|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag är ny som medlem i forumet och behöver vägledning av er BMW människor. Jag har bestämt mig för att köpa en BMW 745ia E65 av årsmodell 2002/2003 och har nu hittat en som finns i Helsingborg som är ca 550 km singel resa från mig. Skulle någon kunna hjälpa mig med att se över bilen och dess historik så att allt stämmer och inget fuffens har gjorts med bilen? Här är länken till bilen som jag är intresserad av. Länk Andra tankar och funderingar över bilen överlag är välkomna. Dela gärna med er om era erfarenheter om denna bil. Att tilläggas är ju även att jag kan tänka mig köpa en 735 med rätt historik samt fullmatad med utrustning. | |
| Jag vet INGET om denna Länk men den går säkert att få ner 10" om inte mer...E65 är inte den mest lättsålda bilen... | |
| Den ser riktigt bra ut. Har kollat in den tidigare men det känns som om det blir säkrare när en firma säljer bilen. Speciellt om de är MRF anslutna och har varudeklarerat bilen. Någon som vet något om bilfirman i Påarp, Helsingborg? Kan läggas till är att den från Helsingborg verkar vara mycket billigare (20-30k) om man jämför bilarna som finns ute i Blocket. Någon som kan veta orsaken till detta? | |
|
Jag köpte själv min 745:a hos bilförsäljingen i påarp och den gick sönder på väg därifrån. Lite otur men dom tog på sig hela reparationen och var mycket tillmötesgående. Så jag har bara gott att säga om dom. However bilen i annonsen som dawwe länkar till verkar ha mycket mera utrustning och det är ju inte helt fel. |
|
|
Skönt att se en firma som är ärliga och står för ev fel som dyker upp precis efter försäljning. Ang bilen som jag var intresserad av så kommer jag inte köpa den pga att den står på sommar däck och säljaren inte har några vinterdäck till utan det skulle jag få stå för själv samt att pdc'n inte fungerar och det skulle jag också få laga själv. Känns trist när det var en bil jag verkligen ville ha. Ska titta på en 735i 2004a som rullat 15000mil med 2 ägare samt svensksåld. Låter riktigt bra så länge han är villig att sänka priset då han vill ha 125000 kr. Vi hoppas på det bästa. Ett råd från er. Är det säkert att köpa från en privatperson eller ska man köpa från en seriös firma? Jag har aldrig köpt från privat person så jag vet inte hur det är utan alla mina bilar jag ägt (8 st) har varit från firma. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns lika många privata skojare som firmor så det är nog hugget som stucket. Dock kan man lättare försöka bilda sig en uppfattning om en privatperson än en slipad bilförsäljare. Jag har köpt 2 bilar på firma sedan 1974 restan av privatpersoner. Säger väl en del vad jag föredrar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Privatperson eller firma kvittar nog, gör din hemläxa och kolla upp bilen. Se tex: Länk på hur många firmor säljer skruvade bilar. Lycka till |
|
Tack för råd och svar Hasso och Jörgen. Jag ska kika på 735an idag och återkommer med svar :) Vad tycker ni om 735 vs 745? Vilka för och nackdelar har de båda bilarna? Och vad ska man kolla extra noga på dessa vagnar? |
|
|
Har köpt många bilar av Anders i Påarp och de har alltid varit bra, gett förstklassig service och tagit fullt ansvar om det varit något. Kan bara rekommendera dem. Är du seriöst intresserad av en 745iA-02 så har jag en som jag köpt i Påarp för många år sedan, allt är dokumenterat och all service gjord på Förenade Bil i Malmö. |
|
|
Jag hade köpt en mer välutrustad bil med roligare fälgar. Ang bilfirmor, jag kan köpa att stora märkesbundna bilfirmor kan ha bättre moral och genomgång av sina bilar. Men att Ahmed på Ahmeds bilar och tvättmaskiner kränger en bil skulle inte göra mig säker.. |
|
|
Jag förstår dig jepmax. Köper inte hellre av sådana bilfirmor. Vad tycker ni om bmw 735i e65? Behöver inte det extra krutet som finns i 745an utan är mer ute efter en ordentligt utrustad 7 serie. Tack för alla inlägg! |
|
|
735 är inte fel om man inte jämför... En bra grej är ju att man kan uppgradera en gång till stora V8:an. För oss andra är det ju för alltid en dussinvagn som hägrar. /Thomas |
|
|
Det är sant det också. Man kan alltid byta upp sig om det skulle va så. Vad tycker ni angående bilar med 8 ägare eller 10 eller 14 osv? Spelar det någon eller inte? |
|
| Antalet ägare beror lite på hur omständigheterna, hur många brukare är mer intressant. Bland ägarna kan det finnas både finansbolag och bilfirmor. | |
|
Fan vad grymma ni är som hjälper till med mina frågor! Riktigt bra forum! Vad anser ni ang luftfjädringen på 7 serien? Är det något man bör undvika eller fungerar de felfritt trots alla år som gått? |
|
|
Hm..735 E65 (eller E38) såldes väl aldrig i Sverige, så alla dessa borde rimligtvis vara importerade, inget negativt i det. Är lite osäker på hur försäkringspremien ser ut gentemot 745, kan vara som så att skillnaden är minimal. En annan fråga är om 735 verkligen är markant snålare än 745? Finns några exempel hos BMW där "lilla" motorn är lika törstig som den "stora", eller törstigare, tex 530i E34 kontra 535i E34, säkerligen samma visa med E32 med likadana motorer... En 735i E65 skall vara bra mycket billigare än en 745i. 735i E65 är en rätt udda fågel, åtminstone i Sverige. Personligen hade ja skippat 735i, om den inte är i kanonskick o priset är alldeles för bra för att kunna låta bil. Men man kommer likförbannat önska att man ändå köpt en 745i, det är jag rätt säker på, ungefär som Tomash skriver "man kan uppgradera till stora V8:an"... |
|
|
Dawwe; 735i E65 såldes i Sverige däremot inte E38an. Här har du en sv-såld Länk |
|
|
Dawwe det är e65an som jag letar efter. 735an på 3,6l V8 och 272hk 360nm drar runt 1,1 - 1,3 blandad och går att köra lite snålare. Däremot är det svårare att köra snålt med 745an som har 4,4l V8 och 333hk 440nm drar runt 1,2 - 1,4 blandad vid normal blandad körning, men köper man en sån vagn så kollar man inte på förbrukningen. Försäkringen på mitt namn skiljer ganska mycket mellan 735 och 745. ~ 22000kr hel på 735 och ~ 28000kr hel på 745. E38 -00 kostar 18000kr hel så det är en skillnad om man räknar totalkostnaden / år mellan 735 och 745 med försäkring och bensin. |
|
| Var kan man helförsäkra för 2800:-?????????? | |
| Fel av mig på en nolla Kosstar försäkringrn 28000 :- jag betalar 6000:- & några hundringar För min 745a ? | |
|
Ja, men Lasse alla är inte 69år :) Rent spontant skulle jag aldrig köpt en 735, den absolut ända anledningen skulle va försäkringen. Inköp och förbrukning lär knappast va någon mätbar skillnad. Och jag hoppas ju verkligen inte du kommer betala 28000kr i försäkring? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.