AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.620

Byte tändstift vid varm eller kall motor

st
32
strömstaren
330i touring -04
Hej
Jag har en 330 -04 och ska byta stift, ska dessa bytas vid varm eller kall motor eller har det ingen betydelse. Fick för mig att på en "lättmetallmotor" ska stiften bytas vid kall motor, har säkert fel
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, man byter alltid tändstift med kall motor (kan annars vara en del motstånd och ökar risken för att dra sönder gängorna).
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur ofta byter verkstäder stift med kall motor tro?
Kall är väl en definitions fråga...Har för mig man går på kylvätsketemperaturen, är den runt 35 grader så är motorn "kall" har jag för mig
Kall är väl en definitions fråga...Har för mig man går på kylvätsketemperaturen, är den runt 35 grader så är motorn "kall" har jag för mig
Ekin
Kane>:) kan bara hålla me...
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vi bör skilja mellan vad sönderstressade ackordsdrivna verkstäder gör och vad en vanlig hemmamekare bör göra. Kan man så är det bättre att vänta tills motorn kallnat för att minska risken för problem (tex Haynes nämner detta men inte Bentley eller TIS).

Självklart har tusentals och åter tusentals motorer fått sina tändstift bytta medans de varit varma, men har man möjlighet så bör man låta motorn svalna.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Om man tittar på hur en service ska utföras och ställer det i relation till tid så förstår man att verkstäderna tvingas vrida och vända på principerna. Byt alltid olja när motorn är varm och byt alltid stift när motorn är kall. Och sen fixar du det på 45 minuter...

Sen kommer frågorna som jag inte är expert på men. Vilket material är det i toppen - oftast aluminum (förhållandevis mjuk). Vilket material i tändstiften som gängas i? Stål ( hårt). Vilken "tätningsprincip" används på tändstiftet och slutligen hur noga är du med momentet när du drar tändstiftet?

Gör man rätt borde det inte vara några problem att byta tändstift med en förhållandevis varm motor - förutsatt att man vet vad man gör.

E
Ekin
för att minska risken med problem.. hurudana problem har förekommit med tändstiftsbyten...tror jag inte känner nån som har misslyckats med ett tändstiftbyte...men visst, låt bilen svalna om ni känner för de..
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Många bilar som har fått heli-coil i toppen... Så problem vid byte förekommer absolut. Men om det beror på varm motor vetitusan, är nog mer att man skruvat i stiftet snett eller dragit för hårt.
pe
47
peetaah
E30, projekt -89
E36 318I -94
E46 330ci -01
Där jag jobbade tidigare hade jag en kollega som alltid bytte stift på varm motor, med mutterdragaren (lossade OCH spände med den). Aningen idiot var han med.

Han gjorde bara servicearbeten och då på bensinbilar så ni kan ju själva tänka er hur många stift det blir på en dag, men det uppstod aldrig några problem.

Konstigt nog var det aldrig någon som stoppat honom under alla år, trots att detta var på en stor Volvoverkstad.

Med vänliga hälsningar.
Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.