|
|
|
|---|---|
|
Er det nogon som vet om det går at fixa så att hastighetsmetaren fungerar med nyare låda utan uttag for vajer? Lådan kommer från en 89 535 | |
|
nix, skaffa en 5 växlad med lös sprängkåpa, dom finns med wire alt går att bygga om till wire. Dock dyrare. /Otto |
|
|
Men er det så at det inte går at konvertera til elektronisk hastighetsmetare? |
|
|
Klart det går, ALLT går i princip. Men smidigast är det jag skrev. Du kan kanske bygga om tex ett e28 instrumenthus och montera en kuggkrans hastighetsgivaren på ena drivaxeln. Eller om man struntar i orginalutseende, ta en cykeldator. /Otto |
|
|
Som det helt riktigt skrivs så bör du använda en 5 växlad låda med lös sprängkåpa om du inte vill dra på dig allt för mycket arbete. Jag själv köpte en 262CR och satte i min E9. Den hade uttag för hastighetsmätare. Vad jag inte visste då jag köpte lådan var att den saknade drevet, vilket gäller samtliga lådor från M3E30 som jag i efterhand fick veta att lådan kom ifrån... Drevet finns att köpa på BMW för 500 kr (15 år sedan) och monteras relativt enkelt själv. Glöm inte att korta originalkardan (främre del). Det finns många som tror att man kan använda främre delen från en E9 automat. Visst, du får dit kardanen men den är alldeles för kort och risken för kardansläpp är överhängande för att inte säga garanterad. En fräsch 5vxl låda med hastighetsmätaruttag och sprängkåpa kostar 5000kr eller mer. Ska du ha en 262CR så kostar dom från 10 000 och uppåt om du hittar någon. /Johan |
|
|
Tack för svaren. Problemet er att hitta en låda så om nogon har en så er jag mycket intreserad. mvh. Øyvind |
|
|
Tack för svaren. Problemet er att hitta en låda så om nogon har en så er jag mycket intreserad. mvh. Øyvind |
|
|
Du kan köra på automatkardan, det gjorde jag. Det finns längre medbringare och tjockare hardyskivor och vips så är kardanen hoptryckt 2cm Jag har en låda, men den är reservlåda ifall jag får problem. Men för rätt pris är allt till salu :) (med wire uttag) /Otto |
|
|
Otto, aha då går det ju bra med automatkardanen, det är just dom där 2cm som är superviktiga, utan dom så finns inga marginaler kvar plus att styrningen i kardanen inte når fram till växellådan. Vilken bil kommer medbringare och tjockare hardyskivan från? Johan |
|
| Men vänta, tjockare hardyskiva, hur går det med styrningen då, når den fram? | |
|
Hva er rätt pris då Otto? |
|
|
er det nogon som vet om detta blir godkjent av bilprovnongen? Länk Øyvind |
|
|
Det krävs en regbesiktning för att få det i sin ordning. Johan |
|
|
And kardan. Det har fungerat, med lite mer effekt och dragslicks dessutom... /Otto |
|
|
Jo, jag vet och det är inte "lite" mer effekt vi pratar om... Då jag fick min kardan balanserad av Svea kardan för evigheter sedan frågade jag just om att använda en Automat-kardan som inte riktigt passade men man fick dit. Det enkla och raka svaret jag fick är att man leker med ett kardansläpp som kan innebära både materiella skador och personskador, så jag hoppade det. Om dom nu pratade i nattmössan har jag ingen aning om men din bil är ju ett levande bevis på att det går, dock med viss modifiering. Absolut viktigt som dom sa var att styrningen i växellådans utgående axel och kardanen passar ihop, men det är kanske det som är trixet med anna medbringar eoch annan hardyskiva? /Johan |
|
|
Otto, mycket intressesant att det funkar med automat kardan. Vilka delar är det ?bilmodeller?artnr? /Tony |
|
|
Problemet er løst. Har monterat diff. från e23 745 med elektronisk givare. Det blev endel ombygnad men eftersom jag ska ha turbomotor med ca 500 hk. Jag hittat elektroniskt Hastighetsmetare på netet. Speedhut.com Så då ska det vara i ordning. Øyvind |
|
|
vet ej vilken medbringare, vet bara att jag har olika längd. Och en hardy från manuell. Och automat kardan. Obs! detta är en E3 och ej E9. /Otto |
|
|
Öyvind: Hur löste du det med drivaxellängderna? Eller bytte du hela bakvagnen? /Otto |
|
|
Jag brukte originalakslingen men med knutarna från 745 mycket tynnare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.