|
|
|
|---|---|
|
Hej, Då min flickvän skall börja pendla 12 mil om dagen så har vi beslutat att sälja vår 330, till förmån för en diesel pendlare. Har läst det jag hittat på forumet här ang X1, och vad jag förstår så är utrymmen ungefär likvärdiga. 330:in är ju absolut fullutrustad och med M-sport, hur känns en ok utrustad X1:a i jämförelse? Någon som gjort liknande byten? Vi tittar väl på ganska välutrustade bilar med inte allt för många mil på mätaren för mellan 240-280k Hur är X1:an utan Navi? och är Professional så mycket bättre än Business varianten? Vad tycker ni är måsten i utrustningsväg? Är det några speciella problem med X1:an, har läst om bland annat vindbrus och hjullager? Ja många frågor och funderingar, hoppas ni kan dela med er lite om era erfarenheter och tankar kring X1:an /andreas. | |
Verdi |
Köp en 320d LCI istället. Billigare, snyggare, större bagage, snålare, roligare att köra... Visst är det tråkigt att köpa en nästan likadan bil som man redan har men det är ändå vad jag skulle ha gjort med er budget. X1:ans bagage är rätt mycket mindre än E91:ans. Vår barnvagn gick in lätt i E91 men inte alls i X1 t ex. Kupéutrymmena är väl ungefär lika skulle jag tro. Klarar ni er med mindre bagageutrymme så varför inte en F20 118d? |
Verdi |
Snabb koll på blocket: 118d sportline som gått 800 mil för 232'. Länk Om ni kan tänka er gamla ettan så blir det ännu billigare. Länk 320d -11 med helskinn och automat som gått 1900 mil för 261'. Länk Tycker X1:an dessutom ser förjävlig ut. Länk |
|
Tjenare Verdi, Tack för input. Som det ser ut nu är väl tanken att köpa en F31 320d om kanske 2 år eller så. Så att köpa en E91 LCI känns sådär, sen undrar jag framförallt hur andrahandsvärdet blir på den bilen. När "nya" 3-serien börjar komma ut som begagnad sen. Vi har redan kollat på en lätt begagnad ny 1-serie, och den är helt klart ett alternativ. Jag tycker X1an ser helt ok ut :) Men det är framförallt min flickvän som skall köra så hon får bestämma, eftersom hon skall pendla i bilen. Gamla 1an är helt klart ett mer ekonomiskt alternativ kostnadsmässigt, men utan M-paket ser den förjävlig ut :) Kraven är dock automat och backvarnare, gärna även fram. Allt annat är väl bonus liksom... |
|
|
Om du ska byta in din 330i tror jag du gör dig besvär för ett nollsummespel. Räkna på det, tror det behövs måånga mil för att köra hem bilbytet. Byta in bilen = -30tkr jämfört med sälja privat. Köpa hos säljare = + 30 tkr jämfört med privat. 30-35% mindre soppa per år = (12mil/ dag, 60 mil/vecka, pendlar 48 veckor => 2880 mil / år). ~1.0L x 15.00kr x 2880mil = 43.200kr. ~0.6L x 15.50kr x 2880mil = 26.784kr. Dvs 16.416kr i skillnad per år. Eller ca 30.000kr på de två åren du väntar på F31. Sen har du att räkna med ev. däckbyten och service på gamla/nya bilen som ställer till kalkylen. För att inte nämna hur värdeminskningen kommer att vara större (i absoluta tal) om du byter. Mitt råd, om du har bra däck (8x) och är nyservad och nöjd - kör vidare med 330i:n. Den är roligare att köra. :) |
|
Verdi |
Jag förstår. Var lite off topic där. Du frågade ju faktiskt inte om alternativ. :-) |
Buspelle |
Bytte bort fruns 320i mot en X1 2,0d. Otroligt nöjd med bilen, en riktig kanonbil som varmt kan rekommenderas. Drivlinan med 2 litersdieseln och nya 8 vxl automaten är över alla förväntningar. Utseende på bilar kan man ha många uppfattningar om och själv gillar jag X1 och framförallt gillar jag att den inte är ett riktigt högbygge som X3 och X5, utan mer som en något förhöjd standardbil. |
|
Hej, Tanken är att sälja 330:in privat och sen sikta på att köpa privat... Men är ju inte alltid som det klaffar, dock kommer som sagt bilen säljas privat oavsett. Sen om det blir handlare eller ej beror på utbud. 330:in mår hur bra som helst och däcken är nya så att behålla den är helt klart ett alternativ, dock så har den gått 10700 mil nu så det plockar på fort om man börjar pendla. Sen kanske det ändå inte spelar i ligan för tappet på en nyare X1a... Intressant med lite tankar kring bytet till X1 från 320. Alternativ är aldrig fel :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.