|
|
|
|---|---|
|
Har ni sett denna ratt förrut? Jag har kört BMW i många år men aldrig sett en liknande ratt i en E39. Den har likheter från gamla modellerna men ändå ett modernt stuk, den är "fulsnygg" på något sätt! Vet ni något mer? Hur sitter airbagen - med skruv eller någon form av fjäder som på E46? -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" | |
|
...och så länken förstås! =) Länk -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
|
Fy katten, det där var inte vackert. Ratten ser ut som standardratten för gamla 1-serien, E87. /Masten |
|
| Vi har kollat, det verkar inte vara skruvat som på vanliga E39-rattar och vi hittar ingen fjäder som på E46-ratten! Vad i hellskotta sitter den med?.... fortsätter peta på´n.... | |
|
Tre mekar har getts sig på den men kan inte lista ut hur airbagen sitter =) |
|
| Sitter det inte 2 skruvar bakifrån för airbagmodulen? | |
| Det är två hål på sidorna nedre delen men vi kan inte se några skruvhuvuden.. | |
|
Okej... Sveriges bästa BMW-mek tittade förbi, tog ett par minuter så var den ur! Han gjorde så här: - Ställde ratten "rakt" - Förde in en lite plattmejsel lodrätt in i vänstra nedre hålet. Extremt viktigt att den går lodrätt upp!!!! Minsta felvinkel gör att du missar fjädern!!! - Bände försiktigt ut till vänster (klick) - Likadant på andra hålet fast bände försiktigt åt höger, (klick) - Lyft ur airbagmodulen rakt ut! Enkelt när man kan! Det visade sig när airbagen plockats bort att det fanns gjutna klackar i ratten som stöd för bänd-rörelsen. Och så var frågan hur gammal ratten var? Måste vara en importmodell! Den är tillverkad 2010, och känns helt ny - minimalt slitage! Kommer göra sig fin i svärfars E39! -"Never drive faster than your guardian angel can fly!" |
|
| Jag förstod inte "snygg-delen" i ordet fulsnygg ;) | |
| Masten hade rätt! Jag googlade E87 på ebay.de och efter en stund hittade jag en bild som matchade. Konstigt att ingen 1- serie ägare reagerade, men de kanske inte hänger i denna forumdel?! | |
|
Jag tyckte det påminde om en E87 ratt när jag såg bilden, så jag googlade, men hittade ingen som var lika. Bra att det löste sig iaf. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.