft och kolla därbak så inte styrenheterna badar i vatten

Henrik
7
HälgeZ
525 IA 2007
Hej Henrik,

fick inte länken att funka. Vad menar du att man skall lyfta på och kolla?
gt
2.766
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Houke menar att du ska lyfta ur allt i bakluckan så du kommer i botten på den..inte helt ovanligt det är vattenbad där då drunknar styrenheterna som sitter där.
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
De symptomen kommer också vid fukt i microbrytaren. Bilen stänger av strömmen till de delar som uppför sig onormalt. På samma gång blir då andra enheter utan ström.
7
HälgeZ
525 IA 2007
Lyfte bort reserv däck mm snus tort!
Tog isär brytaren, snus tort!
Såg att brytaren var lite skadad så jag tog helt enkelt bort den delen som gör så att luckan öppnas. En svart plast bit som går imot magneten. Jag har inget behov av att öppna luckan.Mitt problem löst i alla fall. Nu har allt funkat hittills men skall byta brytaren vid lite varmare väder.
Trodde att bilen skulle fel meddela men icke. Men men, vi ger det nån vecka så får vi se om detta var rätt. Någon som gjort likadant?
pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Jag hade exakt samma problem som du beskriver med nollställning av trippmätare osv. Jag köpte en ny "knapp" på BMW och bytte själv på en kvart. Sen fungerade det perfekt.
Tjenare!

Hade samma fel på min bil. Visade sig vara 5 elkablar i bakluckan som var trasiga och 3 som glappade. Detta gjorde att shoppingluckan öppnade sig i tid och otid och att bagageluckan bara gick att öppna via nyckeln.

Batteriet laddas ut och en dag innan startkablarna startade bilen fick jag felkoden "Steering lock faulty".. detta var bara en felkod utan konsekvens fram till i lördags då den faktiskt inte avaktiverade rattlåset när nyckeln satts i. Nu står bilen på BMW i Gävle och kostnaden kommer att vara 1000 eller 9000 beroende på om det är en programeringsgrej eller om hela rattstången måste bytas ut.

Sensmoral: Åk in med bilen och fixa ditt elfel, annars kommer du äta soppa på spik ett tag =)
7
HälgeZ
525 IA 2007
Hej Vajn,
ok detta låter inte så kul! Tror dock att mitt fel var enbart brytaren då den inte var hel. All annan el funkar som den skall i bilen. Men som du säger kanske det kommer en överraskning längre fram. Den skall snart in på inspektion så då får dom kolla igenom detta och byta brytare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.