|
|
|
|---|---|
|
tja tänkte bygga om avgasystemet så att det blir dubbla pipor från motorn . alltså en från varje sida av v8an. tänkte använda mig av e60 m5 dämpare . frågan är då : behöver man ha crosspipe och om man behöver det, varför ? vad bör man mer tänka på ? tack för svar =) | |
| Årsmodell på bilen? | |
| En 540 lim 98 . Har tänkt slakta reservhjulsbaljan för att få plats med högra dämparen . | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lite ideér. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej nu har jag ett gpower system med fyra utblås , med en dämp och sen ett gren uttag till högra sidan . Så jag vill ha nu är två oberoende rör från Hv sida ända bak . Jag har en idé hur jag ska göra , men sen är det frågan om crosspipe .. Behöver man det ? Vad gör det för nytta ? ?? | |
|
På en vanlig sugmotor är det nog hugget som stucket, många rekommenderar en H pipa för otrimmade motorer och x-pipa för vässade saker och lika många förordar ett system utan crossover. Finns nog lika många sanningar om vad som är bäst. Största problemet med E39 serien är ju att batteribaljan sitter precis där dämparen skall sitta. Vet att någon byggt en tunnel och flyttat batteriet till reservhjulsbaljan. Allt går ju om man ger sej fan på det :) Som du ser av mektipset Hasso länkade till så var mitt mål att göra ett system som inte skulle kräva ombyggnad av bilen. Lite snårigt.. men det lät bra :) Håll oss informerade om hur bygget går, 540 o dubbla avgas är alltid intressant :) Lycka till Göran/Forry |
|
|
Okej den är lite vässad med Lättat svänghjul och steg 1 Chip. Ja jag ska visa hur det blev :) Hur ska man göra med rören ? Fortsätta med 2,5 tum eller gå upp till 3 tum. ? |
|
|
använd 2,5" Onödigt med 3". Skulle vilja påstå att det bara blir dyrare o bökigare att bygga utan någon vinst i effekt...annat än ev. placebo . Utrymmet under en BMW är nog tajt som det är. Varje cylinderbank får ju 2,5 att andas genom. Räcker gott. Mvh Göran/forry |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.