|
|
|
|---|---|
|
Oljefråga bmw 745 02:a !! Hej har lite tickande ljud från motorn , och ingen aning vad tidigare ägaren haft för olja o så , Och mekanikern idag sa att byta olja kan hjälpa , Har sökt lite vilken man ska ha men det står så mkt så jag fattar noll haha :) Mekanikern sa att jag ej ska köpa longlife då dom ej är bra för denna bil , han tyckte inte heller att jag ska köpa helsyntetiskt för en bil som gått 15000 mil . Och av allt jag läser så ska det var hel syntetiskt ! Så Behöver bara ett svar på vilken namn på oljan jag ska ha och vart det kan vara billigtst om ni har några tips ! tacksam för svar ! Mvh Taner | |
|
Vad var det för mekaniker? Självklart skall du använda riktig syntetolja som är bäst för motorn, dessutom är det bara helsyntetiska oljor som klarar kravspecen från BMW för godkännande! Däremot behöver du inte ha så långa serviceintervall som LL-oljan skall tåla. Vill du vara lite extra snäll mot bilen byter du olja ungefär halvvägs in i serviceintervallet även om du använder LL-olja. Själv har jag köpt på mig 20 liter av Aral SuperTronic 0W40 från Levoil.de Kostade under tusen kronor inkl. leverans hem till dörren och jag beställde på en torsdag och på måndag förmiddag stod paketet på trappan. Ruggigt bra prestandaspec på den oljan, t ex BMW LL-04 och senaste klassningarna i övrigt. Dessutom gjord på äkta PAO-syntetolja och har lägsta flytbarhetstemp. på ca -60grader C (många oäkta "syntetiska oljor" ligger kring -30 -- -35grader C). Skall du ha ännu bättre olja får du nog gå på helsyntetiska esteroljor från t ex Motul, men de kostar typ 200kr/litern eller mer om du får tag på dem... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack så mkt för ditt svar!! Har läst någonstans på nätet att man kan köpa något man häller i tanken eller blandar med oljan som hjälper mot tickande ljud från motorn stämmer det ? mvh <Taner |
|
|
btw är det 8 liter som går in i 745an ? så skulle det räcka med att köpa 2 ,4 liters dunkar ? Mvh Taner |
|
|
Jo, men frakten är 20Euro upp till 25liter så du kan lika gärna bunkra upp lite olja inför nästa byte också. Priset är ju ca en tredjedel mot vad motsvarande olja kostar i Sverige! Det finns medel som slås i oljan för att tysta ner ventiler, t ex Wynn har ett preparat: Länk Men troligen kommer ny bra olja att tysta ner ventilerna så jag skulle byta olja/filter och sedan köra 100mil eller så och se vad som händer. När det gäller bensintillsatser är väl RedLine Oils SI-1 en av få tillsatser som faktiskt gör någon riktig verkan om t ex spridarna är igensatta eller kärvar. Länk Även STP Complete Fuel System Cleaner (silverflaska) brukar fungera i de fallen. Båda kostar ungefär lika mycket (ca 200kr/flaskan). Men dessa medel brukar man bara behöva om det är problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Taner; du kanske skall fundera på byta mek? | |
|
Hej frågar i denna tråd istället för att göra ny. Tänkte beställa hem aral olja nästa gång men vilken bör jag ta då ja har 3 olika bmw 2 st med m30 som bara körs sommartid. samt en 523 som används året om en 96 de andra är en 745-85 samt 528-86 |
|
| Jag tror det går utmärkt med vanlig 5w40, men M30 är ju en rätt gammal tröska så kör på 5w50, det klarar 523an av också. | |
| Ok ja har kört 10w40 på alla av dem förut men 5w50 funkar säkert de också | |
| Får bli 5w40 isåfall då 5w50 ej finns av den oljan | |
|
En annan fråga angående aral oljan 10w40 oljan är den också helsyntet eller är de bara 5w-40 o bättre. Oljan ska funka till en m30 samt en m60 |
|
|
De allra flesta 10W40-oljorna är mineraliska eller i bästa fall delsyntetiska. Vissa undantag finns dock, är vanligast bland MC-oljor. 5W40 är en viskositet som fungerar bra i nästan alla motorer året runt, inklusive de du nämner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Karl-Hilding |
Men visst står det syntet på Shell Helix 5W40 eller? |
| Då kör ja nog på den för den har ett bra pris också aral 5w40 | |
|
Länk någon som vet nåt om den oljan? |
|
|
Länk finns ju egentligen hur mkt som helst i tyskland |
|
| Tänkte beställa oljan i dagarna men ska ja köra på 5w40 eller 0w40 skiljer ju inte mkt i pris på dem. Frågan är bara om de funkar me den till en m30. Eller är 5w40 oljan nästan lika bra klassning på? Aral olja de gäller alltså | |
|
I en M30 motor ska man inte blanda i en massa hightecholja :) 5W40 är ju en standard som funkat för de mesta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.