|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu har jag fått hem min bil. Detta är den andra dieselbilen jag äger och har aldrig haft någon närmare kontakt med en 330D eller 325D tidigare men någonting måste ändå vara fel. Vid tomgångs varv så vibrerar bilen enligt mitt tycke ganska kraftigt. Notera att den går inte ojämnt eller liknande utan känns bara väldigt mycket som en 4-cylindrig dieselbil (typ Audi A3) där vibrationer verkar uppkomma. Detta tycker man inte ska infinna sig på en sexa? Jag har min tidigare bil, E61:a 530D 2005 som referens där man endast kunde urskilja vibrationer på tomgång genom växelspaken. Är jag bara bortskämd med 5-serien eller ska det verkligen vibrera så här som en 3-serie diesel på tomgång? Jag har tittat på motorkuddarna och enligt mitt tycke ser de inte skadade ut på något sätt. Någon med liknande problem? ps. så fort man lägger lite tryck på gaspedalen och höjer varvet lite så försvinner vibrationerna. (tycker också denna bilen dieselknattrar mycket mycket mer än vad min E61:a gjorde där man knappt hörde att den var en diesel på tomgång.) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) | |
| Är den manuell? Då skulle det kunna vara svänghjulet som är skrot. | |
|
Japp, den är manuell. Är det ett vanligt fel att svänghjulet ger sig? Tittar på man på konstruktionen av motorkuddarna så tycker man ju absolut inte att den skall vibrera. Någon tysk ingenjör har verkar ha lagt rätt mycket tid på det här systemet: Länk Kanske ska kolla felkoder :D _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Hade det varit svänghjulet så skulle ju vibrationerna kännas i kopplingspedalen, kanske till och med som pulserande men det gör det inte. Läser lite på andra forum och allt pekar på motorfästena. Jag ska koppla upp den mot INPA och göra ett spridartest och se så den inte kompenserar på någon spridare för säkerhetskull innan jag byter motorfästena. Är ju inte omöjligt att det skulle kunna vara en spridare. Märkte också att glödstiften bör bytas (lite svårt startad kall) men det ska inte påverka motorgången när den väl fått upp tempen. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Upplever också att bmws dieselmotorer går ganska "hårt" på tomgång som försvinner direkt när man lägger på lite gas. Dessa vibrationer kan ibland gå att få bort genom att höjja eller sänka tomgången på motorn. Detta är en enkel operation som en bmw verkstad bör kunna hjälpa dig med för typ en halvtimmes jobb. Blir ogynnsamma svängningar i vissa varvtalsområden som gör att motorn skakar onödigt mycket. Hoppas du får ordning på det, tror det hjälper att ändra tomgångsvarvtal. |
|
|
CRF_Niklas: Det går inte att jämföra tomgången på en dieselfyra med en dieselsexa. Dieselsexans tomgång är mycket jämnare och lenare. deejaywasp: Det finns väldigt lätta vibrationer i min 330d -09 och den har varit sådan sedan den var fabriksny. Visserligen får man anstränga sig för att känna av dem, men de finns där. Om din motor gör att det vibrerar kraftigt i bilen så känns det spontant som att något är fel. Nu har jag i och för sig den nyare motorn på 245hk i kombination med automat så våra bilar är kanske inte direkt jämförbara. |
|
| Jag hämtar min 330D -08 i Tyskland på fredag. Detta är definitivt något jag skall kika efter. | |
Verdi |
Känner inte av några större vibrationer på min 330d -08 så om du inte är överkänslig så är det något fel. |
| Det är inte så att det är någon tändspole som spökar? Hade det problemet på min 325 bensin, fast det var bara vid start. Enklast är ju att börja med felkoderna. | |
| Tändspole på en diesel:)? | |
| #Dawwe Då har man lärt sig något nytt haha. My bad! | |
|
Skulle kunna vara en eller flera spridare som är smutsiga och behöver rengöras alt. bytas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade adaptionsmängden över spridarna i går och jag har aldrig sett något jämnare så där är nog inte felet. Motorn går verkligen perfekt förutom då enligt mitt tycke att den vibrerar lite mer än vad den ska samt att dieselknattret på tomgång är högre än vad det borde vara. Min 530D hördes i princip inte på tomgång förens du rörde gasen. Här är det nog tvärtom men det är möjligt att denna motorn ska låta mer på tomgång. 530D var ju en 2005 så den hade ju den "gamla" motorn. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Verdi |
3-serien är sämre isolerad från motorljudet än motsvarande 5-serie så visst hör man motorn på tomgång. Och det är ju en diesel så... När jag hade en 320d E90 så provkörde jag en F10 520d och tyckte inte att jag hörde motorn alls på tomgång (jämförelsevis). I E90:n så var den högst närvarande. |
|
Känner att det är dags att uppdatera lite här. Nu när det blivit varmare och all plast osv. antagit sin ursprungliga form finns inga ljud i inredningen på tomgång. Inget låter och vibrerar nu längre. Jag har frågar alla som åker i bien och ingen tycker att det är över normalt. Jag har jämfört med en annan E90 och den var visserligen automat men vibrationerna fanns i den också dock känns det ändå som att det finns liiiiite mer i min. Gällande motorljudet så har jag märkt att är bilen helt genomvarm så är den i princip lika tyst på tomgång som min E61:a var. Jag tror att kylan i samband med att jag aldrig kört bilen riktigt varm då spädde på mina känslor av att den vibrerade mycket. Jag har inte bytt vibrationsdämparen än men återkommer när jag gjort detta för att se om man blir av med det sista. Jag märker dock att det finns små microvibrationer i kopplingspedalen som känns hela vägen, ju högre varv ju mer känns dom. Kan liknas känslan när min utrampningslager var gånget på min 518 E34. Eftersom det inte pulserar eller liknande så har jag uteslutit svänghjulet. Jag lägger därför min gissning på utrampningslagret men att det inte finns några missljud gör mig osäker. Byter ju ogärna det i onödan :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
Lu 204 BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90 BMW 540iM -93(5vxl) BMW 635csi(?) m60 6vxl -76 |
Tja. Har köpt mig en 320d -02 nu som jag ska pendla lite i. Den vibrerar ganska kraftigt på tomgång. Lite lätt på gasen så man kommer upp till 800rpm typ så försvinner det helt. Går det bli av med det tro? Samt så låter den lite mer vid belastning. Typ som att "dieselknacket" blir högre. Funderar på om det kan vara när det är fullt laddtryck och wastegaten öppnar. Har inte kört någon annan 320d så jag kan inte jämföra tyvärr. Är det någon som förstår vilket ljud jag menar? Den går ju kanon förövrigt så det är väl inga problem hoppas jag. |
| prova att återställ bilen till org, du har VTECH Custom Steg 3 nu?? | |
|
Ingen skillnad, Jag skrev tråden när bilen var helt original :) _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Har nu via DIS gått in och höjt tomgången från 720rpm till 780 rpm. Nu går bilen helt vibrationsfritt på tomgång. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.