|
|
|
|---|---|
|
Hej!Jag har en 320i limo 03:a.Idag tände sig den gula motorlampan,och enligt instruktionsboken ska det betyda dåliga avgasvärden.Någon som vet vad som är kasst då?Mvh/Henrik! | |
| Ska vi köra gissaleken? Nä läs ut felkoder! | |
|
Ok.Får besöka verkstaden.Men hur troligt är det att det kan va någon av kattarna??Jag tror snarare på en lambdasond. |
|
|
Det är vanligt med defekt(a) tändspolar. Men för att veta vilken krävs en diagnos |
|
|
Tjuvluft vid insugsbelgen, eller Kamaxelgivare. om det inte är så att du känner att den hugger då är det garanterat en tändspole. |
|
|
Inte helt ovanligt att en eller flera tändspolar ger upp på de som har spolar som är tillverkade innan v.25/03. Men utan felkodsläsning blir det ju bara gissningar... Behöver du spolar, har jag fyra liggandes som du kan få till ett bra pris - skicka pm. via Powerposten om du är intresserad! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren.Jag tycker att den går jämnt å fint i motorn.Min bil är tillverkad 2003-03 enligt fordonsregistret.Johan B-är tändspolarna BMW original? |
|
|
Går den jämnt och fint har du inga problem med dina spolar. Dock e det ju bra att bunkra lite ;-) |
|
|
CRF_Niklas-tänder sig den gula motorlampan om kamaxelgivaren givit upp?Nej,iof aldrig fel å bunkra ;) |
|
| Ja den tänder sig ifall motorn blir osäker på kamaxlarnas position, då går den i "nöd" program så vanosen går efter vad den tror borde vara rätt. Motorn kan upplevas som lite tröttare och oroligare från tomgång ex vid dragläge. Lättare att få kärringstopp och det blir lättare kängru starter :) Dock kan en sprucken insugsbälg ge liknande symtom men den är jättelätt att kontrollera. Stick ned handen längs bälgen och känn på den lilla "tarmen" mellan gasspjället och luftmassemätaren. Denna brukar spricka, men hur som hellst måste du läsa av felkoder för att sedan släcka motorlampan efter du lagat motorn. | |
|
CRF_Niklas-är det närmast luftburken du menar eller närmast vindrutan,man ska känna efter om bälgen är sprucken?Jag ska ringa verkstaden på Måndag,så jag får en diagnos grejad,så man kan läsa av felkoder. |
|
| Närmast vindruten, under insuget. ganska trångt men du kommer ner med en hand och du kan lysa för att se om den är sprucken. Brukar synas ganska tydligt. Funkar att taipa men blir bättre med en ny bälg som kostar 5-600kr om jag inte minns fel. | |
|
Bra att man fått lite fina tips om vad som kan vara galet ;). |
|
|
sqnilsson, du har ett PM i "powerposten"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kan vara soppapumpen eller igensatt bränslefilter också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.