|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver reda ut ett frågetecken här. Den ligger på ca. 750 varv på tomgång, men så fort man trycker ner kopplingen och ska peta i en växel så går varvtalet upp till ca. 1000. Ska det va så? Den har gått 14500 mil nu, har garanti på bilen genom bilfirma, just därför undrar jag om detta är normalt. Mvh Lars. Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. | |
| Går varvet upp till tusen och stannar där så länge kopplingen är nedtryckt? Vad händer om du släpper upp kopplingen igen utan växel? | |
|
Då går varvtalet ner igen till exakt samma som det var med kopplingen uppsläppt. Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
| Ingen som vet eller har likadant? Ligger helt stilla på 1000 varv när kopplingspedalen är nertryckt, för att sen gå ner till 750 varv när jag släpper upp den. | |
|
Det skall vara så, hade samma på min 520d-07 facelift jag hade för några år sen BMW CS #5139 |
|
|
Okej! Pjuh. Tänkte väl det men va inte helt säker. Tack för hjälpen! Att köra Bmw är helt enkelt lite bättre än allt annat. |
|
| Är det nån slags inprogrammerad grundgas? Kanske behövs, många av dagens dieslar är hopplöst trötta på tomgång, kärringstopp är ju inte ovanligt! | |
|
Är det inte så att det är ett hjälp-servo till kopplingen? ...och när den får jobba så krävs ett par hundra varv extra av motorn? Samma sak om man vrider på ratten i tomgång. Då ändras tomgången också... |
|
|
Nej nåt servo till kopplingen finns nog inte på dessa bilar. Det är ingen lastbil! Men det kanske finns på personbilar med? Aldrig sett iallafall. Min magkänsla säger att många klagade på att man får kärringstopp så lätt, så man helt enkelt lade in lite automatisk gas för smidigare starter. Ligger varvet kvar länge med nedtryckt koppling eller bara en stund? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.