AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.088

Oljelampa lyser men det finns olja,bilen går som en diesel vad för fel?

Sida 1 av 2
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Oljelampam lyser fast, men jag har kollat oljan och det finns olja. Motorn upplevs kanske inte som den går på 3 cylindrar men låter däremot som en diesel. Vattentemp normal. Bilen är en 318i -03 sept modell
Någon som har en hum om vad som är galet. Bilen har gått drygt 11000 mil.
Med Vänlig Hälsning
Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lyser lampan hela tiden?
Vad är det för färg - gul eller röd lampa?

Låter den likadant kall som varm?
Låter den likadant på tomgång som vid lite högre varv?
Varifrån kommer ljudet (vilken del av motorn)?

Hur ser oljan ut?
När byttes oljan senast och vad är det för olja?

Hur ser stiften ut (är de ordentligt iskruvade)?

Har du gjort felkodsavläsning - och isåfall vad sa den?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Lampan lyser rod och lyser hela tiden. Låter likadant kall som varm, och låter likadant vid låga som höga varv, oljan byttes för 700 mil sedan ( 0-30 Olja). Hur stiften ser ut vet jag ej, detta hände idag vid hemkörning från jobbet, det är -23 grader ute så jag hade inte någon lust att titta på tändstiften. Hur man läser av felkod vet jag inte. Har motorn pajat eller vad tror du?????
Med Vänlig Hälsning
Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ryker bilen och/eller luktar bränd olja?
Isåfall kan det var vevhusventilationen som frusit - vanligare på t ex sexcylindriga M54-motorerna men har hänt även på fyrorna.

Felkodsläsning görs genom datauppkoppling mot bilens datorsystem.
Finns olika mer eller mindre advancerade system för detta, allt från blue-tooth-interface hos smartphones till BMW:s egna diagnosdatorer och en hoper PC-baserade system därimellan.
Själv brukar jag använda Car-soft i en PC-laptop med interface-kablage.

Är ljudet metalliskt tickande, rasslande eller hur låter det?
Hör du varifrån ljudet kommer (överdelen/nederdelen/fram/bak etc.)?
Hur ser oljan ut?
Hur ser kylarvätskan ut?
Hur ser det ut under oljepåfyllningslocket?
Ser du några läckage?

Kan vara något knas med oljepumpen också...så kör helst inte med bilen innan du kollat oljetrycket hos någon verkstad!

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Bilen rycker inte och det luktar ingen olja åtmindstonde inte inne i bilen. Har lite tendenser till blårök vid starter har jag sett.
Ljudet låter ungefär som en diesel, lite rasslande kanske men svårt att avgöra. Ljudet kommer uppifrån motorn framtill. Ser inget läckage och oljan ser brun ut. Kylvätskan har jag inte kollat men kylarvattnet värms normalt.
MVH
Björn
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blåröken skulle kunna tyda på frusen vevhusventilation (särskilt i kombination med att det var så kallt ute).

Har du kört mycket kortkörning på sista tiden innan missljudet?

När började ljudet - direkt vid start eller efter en stunds körning?

Hur långt har du kört med bilen med oljudet?

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Hände nu ikväll när jag körde hem, ungefär 10 km.
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Förlåt svarade inte på allt tydligen...
Kör mycket kortkörning.
Ljudet började direkt vid start, och det hände alltså nu ikväll när jag skulle hem...
Öh...Röd lampa betyder ALLTID: Stäng av motorn. Kör inte bilen innan du tagit reda på orsaken till varför oljetryckslampan lyser rött. Som det låter på din beskrivning så skulle det kunna vara för lågt/obefintligt oljetryck, wore-case scenario helt klart...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mycket kortkörning (kondensvatten i oljan som inte förångas bort vid längre körning), blårök, sträng kyla, halvgammal olja och tickande ljud - alla de sakerna lutar åt frusen vevhusventilation.

Vad är det för fabrikat/namn på oljan - Castrol?

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Jag har 1 km till BMW, tror du det är livsfarligt att köra den sträckan???
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och Dawwe har rätt!

Som jag skrev innan kan det vara vajsing med oljepump/tryck/cirkulation (kan vara ispropp t ex).

Så kör inte med bilen innan du fått oljetrycket kontrollerat!

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Castrol 0-30 olja, Är det mycket vanskligt att köra 1km till BMW verkstaden med frusen vevhusventilation??
Johan: Han har olja i tråget (mellan max och min väl TS???) o oljetrycklampan lyser RÖTT. Han skall INTE köra med bilen, alls. Har lite svårt att se någon annan orsak än oljeförsörjningsprobelm iom att det finns tillräckligt med olja i tråget OCH att motorn låter "konstigt" samtidigt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Svårt att säga i förväg....

Personligen skulle jag nog inte chansa - är ju ingen lägre sträcka att bogsera.

Verkar som att många som kör på Castrol-oljorna har problem med frusen vevhusventilation om man skall tro vad som skrivs här och på andra forum.
Kan vara så att Castrol-oljorna har god förmåga att binda kondensvatten i oljan och det kan bli problem om man huvudsakligen kör korta sträckor i kyla.

Har du möjlighet att tina upp bilen i varmgarage under natten?
Isåfall kan det vara ett bra förstasteg och se om bilen beter sig likadant efter att ha tinat upp.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det kan vara en ispropp i oljan om det är mycket kondensvatten i kombination med sträng kyla.

Som jag skrev tidigare bör man kolla så det finns oljetryck!

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Nej jag har inget varmgarage. Intressant det du säger om Castrol oljan, skall lägga det på minnet. Jag skall förska ta mig ned bilverkstaden i morgon så får dom undersöka saken.
Tack i alla fall för hjälpen, det är alltid intressant forum det här.
Jag lovar att åtekomma med vad det var för fel, nu kan jag i alla fall gå och lägga mig och sova då jag har blivit lite lugnad. Det kanske inte är motorn som rasat ihop i alla fall..........förhoppningsvis!
Med Vänliga Hälsningar
Björn
Umeå
..........just nu -23 grader BRRRRRRR
Wigerup: Motorns smörjning är alltid kritisk, speciellt vid kallstart, o i synnerhet när det är ner mot -25 grader. Om nu lampan lyser pga oljeförsörjningsproblem (dvs lågt eller obefintligt oljetryck) så kan du "ta död" på motorn helt genom att köra den där 1 km till verkstaden. Med tanke på att motorn "låter annorlunda" så misstänker jag att det beror på att de hydrauliska "ventiltryckarna" får för lite/ingen olja varvid de börjar "slamra". O slamrar tryckarna så e risken överhängande att även ram/vev lager går "torra". Som sagt kolla oljenivån som steg 1, ligger den mellan min & max så har du gjort vad du kan. Isf bör du INTE starta bilen fler gånger är mitt råd, bogsera till verkstad, det kan bli onödigt dyrt annars.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, det kan vara en ispropp i oljan om det är mycket kondensvatten i kombination med sträng kyla.

Som jag skrev tidigare bör man kolla så det finns oljetryck!

Mvh
Johan B

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
OK, jag skall följa ditt råd, tack för hjälpen och som sagt återkommer om diagnosen.
Med Vänlig Hälsning
Björn
Han hade normal temp på vattnet ju...Rätt osannolikt att det skulle kunna vara ispropp i oljesystemet då...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.