AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
12.194

Köpa ny X3. vs AUDI Q5.

Hej planerar att köpa en ny X3:a. (Sparsamt utrustad) Har insett att jag inte hamnar under 400.000sek. Var nära att göra köpet när jag fick för mig att kolla upp en Q5:a oxå. Såg att det gick att få en ny för 325.000kr. (Visserligen kampanjpris)

Blev väldigt förvånad då jag trott att priserna skulle vara ungefär samma? Är inte Audi o BMW i samma premiumliga?

Denna prisskillnad fortsätter även för bilar med några år på nacken. (Så klart)
Även Mercedes GLK verkar billigare än X3:an.

BMW ligger varmast om hjärtat men om jag kan få en ny Audi Q5 för 75000kr mindre ca... Audi gör ju inga dåliga bilar precis. Vad får jag hos BMW som inte Audi ger?
Hoppas ngn har ett enkelt svar :)

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Audi bör snarast jämföras med bilar i samma klass...Volvo, Volkswagen och dyl.

/J.I.
Buspelle
Audi bör jämföras med BMW och MB. Du får sakligt ingenting mer av BMW jmf motsvarande Audi, men vilken Q5 vs X3 är det du får till 75` lägre pris?
Jacky Ickx: Sen när spelar inte Audi i samma klass som BMW? Dessa två biltillverkare är verkligen i samma klass.

Kallekyckling: Om Audi:n är 75000kr billigare i inköp är väl valet ganska givet, dvs. Audi förutsatt att du verkligen gillar och vill ha en Audi Q5.
Oj, riktigt lågt pris för en fabriksny Q5! 325kkr är samma pris som vad den mindre Q3 annars kostar.
Skiljer det så mycket i pris är valet givet, även om jag tycker Q5 är riktigt tråkig och intetsägande att köra. När jag köpte X3 var det faktiskt Audin som var rejält dyrare när utrustning skulle läggas på.
Chris: Jag anar viss ironi i Jackys post.

Har ingen större erfarenhet av Q5, men om prisskillnaden är 75.000 för en Q5 kontra motsvarande X3 hade jag också valt Audin.
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Har själv varit i samma dilemma nyligen. Uppfattade dock inte prisskillnaden så stor (om ngn öht...). BMW vinner testerna, BMW är BMW, Audin är ful trist och har mindre lastutrymme(dock bara ngt mindre). Skulle vilja se de offerter/specar du fåt där det skiljer 75 tkr.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag var också i samma situation men valde rätt snabbt BMW pga mina enormt positiva erfarenheter av min X3 2008. Tråden " Världens bästa bil" eller ngt liknande säger en del. I stort sett alla tester i Sverige och utomlands rankar också X3 något bättre än Q5. Tråkigt dock att comfortstolarna inte längre går att beställa till X3:an.
MB GLK och även Q5 har ju några år på nacken och en ersättare inom något/ett par år är att vänta. Då är det klart att det blir kampanjer. X3 har väl i bästa fall en facelift att vänta om något år men kommer inte ersättas på kanske 4-5 år. Byte av modeller gör rätt mycket på andrahandsvärdet som man bör ha i åtanke om man tänkt ha bilen ett par år.

Har du någon länk till Q5 erbjudandet? Såg i helgen att Audi Malmö hade ett par Q5 lagerbilar men de ville i alla fall ha över 400kkr för dem...
Kanske årsmodell 2012 som är svårsålda eftersom Q5 fått en facelift relativt nyligen? Vilken motor och utrustning gäller för Q5:an respektive X3:an?

GLK kan inte jämföras rakt av mot X3 eller Q5 eftersom GLK är åtminstone en halv storleksklass mindre.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
X3 LCI kommer troligen redan i vår. En del bilder har redan börjar cirkulera. Inga stora förändringar verkar det som.
He
25
Henrik NF
X5, 3.0d -10
Kallekyckling: det är inte så att du jämför Audis kampanjpris mot BMW:s listpris? Listpriset går ju helt klart att pruta på.
Måste bara förtydliga mitt tidigare inlägg. Om priset inte skiljer nämnvärt (<50´) hade jag alla dagar i veckan valt X3:an. =) Klart mycket trevligare bil än Audin.

Finns väl erbjudande på X3 Comfort Edition? 365´ för X3 och sedan rabatt på det måste ju vara i Q5:ans trakter.
Roligt med många svar. Gör en sökning på blocket: Audi q5 årsmodell -13 billigast först så är där några bilar ute på 325'.
Min X3 som jag fick en offert på var Comfort + automat. 400'. Insåg inte att jag kunde pruta mkt på det priset :) tur jag gjorde ett inlägg här då. Kanske kan få ner det till 365'??
Sen sr jag att Audin är manuell så om den skulle ha automat den med så landar den väl på 350'. Alltså ungefär samma som X3:an. Nåväl.

Har du sett erbjudandet på X3 där komfortpaketet ingår för 365kkr? Lägg på 20kkr för automaten och 6000 för sportstolar så har du en bil med bra grund spec under 400kkr innan rabatt. Gissar att du i bästa fall kan få 7-8% på det privat.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Gå för en X3, du får mycket mer bil för pengarna. Automat o 2.0 diesel är riktig trevlig om du jämför med en Q5. Köpte själv en sprillans ny Q5 2010 o bytte till en begagnat X5 efter 1 år. Var inte riktig nöjd tyvärr. Har provkörd X3 oxå men dom hade en X5 till ett trevligt pris så jag tog den istället. Men X3'an var absolut en trevlig bil o bättre än Q5'an. Mer harmoni mellan låda o motor på ett sätt.
BM
10
BMW X3
Mercedes S 400 Hybrid - 12
BMW 520d M-paket touring -13
BMW X1 2.3d -12
Jag instämmer till fullo med Crille-Boy. Har precis bytt bort min Q5 2011 efter drygt ett års ägande då jag inte heller var nöjd. Förutom att jag upplever Q5:an som väldigt kall i karaktär och inredning så är 2.0-motorn alldeles för klen för den bilen, både gången och växlingarna blir ryckiga. Utöver detta var det ständigt någon varningslampa som lyste som krävde besök på verkstad.

Jag skulle alla dagar i veckan välja X3 framför Q5!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.