AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
964

528 iA, E39 elfel

ce
10
cerber0s
528IA Touring -98
Hej!

Jag har en 528 touring, automat årsmodell 1998. Batteriet som är helt nytt, laddas ur om man inte använder bilen på 4-5 dagar.

Jag har inte mätt än hur mycket ström den drar när den står, men med tanke på batteriets storlek och hur lång tid det tar att ladda ur så skulle jag gissa på knappt en ampere.

Jag misstänker delar av instrumentbelysningen. När bilen är avstängd och låst så lyser fortfarande lampan i knappen till varningsblinkersen, bakgrundsbelysningen till strålkastarbrytaren till vänster om ratten samt bakgrundsbelysningen till växeltablån (automat). Jag antar att de borde vara släckta?

Elschemat i Haynes är minst sagt bristfälligt och ger inte många ledtrådar. Jag misstänkte fel i tändningslåset och ryckte säkringarna, som enligt schemat, sitter mellan tändningslåset och ljusmodulen, men utan resultat. Jag ryckte också alla andra säkringar som hade något med belysning att göra, men grejorna lös fortfarande.

Någon som haft samma problem eller som bara kan bekräfta att bilen faktiskt ska vara helt svart inuti när den är avstängd?

/Hampus
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Kan vara fläktmotståndet som spökar.Upplever du att Ac lever sitt liv?Stäng av bilen sitt kvar i 5-10 lyssna om fläkten går igång av sig själv.

lampan till växelspaken skall ju lysa typ 17 min om jag inte minns fel sen slockna av sig själv men dom andra känner jag inte till faktiskt.
Lycka till
ce
10
cerber0s
528IA Touring -98
Hej!

Tack för svar! Det kan du nog ha rätt i. Kupéfläkten går inte, men det hörs ett lätt surr från AC'n. Var sitter motståndet?

/Hampus
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vet inte hur det är på din 98 men på min gamla 00a satt den under handsfacket lite svårt att komma åt men det går..Kolla till menyn vänster
Gör-det-sälv =mekartips där har du en bra beskrivning på det
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bakgrundsbelysningen dioden till växelväljaren styrs av Sleepmode läget, den ska slockna efter 16 minuter om man inte rör bilen dvs öppnar, låser låser upp luckor och dörrar. Så att den lyser är fullt normalt när du stängt av bilen. Men de andra ska nog inte lysa och där kanske ljusmodulen spökar eller överledning nånstans, i dragkontakten om du har drag en felkälla, kablaget till bakluckans vid övergången kan vara skadat ger också knepiga fel. likväl som kontaktblocket till tändningslåset.
Men effektmotståndet till kupefläkten är det absolut vanligaste felet vid batteritömning och när det nu inte funkar så börja med att byta det.

Det sitter en lite fläkt i klimapanelen som suger in kupéluften till termostaten i panelen. Den styrs också av sleepmodeläget dvs stannar efter 16 minuter.
Viktigt är ju att du kollar så att bilen går ned i sleepmodeläge (lågförbrukningsläge) man brukar kika på växelväljardioden genom sidorutan om den slocknar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.