AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.087

Oljelampa lyser men det finns olja,bilen går som en diesel vad för fel?

Sida 2 av 2
Förvisso så kan det vara oljefiltret som är som en "isklump" pga allt kondens...Men jag är skeptisk, 700 mil med kvalitetsolja o redan vrålmättad med kondens...Det vill till att man kör ordenligt korta sträckor konstant, vi snackar under 1 mil. Som sagt inte omöjligt men jag håller det rätt osannolikt att det är orsaken.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
OK, så här kommer diagnosen gjord på BMW i Umeå:

"Frusit ventilationshus, filter igentäppt. Förlorad oljetryck därav.Kamaxelkedja slak beroende på att kamaxelspännare slack, måste spännas och ersättas med ny spännare samt kedjeskivan trasig.
Undersökning och inspektion av motorn: Inga synliga skador varken på kamaxel eller på vevlager. Oljepumpen frusen och behöver ersättas.
Preliminär beräknad kostnad: 18.200:-. Oljeskjöljning i två steg erfordras. Första skjölning specialolja, andra steg Castrol kvalitet, Slutpåfyllning av original olja dessa moment är av största vikt"

Jag får väl vara glad att jag slapp byta motor.
Teknikern gav mig följande råd:
Vid korta körningar, mindre än 2 mil eller däromkring, det är viktigt att "blåsa ut" motorn genom att dra upp motorn i hög varv (minst 3000 varv) åtmindstonde var 100:e mil, detta för att ventilera ut kondensen som bildas av oljan. Det är här oljekvaliten kommer in. Bättre kvalitetsolja ju mindre kondens. Vid körningar i vinterklimat som här i Norrland är det rekommenderat att byta oljefilter och olja minst 1 ggr per år."

Så Johan och Dawwe: grattis ni är ju experter ni också.
Tack än en gång, det är sådana som ni som gör ett forum som detta levande
Med Vänliga Hälsningar
Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.