|
|
|
|---|---|
To 84 320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96 X3 3.0 -05 318 is E36 -96 VW 1303s -74 VW Golf V5 -99 VW Golf 3 GTI -93 VW Caddy -89 SAAB 99 - 80 |
Hejsan. Står i valet och kvalet och ska köpa en x3 som vinterbil. Vill inte lägga mer än 120 000 så det får bli första modellen (troligen en 05-06a. Blir inte riktigt klok på vad som skiljer 2,5 och 3.0:an åt. Förbrukningen enligt BMW är i princip densamma, men så har jag googlat mig fram till att 2,5an tom kan vara törstigare. Vad drar era bilar? Är 3.0:an dyrare att försäkra? Tja, vad rekommenderar ni helt enkelt. Finns det några särskilda saker att kolla efter på en bil som gått runt 15000 mil? Har nu en Honda CR-V som vinterbil, men känner att det är för långt att vänta till i vår med att köra beemer igen. Tack å förhand. /Tobbe |
Z3 1,9 -96 X3 3.0 -05 318 is E36 -96 VW 1303s -74 VW Golf V5 -99 VW Golf 3 GTI -93 VW Caddy -89 SAAB 99 - 80 |
Just det... Är det något i utrustningsväg som ni inte tycker att man kan leva utan, så man inte missar? |
|
"Är 3.0:an dyrare att försäkra?" Detta är högst personligt. Du får kolla med ditt försökringsbolag för att få ett svar på denna fråga. "Finns det några särskilda saker att kolla efter på en bil som gått runt 15000 mil?" Kontrollera servicehistoriken. Kan vara värt att lyssna efter konstiga ljud, speciellt från växel- och fördelningsllåda. Att renovera en växellåda eller byta delar för att få fyrhjulsdriften att fungera som den ska kan kosta mycket pengar. "Är det något i utrustningsväg som ni inte tycker att man kan leva utan, så man inte missar?" Klimatautomatik och xenonstrålkastare. |
|
|
Jag har en 2,5i och hade gärna haft en 3,0, jag tycker 2,5 är trött på låga varv och behöver en hel del varv för att det ska gå undan, inte är den speciellt snål heller, jag ligger på 1,2 l/milen och det gjorde även min förra E61 525iA. Kör i princip bara i stan. I övrigt är det en mycket trevlig bil, jag ger strax under 7000 kr/år i helförsäkring i storstad, skatten är väl runt 3000/år och då det är en gammal bil har jag i princip ingen eller mycket lite i värdeminskning, på det hela talat en relativt ekonomisk bil så länge den inte går sönder. Kommer nog köpa en till då frugan också gillar den, men då blir det en diesel med automat. |
|
|
Ok. Ja, 3.0 kanske är att föredra ändå. Det finns åtminstone fler att välja mellan. Vad är det för skillnad på komfortstolar och sportstolar? Tycker att de flesta verkar ha sportstolar.. eller? Hur har ni det med förbrukningen på era bilar.. äkta förbrukning vill säga? |
| Till X3:an finns enbart standard- eller sportstolar. | |
|
1,05 L/mil långtidsmedelvärde på min X3 3.0. Det är en motor med fin körbarhet. Stark på låga och mellanvarv men tappar flåset på höga varv. Ett utmärkt transportredskap helt enkelt, speciellt på vintern. Till skillnad från vanliga bilar är det också lätt att lasta i och ur bagage. Man vänjer sig snabbt med de extra bekvämligheter som en X-modell erbjuder. Äldre X3 har en nackdel som är direkt störande, att de är stötiga på sämre underlag. Det går till viss del att åtgärda genom att bestycka med relativt smala däck (235) med hög profil i alla hörn. |
|
Ok tack. Funderade på ett par grejer till. Är det standard med rattvärme när man har multifunktionsratt / sportratt? Finns det någon som vet hur många nyanser av blå x3an kom i. Finns ju några olika på blocket nu. Dels den här: Länk Och så den här: Länk Den första ser mycket ljusare ut, eller är det bara en blaskig bild? |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Båda är nog "Mystik blå" tror inte att det fanns något annat på den tiden. Jag hittade inte någon annan blå färg när jag köpte min X3 för någon månad sedan. Rattvärme är ett eget tillval, så det ingår inte i multifunktionsratt / sportratt. Jag valde en 3,0 då det var lättare att hitta sådan med mycket utrustning i Tyskland, finns inte så många 2,5 där. Min drog 1,02 hem från Tyskland vid ca 110-140 km/h. Här hemma så går den mest korta sträckor och då ca 1,25. Köpe även min som "vinter bil". Så nu har vi "sommar bil", "vinter bil" och "året runt bil", många bilar blir det. Har bra halvförsäkring och betalar 4150kr per år. Skatten är billigare på en import bil då den får skatt baserad på vikt (jag betalar ca 2600kr / år), en svensk såld är skatten baserad på utsläpp så då kostar den ca 3900kr / år. |
|
Update, Nyss hemkommen från Berlin dit vi hade X3. Jag har kört ca 300 mil de senaste dagarna. Vid körning i lite högre hastigheter fungerar inte 3,0i motorn särskilt bra och egentligen inte heller chassit trots att jag har ett M-sport chassi. Snittförbrukningen låg på 1,71 L/mil och om det inte är helt vindstilla kränger den störande mycket i högre farter. Att köra fortare än ca 180 km/h är inte trevligt. Därefter finns just ingen ork och bilen drar oskäligt mycket bränsle redan vid farter över 120 km/h. Vid jämn t.ex. fart i 150 km/h drar den 1,5 L/mil. Det är ändå en trevlig bil för våra vägar där man ändå inte bör köra speciellt fort och bilen då inte heller drar mer än strax över litern i snitt. Jag kommer att ha den kvar genom att den är praktisk att lasta och bra att köra på vintern. Men som enda bil och för året-runt-bruk skulle en X3 3,0i inte komma ifråga. Helst bör den nog ha en stark dieselmaskin på några liters slagvolym och ca 300 hp. Då skulle mycket av trögheten försvinna tack vare att en sådan maskin ger mycket högre effekt redan på låga varv. Nackdelen med en ny diesel är förstås att det blir för mycket pengar för en skåpbil med begränsad väghållning och halvtaskiga bromsar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.