AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
31.402

BMW Originalförsäkringar chockhöjer premien!

Sida 2 av 3
M3
179
M3_Fabio
F430 -06
525iaT M -02
@ESvensson. Klart man vill att premien ska sjunka om man inte utnyttjat försäkringen men det är inte riktigt så enkelt.
Det kan vara så att ditt försäkringsbolag har haft många skador av just den bilmodellen du har och då drabbas alla som har den modellen av högre premie.

Det går inte att pruta hos alla bolag och det görs inga större uppoffringar från bolagens sida att behålla dig som kund om du "bara" har en bilförsäkring.

Trevlig helg
Fabio
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Jag fick en höjning från 9500 till 12000 eftersom de börjat diskriminera importbilar efter 1 okt förra året. De har statistisk på att importbilar är inblandade i fler skador så det är bara att gilla läget. Jag kommer dock byta bolag av ren principsak. Jag gillar inte att bli straffad bara för att jag valde att köpa en tokfin rostfri E38 istället för nåt basutrustat vinterkört rostigt vrak.
Prutade ner min premie på E39:an(Helförsäkring helår 10% BMWCS-rabatt) från 8349 till 7520 på 5 min via telefon i förrgår.
Behåller dem därmed, då jag är mkt nöjd med deras skadereglering. Råkade ifjol ut för 2 skador (E36 325 stulen och E39 påkörd bakifrån) och blev mycket väl behandlad/ersatt vid dessa två tillfällen. Trygg Hansa skulle ha legat ungefär i den nivån, men dem har jag ingen annan erfarenhet av...

/Magnus, BMW CS # 07317

Mina bilar: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fick precis nästa års premie för 550'n och både förvånande och glädjande så hade premien skjunkit med 400kr. Det tror jag inte att jag varit med om sedan man kom upp i max bonus och skadefria år.

Jag har Solid och betalar 7000kr/år för helförsäkring + tillägg.

___
//Ulf
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Jag fick en höjning på 35% pga. att jag har importerat min bil för sju år sedan och nu har man bestämt att man inte vill försäkra dessa bilar mer.
Re
15
Reine w
Bmw 120d coupe -08
Bmw 330d cab -09
Jag köpte en ny (are) bil för en månad sen. En importerad 330 d cab -09 och ringde runt och jämförde pris för försäkringar. Fick ett pris från länsförsäkringar på 8400 kr, kollade även bla If och Bmw orginalförsäkringar och If skulle ha 13200 kr, bmw skulle ha 14100 kr. Helt sjukt att de är dyrare än If fast det är egentligen samma bolag, inte svårt att välja vart man ska ha försäkringen då !!!

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Min premie hamnade på över 11000 kr/år vilket var en kraftig höjning. Efter telefonsamtal, Gjensidige var väldigt mycket billigare så hamnade jag på 9975 kr. Fortfarande ca 400 kr dyrare men det Originalförsäkring är bra (av erfarenhet).

J-
534
J-A
325i T -08
Har fått 17 % höjning på två från originalförsäkringar.
De är >20 % dyrare än Länsförsäkringar om jag räknar bort BMWCS rabatt.

Ringde och försökte pruta men de tyckte att jag skulle byta bolag.

Vill inte byta bolag eftersom det kan bli problem vid maskinskada. Nya bolaget kan hävda att felet fanns tidigare.

Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Jag har solid, och betalar 5200 :- helår för min 1M.
Ingen höjning, utan samma som förra året.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
J-A

Varför skulle det bli problem med maskinförsäkring om man byter bolag? Finns det inget bevis för att skadan fanns där innan har dom ju inget att gå på. Faller bilen under kriterierna som gäller för maskinskada så gäller den även om du byter bolag.

Skulle de fungera så hade alla mer eller mindre varit tvungna att åka in för besiktning hos bolaget för att bevisa att ingenting finns där den dagen man byter bolag.
Jag menar att man ska visa att motorn är hel för att maskinskada ska gälla. Att karossen är hel för att vagnskadan ska gälla etc...
J-
534
J-A
325i T -08
Haas
Har själv varit med om att det blivit problem med vilket bolag som ska ersätta när skadan visade sig vara ett känt fabrikationsfel.

Och fabrikationsfel verkar det finnas en del av på nyare BMW motorer.
Det driver också upp premien.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
BMW Originalförsökring ville höja från 3400kr till 3800kr/halvår för min 320dT -10.
Jag ringde och fick premien sänkt till 3400 igen utan att behöva argumentera. Det känns lite som att dom chansar på att höja ca 10%. Några betalar säker vad som står på fakturan.

J-
534
J-A
325i T -08
Kanske ville de inte pruta pga att jag redan har 10% BMWCS rabatt?
Nästa år blir det bolagsbyte.

Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
När jag köpte min svensksålda M3 cab -08 med 3200 mil på nacken ringde jag runt. De som ens ville försäkra den skulle ha ganska bra betalt; Folksam jag redan var kund i med min gamla samt lägenhet osv skulle ha 58000 i helförsakring. Trygg-Hansa nöjde sig med 28000 om året, Moderna försakringar skulle ha 45000 för en trafikförsakring... Med BMW Originalförsakring betalar jag "bara" 22000 om året. Det jag lyckats jämföra på nätet och då jag ringt runt så blir det inte billigare än med BMW original. Har man däremot en "vanlig" BMW kanske det öppnar sig fler möjligheter..

Visst lönar det sig att kolla runt, men om man jagar hundralappar per år borde man nog fundera på om man skall ha bil över huvud taget...
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Hundralappar, jag har fått ner min premie till nära hälften med Trygghansa.
Jag gav BMW originalförsäkringar en chans när jag tecknade för min Alpina, de ville ha 19500:-/år för helförsäkring i Sthlm, glöm det sa jag, Länsförsäkringar behöver jag "bara" betala 11900:-/år
Di
50
Dizypline
MB C220 AMG -13
Återigen ser man exempel på hur ni Stockholmare premieras mot oss Göteborgare när det kommer till subventioner av olika slag ;)
För mig så blir BMW Originalförsäkring billigast med 1980 halvår
Trygg Hansa vill ha 2199 halvår
Länsförsäkringar vill ha 2770 halvår.

BMW Original har också något bättre villkor på tilläggsförsäkringar jmf med TH.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min försäkring av 850:an sjönk med 450 kr / helår detta året hos BMW Originalförsäkringar.

När jag skulle kolla premie för 750:an(helförsäkring, max 1000 mil, högsta självrisk och ingen förare under 25år, förtort till Stockholm med eget låst garage) var de cirka 3500 kr billigare än näst dyraste alternativ så valet var enkelt.

Nu har jag medlemskap i BMW CS som ger 10% rabatt samt mina övriga försäkringar i IF som genererar ytterligare cirka 25% i rabatt.

Att posta att en ökning med 11% är chockartad med utropstecken efteråt förstår jag inte helt enkelt.

Att importbilar får ökad premie är inte svårt att förstå när man hört om hur kostnadsutvecklingen varit de senaste åren inom detta segment m.h.t. bedrägerier, fejkade stöldskador och stölder av m-paket, navigationsutrustningar med mera drabbat bolagen. Tyvärr drabbar det ju de ägare av seriöst importerade och skötta BMW:s över lag!

Det är inte svårare än att när försäkringsbrevet kommer var annat år eller så så får man sätta sig och ringa runt bland försäkringsbolagen för att kolla premien.

Mvh
Asken
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Jag fick en rejäl höjning av BMW org. förs. i våras, med skälet att importbilar var särskilt skadedrabbade.

Men, bilen importerades 2005 (två tidigare ägare i Tyskland, "äldre" gentlemän), jag köpte den 2009, så min enkla fråga till försäkringsbolaget var, hur dom kunde anse att min bil plötsligt hade hamnat i riskgruppen, för ärligt talat, en Z3 1.9 1996 kan omöjligt vara intressant för tjyvarna.

Efter en stunds konversation var vi överens om att jag kunde behålla min gamla premie.

Så jag tror att har man en väldokumenterad importbil så går det alltid att resonera med försäkringbolagen.

Kan tillägga att för min svensksålda 320i 2007, var dom benhårda, ingen prutning, så jag bytte till LF.

Logiken är verkligen inte glasklar.

MVH Calle

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.