AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.990

Automat som går i nödprogram efter 3'ans växel

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Lådan växlar bra på växel 1-2-3
Sedan går den i nödprogram.
Kan det vara ventilpaketet tro?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har nu fått fram felkoder:

EGS: kod 54 & 55

Hasso kanske har en bra lista?
Bilen är en E46 med GM låda
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Får tacka för PM'et jag fick, kan tyvärr inte skicka PM svar av nån anledning

Ifall någon i framtiden har liknande problem:
Hur som helst så har jag fått fram att det betyder "Incorrect gear ratio" på 4'e och 5'e växeln, OBD kod P0734 och P0735. Det betyder att det slirar på dessa växlar. Och lyckas man lägga i dom med Steptronic spaken så känns det som man har i neutral, så gissningsvis är lamellpaketen för fyran & femman rensade.
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Lånar tråden lite ;)

Jag köpte en 330D -01 förra året och hann köra i 3 månder innan jag fick det vackra kugghjulet på instrumenteringen. Bilen har stått avställd i nästan 1 år nu och vi har väl i princip också konstaterat att lamellerna tackat för sig :(

Har sökt efter en växellåda men de verkar inte växa på träd.
Min mekaniker säger att GM lådan heter "P16" men jag hittar absolut ingenting.
Dock fick jag höra på andra vägar att ZF lådor ska passa. Någon som har koll på detta?

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Tzatziki; Kolla med dessa Länk
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
En renovering utav lådan är ej aktuellt, tyvärr.
Men då en bekant nämnde ZF lådor skulle passa så lånade jag tråden för att höra mig för.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag bytte nyligen låda på min 330xd

Det med att en ZF låda skulle passa är jag rätt säker på är fel.
Elektroniken blir ett problem.

Lådan kallas A5S360R eller A5S390R på BMW språk, 5L40-E på GM språk.

Det skall vara samma låda som sitter på 530d, dessa är vanligare hos skrotarna se Länk

Även 330xd och X5 (X3 med?) 3,0d lär ha samma låda, men man får byta slutväxeln som sitter längst bak på lådan (detta har jag inte provat, men har läst om det på ett annat forum)
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Jag var inne på realoem.com här om dagen och såg "A5S360R" och "A5S360R" men förstod inte riktigt skillnaden. För någon skillnad måste det väl vara?

Har inte koll på vxllådor men byta en slutväxel på en automatlåda är väl inget man gör på en handvändning antar jag.

Men jag tackar så hemskt mycket för ditt svar!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur har det gått med bilen, fått den lagad?
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Nej, bilen står avställd sedan förra året .. tråkigt men det lutar åt att jag kommer sälja bilen med brakförlust, men vi får se ....
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Ok tråkigt när sånt här stannar av och man tappar sugen.
Säg till du skall sälja den, har ju en reservdelslåda liggandes här...
Synd att du bor en bit bort annars hade jag kunnat byta låda åt dig för en överkomlig ersättning.
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Grejen var den att jag hittade ingen låda, jo förutom en som hade rullat 31.000 mil som Skrotnissen begärde 8.000:- för, var väl inte riktigt aktuellt.

Bilen går alltid att skicka upp på transportsläp ;)
Men ja, klart man kanske skulle kunna laga den men ja .. nu köpte jag en Honda Type-R -07 och hoppas att den går felfritt. Var nöjd med beemern under de 3 mån jag körde bilen. Haft en e36 328i touring tidigare men var tvungen att göra mig av med bilen när de varslade på mitt arbete under 2008/2009.

Nåväl, bilen kommer åka ut till försäljning och vill du göra dig ett bra klipp så begär jag 20.000 för bilen som den står och då ingår inga som helst möjligheter för prutning på priset. Drar mig dock för att lägga ut den på blocket för jag orkar verkligen inte med alla blocket nissar som vill byta mot en saab 99 som är redo för skroten eller ger 5k och drar upp en massa anledningar till varför jag inte kan få 20k för bilen. Kan tillägga att jag lite mer än 3 gånger mer än vad jag säljer bilen för .....

Men är du intresserad så kan du alltid maila mig på ccstzatziki@gmail.com
Finns någon liten bild på www.garaget.org/tzatziki

Vice President of Corrado Club Sweden

Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.