|
|
|
|---|---|
|
Hallå grabbarna. Min 318 e36 skall pensioneras men mina nya vinterdäck känns fel att sälja. Är det ok att använda 185:or på en e46 320 eller är bilen för tung? Mvh, Mattias | |
|
E36 och E46 har ju i praktiken samma fälgar/däck så jag skulle säga att till vinterdäck fungerar det om du inte kör med fullast ofta (vissa däck är dock XL-klassade dvs. högre bärighetsindex än normalt för däckdimensionen - t ex har Nokian det på sina däck, men även många andra tillverkare). E46 har annars 195/65-15 som smalaste angivna godkända däck. Vissa E46:or kräver dock 16 eller 17"-fälgar pga bromsarnas storlek. Vilken modell av E46 gäller det? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: Ur ett rent juridiskt perspektiv behöver du troligen däck med minst samma LI (Load Index) som står listat i reg.beviset/instr.boken som lägsta LI. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad är det för däckdimension du frågar om? 185:or säger inte så mycket. På en e46 320i touring från 2002 och framåt (ansiktslyft) behövs minst 16" fälgar, med 205/55-16. Är det däremot en sedan borde det gå bra att använda 185/65-15 även om det ska vara 195/65-15. |
|
|
Ursäkta min okunskap. Min är en -00 touring och mina vinterdäck 185/65 -15. Känns lite slöseri att köpa nya vinterdäck efter max 500 mil! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.