AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.793

gul motorlampa

pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Hej!

Jag har en BMW 523i-00 som jag håller på bli tokig med.Bilen går jätte bra men den gula motorlampan lyser.Jag har bytt för 400 mil sedan motorstyrdon och alla 4 lamdasonderna och nollade motorlampan.Nu har den börjat lysa igen bilen bara dog så då böt jag bränslepump lampan slocknade av sig själv men tändes 10 mil senare vad har jag för fel.

peora

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad säger felkodsavläsningen?

Att byta delar utan att göra felkodsläsning är en dyr gissningslek! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Hej!

Från början när jag böt motorstyrdon och lamdasonderna så var det en BMW verkstad som läste av felkoder och böt styrdon och lamdasonderna.när bilen nu stannade för mig så konstaterade vi att det var bränslepumpen som hade gått sönder så då böt vi den.Jag har 10 mil enkel väg till BMW verkstad för att läsa av felkoder men vi har läst av felkoder med ett Autocom felsökningsinstrument och fått fram följande. ( 7B aktivering el kylvätske termostat) ( 9B aktivering el kylvätske termostat ) ( E4 bränslejust bank 2 gränsöverskriden )

peora

Är itne det där temgivaren till motorstyrningen eller thermostaten som strular, som bidrar till att databoxen tror att motorn är kall och fettar på blandningen?

Din verkstad fick nog felkoder från sonderna om att de är utanför sitt reglerområde och bytte dem i onödan när det egentligen var pumpen.
4 sonder går ju inte sönder bra sådär.
Visa användare
63
royal blue
750 ial -88
525e61 touring
har du provat koppla ur lmm för att se om lampan slocknar fick felkoder på mina lambda på min 523 -00 och kopplade bort lmm fick då inga felkoder
ma
212
macattac
520d Touring -09
Har du kollat så att inte katalysatorn är bränd? Hade jag på en bil, bytte lambda men se tändes den igen. Då var det katten som gått åt skogen av för fet blandning.
Vad var orsaken till att den fettade på blandningen?
bl
56
blacken
530iA-01
Jag hade också felkod bränslejust bank 2. Höll på att bli tokig för bilen gick ju helt perfekt. visade sig att ett tändstift inte var åtdraget ordentligt.

pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Hej!

Tack för alla tips ska kolla upp dom till helgen får in bilen i garage då.

peora

pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
Hej!

Jag har precis varit och startat bilen och motorlampan lös som vanligt. Kopplade då bort LMM och startade bilen och lampan lös fortfarande. Jag kopplade tillbaka LMM. Efter en timme startade jag bilen igen och nu lös inte motorlampan. Vad kan det betyda? Den kanske börjar lysa igen efter ett par mil som den faktiskt gjort tidigare när den då flera gånger sedan den börjat lysa - har slocknat av sig själv och sedan börjat lysa igen efter några mil. Är det LMM som är sönder eller vad tror ni?

peora

Låter mer som dålig kontakt i så fall.

Vad har du för felkod?
pe
61
peora
BMW 520d xdrive 2016
OBS! Lång historia men tänkte att det är bästa att ta med alla turer.

Felbeskrivning, BMW 523i-00

Det började plötsligt med att motorlampan började lysa. Bilen gick som vanligt. Var då till bilverkstad som bara kollade felkoderna. Det visade att alla fyra lamdasonderna var trasiga. De trodde inte att det stämde och nollade felkoderna. Motorlampan började lysa igen (efter ca tre starter). Var då till annan bilmekaniker som använde Volvos mätinstrument som är bosch.

Han sa först att det var felkoder på att två lamdasonder var trasiga. Först trodde han att felet var något annat som kan visa detta, någonting med någon tändspole. Men sedan när han försökte fixa det så började motorlampan lysa igen (efter ca tre starter). Han mätte då de främre lamdasonderna som då visade sig vara trasiga. Reglersonderna.

När mekanikern böt dessa så började motorlampan lysa igen (efter ca tre starter). Han mätte alla lamdasonder. De nya, främre reglersonderna visade som de skulle och de bakre, diagnossonderna, visade fel. Han böt nu de bakre diagnossonderna. Nu var alla fyra lamdasonderna nya. Men motorlampan började lysa igen och nu kom 2 av felkoderna tillbaka, felkod 19 och felkod 37 (bosch mätverktyg).

Vi lämnade då in bilen till BMW-bilverkstad på annan ort. De sa efter undersökning att de tror att det är motorstyrdonet, för det verkade som att den kortslutit. De böt motorstyrdon. Efter det så lyste inte motorlampan.

Men: Motorlampan började lysa efter ca 4 månader, efter ca 380 mil efter bytet av motorstyrdonet. Vi pratade med BMW-verkstaden som sa att det kan vara garantifel på motorstyrdonet som de bytt eller på lamdasonderna. Vi planerade att komma till bilverkstaden men den ligger i en annan stad än där vi bor så då skulle vi först försöka se felkoderna på hemorten.

Vi hade kopplat ur batteriet en stund för att försöka släcka motorlampan innan felkodssök men den slocknade inte och verkstaden sa att man inte brukar kunna släcka den på det sättet på BMW. Vi fick tag på diagnostikverktyg, Felsökningsinstrument Autocom, bara för att läsa av felkoderna.
Vi läste av flera gånger enligt följande:

Felkoder innan radering av koder:
9B Aktivering el kylvätske termostat.
E4 Bränslejust bank 2 gränsöverskriden.
6A Vanos avgas fastnat eller går trögt.
F2 Misständning cyl 5
F3 Misständning cyl 6
F1 Misständning cyl 4

Sedan raderade vi felkoderna och startade bilen flera gånger men motorlampan började inte lysa. Vi provade köra med bilen och starta flera gånger men motorlampan började inte lysa. Vi kollade felkoderna efter raderingen fast motorlampan nu inte lyste.

Felkoder efter radering och testkörning och motorlampan släckt:
7B Aktivering el kylvätske termostat.
Kollade även avgasvärdena som var bra.

Vi tog hem bilen och körde som vanligt – för nu lyste ju inte motorlampan. Efter ca 15 mil började motorlampan att lysa igen. Var då och läste av felkoderna (Autocom felsökningsinstrument):
7B Aktivering el kylvätske termostat.
9B Aktivering el kylvätske termostat.
E4 Bränslejust bank 2 gränsöverskriden

De nollade felkoderna och nu tog det också ca 15 mil innan motorlampan tändes. Nu kopplade vi bort bilbatteriet av en annan anledning (reparation av lås i bakdörr) och efter att batteriet kopplades in igen så var nu motorlampan släckt. Det var ju konstigt. Det gick ju inte tidigare. Den tändes igen efter ca 15 mil så felet var ju så klart kvar.

Det som hände sedan var ännu konstigare. Plötsligt så släcktes lampan av sig själv utan att vi kopplat bort batteri eller annat. Nu var den släckt och när vi då provade köra bilen så gick den som vanligt. Vi körde några mil och plötsligt hände nu något nytt. Bilen har ju gått bra hela tiden trots allt det här men nu plötsligt så slog bilen av under färd. Vi fick nu bogsera bilen hem. Vi visste inte om motorlampan hade börjat lysa. Vi kom på att det nu kunde vara bränslepumpen som nu gått sönder eftersom den inte lät när man försökte starta bilen. Om det hade med allt annat att göra visste vi ju inte och vi pratade med bilverkstaden som sa att det kan vara så men troligen inte. Vi böt bränslepumpen själv och när det var klart och vi startade bilen så gick bilen som vanligt igen men vi visste ju inte först om motorlampan lyste eftersom den tidigare släckt sig själv flera mil innan bilen slog av själv. När vi startade bilen nu efter bränslepumpsbytet så lyste inte motorlampan. Vi körde några km och då började motorlampan lysa igen.

Under julen har bilen stått för vi skulle vänta lite med fortsatt felsökning. När vi startade den igen så lyste inte motorlampan först, nu hade den igen släckt sig själv, för att efter ett tag börja lysa igen. .

Det senaste är att nu efter tips här på Autopower så har jag som jag skrev här i senaste inlägget - nu senast provat med att koppla bort LMM och då lös lampan fortfarande först men efter att jag kopplat tillbaka LMM och låtit bilen stå ca en timme och sedan startade så lyser inte motorlampan. Men som ni ser i min långa historia så tror jag att den komer att börja lysa om ca 15 mil.

Sammanfattning: Motorlampan lyser alltså igen efter motorstyrdon bytet. Efter varje ”nollning” av lampan nu så tar det ca 15 mil så börjar den lysa igen men nu senast efter några minuter när bilen var igång. Det senaste är att den släcktes plötsligt av sig själv och har börjat lysa igen. Det har hänt flera gånger nu. Bilen har hela tiden gått bra och när den stannade så var det bränslepumpen som kanske inte har med det här att göra? Vi har inte kört med bilen efter att den börjat lysa igen förutom varje gång vi ”nollat ” och när den släcktes själv, för att se om den börjar lysa igen. Efter urkoppling och ikoppling av LMM så släcktes lampan igen. Det har också blivit en skillnad på när motorlampan lyser. FÖRE bytet av motorstyrdonet så släcktes inte lampan av sig själv utan bara om de på verkstaden nollade/släckte den. Då tändes den sedan efter ca 3 starter. Nu EFTER bytet av motorstyrdonen så kan den, förutom att verkstad nollar/släcker den, så kan den plötsligt sluta lysa av sig själv. När den är släckt så börjar den oftast att lysa efter ca 15 mil. Man kan hålla på och starta den massa gånger utan att den börjar lysa. Sen kan den plötsligt börja lysa när man kör eller när man startar den. Det är förstås bara att köra den till BMW-verkstaden på annan ort för det är väl ändå troligt att det hör ihop med tidigare fel som var före motorstyrdonsbytet etfersom motorlampan började lysa då.

Bm
16
Bmw-Jussi
Bmw 320i Touring -04 M-sport
Hej.
Nu under en vecka när det va -20 så stog bilen ute utan att jag körde nått.
Igår Lördag så starta jag utan problem o lät motorn gå varm innan jag åkte.
Då tändes motorlampan gul. Åkte va 15,km o sen hem 15,km o några stopp o starter. Motorn gick fel fritt men lampan lyste.
Hade haft ganska lite bensin i motorn o risk för kondens,,?
Jag fyllde på o i morse fortsatte lampan lysa. Men på eftermiddan va den släckt.
O som jag förstått via forumet så kan det va ett tillfälligt fel på avgaserna. Om avgasproblemet är bestående kommer lampan sockna.
Har förstått att det inte är farligt o åka o se om problemet kvarstår.
Har även haft orolig tomgång en gång e det avhjälptes med injektion bost i bensinen för rengörning.

Bm
16
Bmw-Jussi
Bmw 320i Touring -04 M-sport
Hej. igen.
Det ska stå om avgas problemet INTE är bestående kommer lampan slockna efter en stund...Troligen några starter o stopp.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.