AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.032

Tempgivarnålen ej centrerad 330 e46

Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Hej alla sakkunniga!
Har funderat lite kring tempgivaren i bilen. Den står aldrig rakt upp, den lutar alltid lite åt vänster åt det kalla alltså. Funderar på om det ska vara så (M54B30). Jag har inga problem med att få upp värmen i övrigt, den kommer hyggligt fort samt alltid värme i kupén och alla vätskor ligger på rätt nivå.

Givaren är alltså ungefär en millimeter med år vänster från "dead centrer" så att säga. I te kan det väl vara termostaten som hängt sig va? Borde ju märkas mer då tycker jag...

Nu har jag skrivit av mig lite.

Kolla kylvätsketempen genom den "hemliga" menyn i instrumentklustret! Ligger den på 93-96 grader efter ordentlig uppvärmning skulle jag inte oroa mig, tempmätaren är buffrad och visar mitt på trots att temperaturen varierar en hel del!
Visa användare
202
PontusTI
130i E81 M-sport -08
Hej lånar tråden lite! jag har samma problem på min 323 E36 Compact, ibland går den upp till mitten men endast i bilkö eller tomgångskörning!

ska man låta det vara eller ska man åtgärda det?
hur går jag till väga då?

Mvh Pontus
Om mätaren inte går upp till mitten är det nog dags att byta termostat!
Co
133
CompactBlue
316i Compact - 94
330ci - 04
Ljungstrand: Tack för tipset! efter 40min körning i -6C* så låg tempen på 94C* (0094 måste väl betyga kylartemp 94C*?).

/Nisse
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hade samma fel på vår E46 330, då var det mycket riktigt termostaten som var trasig. Den ställer sig öppen när den går sönder, vilket gör att kylarvattnet aldrig kommer upp ordentligt i temperatur förutom ibland vid kökörning. Byte av termostat så ställde sig mätaren rakt upp igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.