AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.494

320i vs 320d

Sida 1 av 2
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Tja

Nu är jag på jakt efter en 3-serie för ca 180.000kr. I min jakt efter en bil som passar mina krav och måsten så har jag börjat funderat.

Finns det något som egentligen talar för att man ska köpa en bensinare nu när bmw's dieslar presterar så bra och har så låg skatt.

Visst att bensinaren har ett läge inköpspris men den har även sämre värde vid försäljning vilket jämnar ut den poängen. Jag kan förstå om man vill ha en 325i för den bilarna har en underbar motor.

Räknar man bara bränsle och skatt så krävs det inte många mil för att det ska jämna ut sig i kostnader men samtidigt kan det kan tillkomma servicekostnader att ta i akt.

Vd tycker ni, finns det nån poäng i att leta bensinare i dagsläget?
Jag har alltid haft bensinare i mina bmwbilar men jag börjar fundera om inte diesel är melodin de närmsta tre åren.

Vad tycker ni?
Det här är ingen köpråds fundering utan mer en tanke till diskussion :)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Fördelar finns absolut, dieseln har en tråkig gångkultur där främst det typiska knattrande ljudet och vibrationerna på tomgång/lägre varv utmärker sig. Bensinfyran går mjukt och diskret vid en jämförelse, bortsett från ett lite rått ljud precis vid start tystnar den snabbt och till vardags är det ingen motor man hör eller märker av om man inte slår av stereo samt fläkt och lyssnar.

Ingen av motorerna har något trevligt motorljud att tala om, bensinmotorn viner mest men ändrar karaktär strax efter 4000rpm och skapar då något som kanske kan liknas vid en sång. Dieselfyran ger dig ett rått enformigt ljud, jag föredrar nog bensinmotorn åter igen eftersom den helt enkelt låter mindre och åtminstone försöker sjunga lite på högre varv.

Karaktär är en svår sak att diskutera eftersom det är en smakfråga rakt igenom, jag förstår de som föredrar dieselmotorn med en rejäl knuff på låga varv men trivs bättre med och tycker det är roligare att varva bensinmotorn. 20i är inte klen på lägre varvtal utan kan utan problem smyga runt gathörn med treans växel i, men jämfört med en diesel behöver den högre varv för att vakna till liv ordentligt.

Tvärt om är det något jag föredrar med bensinmotorer, att man har tillräckligt med men inte all kraft på lägre varv. Det är enklare att köra mjukt och tillbakalutat än med en diesel där "allt kommer på en gång" för att överdriva lite. Behöver man full effekt får man växla ner och varva både bensin och diesel, för även den senare har effekten på högre varv. Men i bensinmotorn är det mycket roligare att göra så, den når dels högre varvtal och har en progressiv effektkurva vilket jag uppfattar som att motorn vill varvas.

När det gäller driftkostnader är det svårt, många har attityden att en bensinmotor dricker minst 1L/mil oavsett vad medan BMW´s dieselsexor med närmre 300hk går att köra på 0.5L/milen: Vilket inte stämmer överens med verkligheten för fem öre. 170hk 320i ligger inte långt ifrån motsvarande 320d i förbrukning, knappt 1dl/mil på pappret.

Då skall man tänka på att diesel har ett högre literpris, är dyrare i inköp även om man får igen en del av den summan när den säljs, har högre skatt, högre servicekostnader och kan råka ut för en del riktigt dyrt underhåll som t.ex byte av partikelfilter.

Så länge man inte kör väldigt mycket blir driftkostnaden ungefär densamma, och då väljer man den motor man tycker bäst om skulle jag tro? 20d är trots allt en väldigt fin motor som jag hade trivts med till vardags, men i mitt fall trivs jag bättre med 20i. Om du föredragit bensinmotorer tidigare är 320i absolut värt en provtur!

//Bjersér
Jag skulle utan tvekan valt dieseln alla dagar i veckan. Den ger betydligt trevligare prestanda och man slipper piska den för att den skall leverera. Men provkör båda och bilda dig en egen uppfattning. Partikelfilter är inget jag skulle oroa mig för, BMW har inga fasta intervall för detta och om det behövs byta lär det tidigast blir bli vid 25-30,000mil. Finns ju även en viss risk att en bensinare lör åka på dyra reparationer vid dessa miltal...
Men om du kör kortare sträckor, varför inte kolla på en 325 bensinare? Betydligt trevligare än 320i tycker jag.
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Ja, det är svårt att säga vad som är rätt. Klar smaksak, men jag tänker på hur jag älskade min gamla 320i. Dock var det på gamla 6:an som var rolig om än svagare motor. Jag kan dock förstå vad bjerser menar för det är roligt att varva ur och växla ner lite när man kör. Ger en upplevelse i sig. Jag har kört båda motorerna men det är svårt att verkligen avgöra vilken jag gillar bäst. 320d har många fördelar och går riktigt bra. Är det stora skillnader i servicekostnad mellan dem?

En 325i är helt klart en bil man kan tänka sig, men kör man en del stad och tar in bränslekostnader i bilden så gör sig 325i snabbt dyr i jämförelse. Samt att den kostar att försäkra.

Tittar man på vilka bilar en bmwhandlare säljer så är diesel verkligen överlägsen i antal på 3-serien. Dock funderar jag ofta på hur länge det kommer hålla i sig, känns som våran regering för allt för att förhindra diesels framväxt.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
325i är snål framförallt efter 2008. Du kör den lätt under litern även om du mest kör stadstrafik. Jag har haft 2st och båda har legat kring 0,9 med nästan bara stadskörning/förort.

Dock så är det nästan omöjligt att ge dig några råd i den här frågan för det är så mycket en fråga om tycke och smak. Realistiskt tror jag inte skillnaden blir mer än några hundralappar mellan motorerna per månad. För de pengarna är det inte värt att åka runt med en motor man inte tycker om.

-------
//Lövet
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Kom på en fråga nu när jag tittar runt på nätet efter en bil.

Bluewater metallic, är den blå eller är den mer grå?
Ser ofta ut att vara lite silver/stålgrå!
Bluewater metallic är ljusblå.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bluewater = Bebisblå
Jag skulle välja vilken färg som helst före den
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Länk

Länk

-------
//Lövet
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
okej, tack för svaren. Det är en färg som verkar se riktigt fin ut i lite mindre ljusa förhållanden men sen när ljuset är starkt verkar den bli för blå!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Som nog sagts ovan så jämför 325i och 320d, den jämförelsen är mer rättvis. Och bluewatermetallic är snyggt!
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Ja, jag är riktigt sugen på en 325i och bränsleförbrukningen är inte så farlig på den. Man får se mervärdet i att köra den istället, det jag oroar mig för är att den börjar bli mycket mindre populär nu och man kommer förlora mer pengar än tänkt när man byter om tre år.
Båda modellerna kommer ju sjunka i pris och det kommer säkert finnas kunder även till en 325.
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Okej, känns bra att höra. Håller på med en deal nu gällande en 325i-09. Om jag får bra pris och kan förhandla till mig lite utrustning så kommer jag nog slå till. Firman som har bilen sa att allt ska vara bytt på aktion när dem tog in den så den borde inte ha problem med bränslepumpen osv.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Jag har kört dieselknackare i typ 15 år nu. Provkörde ett antal dieslar hos konkurrenterna innan jag bestämde mig för en BMW.
Dieseln i min sprillans nya 318d Efficent Dynamic slår alla konkurrenter jag provkört med hästlängder. Motorstyrningen är ett mirakel, den går jämt och fint från låga till höga varv, drar jämt och fint i ett stort register utan någon "turbokick".
Läste på någon annan tråd att någon gnällde över att han inte kunde dra iväg på 3:an utan att motorn kändes död då. Allt är ju relativt, men om den här dieseln är "död" ... då går konkurenternas dieslar baklänges :-)
.
Nu kanske det här var lite off topic eftersom frågan gällde en beg-diesel. Men jag kan inte tänka mig att dom skulle vara så mycket sämre.
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
En 325 i -09 sedan med 7400 mil på mätaren. Dynamic och comfortpaket. s o v-hjul samt det vanliga utbudet. Spacegrå är färgen. Dem begär 189.000, vad säger ni...är det ett ok startpris eller är det för högt? :)

Bilpriser.se säger att den ska gå på ca 158.000 men jag har inte sett en enda 325i med den utrustningen för det priset.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Måste det vara en LCI? 2008 är exakt samma motor och växellåda och en sådan hittar du utan problem 50.000 billigare. Den enda skillnaden är kosmetisk.

-------
//Lövet
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Det är inte ett måste, dock gillar jag den bättre med LCI. Men jag har inte sett många 2008 hos en seriös handlare för så billig peng. Ska vara en som gått max 10.000 mil.

Men hur var priset i förhållande till den jag hittat. Är en premium selection dessutom.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
har en kanonfin e90 2008 318d som har låg förbrukning samt låg skatt, 2a ägaren 11600 mil. PMa om du vill ha mer info.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
En 325 i -09 sedan med 7400 mil på mätaren för 189 000 låter dyrt.
De
58
Det_Crockett
523i -97
325i -09
Okej, vad kan vara ett okej pris då?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.