AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.689

" klonk " i bakvagnen (fjädring) E90 -10

Pe
1
Pena40
316d -10
Hej

Jag har ett ljud som uppstått denna vinter, höger bak hörs ett tydligt "klonk" när jag kör över skarpa knölar eller ojämnheter. Låter mest om jag köp på knölen/kanten i 40-80km/h.

Bilen är en 316d sedan 2010 med strax 7tusen på mätaren.

Någon som har en aning, bor uppe i norr och har tyvärr inte varmgarage, tänkte kolla om någon har haft liknande. Fjädringen fungerar då bilen inte känns mer stum än vanligt. Gnisslar eller gnirkar inte heller, bara detta klonk vid skarpare gupp som inte behöver vara högre än kanske 3-4cm.

Jag har rätt hårt lufttryck och har inte BMW "punkteringsfria" däck.

Ska in på service strax så jag vill kolla med experterna här, eller om mån haft liknande och fått en diagnos eller lyckats med en åtgärd..
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Jag har exakt samma på min nyinköpta 320 -08. ett ganska dovt ljud vid mindre snabba fjädringar, ej vid mjuka farthinder?
Det är inte så attni har fullt med packad snö/is i hjulhusen?
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
för min del tror jag inte det. den fjädrar mjukt och fint vid farthinder med djup fjädring men vid små, ettriga gupp/bulor/kanter i lägre farter klonkar/dunkar det.
trodde avgaset låg och slog först, men det va det inte.
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Lite info om det kan hjälpa: jag var precis nere i GDS hallen och hissade upp bilen. Det va muttern i underkant på höger stötdämpare bak som lossnat så att dämparen glappar.
Milhouse
oj du. Det var ingen rolig grej att upptäcka hoppas verkligen inte det är en bult som suttit orörd sedan fabriken utan att någon slarvig mek varit där o skruvat .
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.